Lullihaváge eller Gaskasvágge?

Sitter och funderar lite på vägval, kommer att gå in i Sarvesvagge från väster och sedan fram till rovdjurstorget. Tänkte sedan gå söderut mot bron vid Gådokjåhkå, alternativen är då Lullihaváge eller Gaskasvágge så vore tacksam om ngn har något tips beträffande framkomlighet, stigning, vad etc, eller bara om någon har en favorit. Kommer att bära en hel del fotoutrustning, vilket gör uppförsbackarna lite längre o brantare:)

G-vagge

...har jag gått nedför. En ganska brant skrågång..... (jag är allergisk mot branter å stup), men den gick bra. Kan dock tänka mig att båda dalarna är rätt jobbiga uppför.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Lullihavagge

Tjena, jag har gått genom Lullihavagge tre gånger, varav två gånger i den riktningen du beskriver. Har för mej att Grundsten skriver något i stil med "en av Sareks kämpigaste uppförsbackar" i sin turbeskrivning över Sarek, om just detta vägval. Kan väl bara säga att det är ganska segt innan man når passpunkten men ändå helt överkomligt tycker jag. Till största del består dalen av karg blockterräng. Värt att tänka på är att man går ganska mycket på skrå med en stundtals rejäl avgrund på sin vänstra sida. Man vill absolut inte trilla här så ta det försiktigt med din tunga packning, särskilt om det regnar och det blir halkigt. Stav(ar) rekomenderas!

Ett tips är de superfina tältplatser som finns på Nåitevalta (har en bild i mitt album). Härifrån är det nära till Lullihavagge och tältar man här så är man ju också utsövd och pigg när man tar sej an stigningarna.

Lycka till
/Björn

Hej,

Om du kommer norr om Sarvesjåhkå så har du ett vad innan du når endera av dalgångarna. När jag gick där för några år sedan gjorde jag vadet väster om jåkken från Ahkajehkna (minns ej namnet), och redan där var det lite knepigt, men det var ju den gången, vattenflödet varierar som bekant. Hur som helst, om du vadar där, så ligger ju Lullihavagge närmast till hands, det var också där jag gick. Minns inte terrängen som svår på något sätt. Ett idé, om vädret är fint, kanske kan vara att gå Kaskasvagge och göra en topptur i Piellorieppe?

Nils

Har bara gått Lullihavagge från Kåtokjokkhållet för att komma till Nåitesvagge och upp på Luottolako.
Gick bra,snön som låg kvar gjorde det lättare att gå,annars är det blockterräng till stora delar.

Har gått Lullihavagge i motsatt riktning efter rekommendation att Gaskasvagge skulle vara riktigt tråkig och bara massa sten. LV var också bara massa sten men det låg snö över en större bit vilket underlättade. Och vandringen var helt ok tycker jag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips