Lunar Duo

Hej!

Jag har blivigt lite nyfiken på Six Moon Designs Lunar Duo men hittar tyvärr inte så mycket bilder på tältet. Hemsidan visar tyvärr bara några få bilder. Här på forumet har jag hittat många inlägg där tältet rekommenderas men ingen riktig diskussion om fördelar och nackdelar baserat på erfarenhet.

Vad är era erfarenheter av tältet? Är det värt att satsa på? Något som ni har svurit åt eller prisat när ni har varit ute? Hur är kvalitén på tältet? Har ni några bilder så posta jättegärna de i tråden! Finns säkert fler som är intresserade av att se :)

Martin
 
Jag själv är också lite intresserad av detta tält. Så det vore riktigt intressant att höra lite utsidan erfarenheter av detta tält. Såg på deras hemsida att dom skulle lämna 20% rabatt kring jul-nyår dessutom.:)

//Highlander
 
Ja då har man beställt sig ett Lunar Duo då... Har varit sugen på tältet rätt länge, men det känns väl lite sådär att handla något man bara sett på bild + att det inte direkt har "drällt" med omdömen och recensioner om detta tält. Nåväl, med 20% rabatten som SMD nu kör med så fick det bli en beställning till slut! Får väl hoppas att tältet är OK och affären fortlöper smidigt.

//TheMountainman
 
Ja då har man beställt sig ett Lunar Duo då... Har varit sugen på tältet rätt länge, men det känns väl lite sådär att handla något man bara sett på bild + att det inte direkt har "drällt" med omdömen och recensioner om detta tält. Nåväl, med 20% rabatten som SMD nu kör med så fick det bli en beställning till slut! Får väl hoppas att tältet är OK och affären fortlöper smidigt.

//TheMountainman
Jag la faktiskt också en beställning för ett tag sen! Hoppas att det dyker upp snart :) Återkommer med bilder!

www.backpackinglight.com finns en hel del skrivet om Lunar Duo. Tips för den som ännu inte bestämt sig! Klicka dig fram till forumen och sök på tältet.
Tackar för tipset! Det finns ju en hel del inlägg om tältet där och de flesta var väldigt possitiva om jag minns rätt! De har även gjort en artikel om tältet men den måste man vara medlem för att kunna läsa. Sammanfattningsvis kan man ju säga att de gillade tältet men tyckte att det borde ingå tältpinnar, att ventilen borde göras större och att fickan inte var någon höjdare.
 
Jag testar att klistra in en ganska talande bild från Backpackinglights test. Man ser tydligt den stora skillnaden i volym jämfört med Tarptent Double Rainbow. Lunar Duo är ett rymligt tvåmanstält, men samtidigt blir det ju större tygytor som kan fånga vind.
(Notera gräsmattan och trästaketet som finns på alla bilder av såna här tält, alltid. )

six-moon-designs-lunar-duo-tent-review-7.jpg


(Om bilden inte syns beror det nog på att det inte går att länka till bilder i betalartiklar. Men det var värt ett försök)
 
Haha, snacka om att försöka förebygga syrliga kommentarer, men se det går inte alls det;)

Varför är det alltid gräsmatta och staket på alla bilder av sådana där tält?

Raskesven
En möjlig gissning kan vara att man inte hunnit eller vågat testa dessa tält i riktigt fältmässiga förhållanden!
Alternativt så kanske de är konstruerade för att användas trädgårdar?
 
En möjlig gissning kan vara att man inte hunnit eller vågat testa dessa tält i riktigt fältmässiga förhållanden!
Alternativt så kanske de är konstruerade för att användas trädgårdar?

Ultralätt trädgårds-hiking!
Det är den nya flugan :)
Funkar bäst i riktigt stora villaförorter. Vill man ha lite äventyr kan man slå upp tältet på någon golfbana.

Kanske är det mer intressant att visa upp själva produkten än att bevisa att den används på riktigt, just i det ögonblicket när kortet tas. Ofta tas produktfoton i studio, och inte där de faktiskt används, det här är lite samma. Själv vill jag i de här fallen gärna se hur tältet ser ut och läsa om hur det funkar ute i verkligheten.
Nu har jag fått det sagt, men jag antar att någon måste skriva nåt om gräsmattan varje gång en sån här bild läggs upp även i fortsättningen...

/OJ
 
Jag har ett Wild Oasis från Six moon design och är väldigt nöjd med det...tycker det verkar vara ett innovativt och seriöst företag med bra produkter...
/Gustav
 
Alternativt så kanske de är konstruerade för att användas trädgårdar?

Så är det naturligtvis. Och alla svenska tält är konstruerade för att användas i fotostudior.

Ärligt talat så handlar det nog om två saker: obefintlig budget för produktfotografi hos de små amerikanska tillverkarna, och en pragmatiskt inställning hos amerikanska friluftsentusiaster till att fotografera tält (i fall någon inte inser det, även om jag ju inser att de flesta inser).

Eftersom det är vi nordbor som ska vara pragmatiska och amrisarna som ska vara ytliga kapitalister är det närmast pinsamt att man inte ser fler bilder på trägårds- eller till och med lägenhetsuppslagna tält på Utsidan. :)

Fast det kan ju också vara så att alla här drar packar upp sina tält för första gången när de är i Sarek.

Jag kom precis att tänka på att en annan grej är att det kanske är lättare för oss svennar (med eller utan villaträdgård med staket) att knata iväg 100 meter till närmaste barrskogsbakgrund och ställa upp tälten...
 
Nej staket skall det vara!

Eftersom det är vi nordbor som ska vara pragmatiska och amrisarna som ska vara ytliga kapitalister är det närmast pinsamt att man inte ser fler bilder på trägårds- eller till och med lägenhetsuppslagna tält på Utsidan. :)

Fast det kan ju också vara så att alla här drar packar upp sina tält för första gången när de är i Sarek.

Jag kom precis att tänka på att en annan grej är att det kanske är lättare för oss svennar (med eller utan villaträdgård med staket) att knata iväg 100 meter till närmaste barrskogsbakgrund och ställa upp tälten...

Nej staket skall det vara, kommer ihåg när jag nyss kommit hem från posten med mitt TN Laser comp
 

Bilagor

  • 2008-05-23-014.gif
    2008-05-23-014.gif
    215.8 KB · Visningar: 380

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.