Lufttryck i MTB

Jag undrar vilket tryck man bör ha i däcken när man är ute i skogen och cyklar respektive på landsvägen? Hur vet man vilket tryck däcken klarar?
 
Lufttryck

Mz; sa:
Jag undrar vilket tryck man bör ha i däcken när man är ute i skogen och cyklar respektive på landsvägen? Hur vet man vilket tryck däcken klarar?

Det rekommenderade trycket står ju på sidan av däcket vilket varierar. Mellan 4.5-5.5 Bar har jag på några av mina däck. På asfalt brukar jag gå upp till den gränsen, men inte mer. Racercyklar t.ex. brukar ju ha mycket högre tryck.

Offroad finns det säkert de som vet mer om detta. Jag brukar ligga på 3-3.5 Bar för att få bättre grepp och mindre stötig färd.

/Jonas U

[Ändrat av utter 2002-04-28 kl 23:24]
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Klurigt blir det i skogen

På asfalt är det bara att köra med så hårt tryck som däcken är godkända för (brukar stå på sidan av däcken som sagt).

I skogen är det klurigare. Lägre trych -> mera däckdeformation -> bättre fäste -> större risk att få snakebites.

Ju mer du väger desto större blir risken för snakebites när du har mindre luft i däcken.

Ju hårdare du kör desto större blir risken för snakebites när du har mindre luft i däcken.

Om du kör ut i skogen med fullpumpade däck och upplever att du har bra fäste så är det bara att köra på. Har du dåligt fäste så släpp ut lite luft (0,5 bar ungefär) och kör lite till. Har du fortfarande dåligt fäste så släpp ut lite till. Var försiktig bara. När du släppt ut för mycket luft kommer du att få punktering (snekabite).

Hoppas att detta hjälpte lite i alla fall.

/Mattias
 
Re: Klurigt blir det i skogen

Tänk även på att kolla hur stort lufttryck
fälgen tål! Om fälgen inte tål lika mycket som
däck så håll dig till det lägre värdet, annars kan
du spräcka fälgen!!
 
Fälg och lufttryck

Jonas P; sa:
Tänk även på att kolla hur stort lufttryck
fälgen tål! Om fälgen inte tål lika mycket som
däck så håll dig till det lägre värdet, annars kan
du spräcka fälgen!!

Mja, här är du nog ut och cyklar. Om fälgen mot all förmodan spricker på grund av "för högt lufttryck" så har fälgen så starkt nerbromsade fälgsidor, så att fälgen skulle ha spuckigt ändå vid fösta bästa inbromsning. Alternativt är fälgen utmattad vid ekerhålen p.g.a. alla spänningsändringar som sker där (och i ekrarna) när hjulet roterar under belastning från t.ex. cyklist. Fälgen spricker alltid vid ekerhålen p.g.a. utmattning (eller att det kommer in större grenar mellan ekrarna!).

Vi talar ju ändå om realistiska lufttryck i däcken, max ca 8-10 bar. Inte några 100 bar ++ eller vad nu det maximala lufttrycket som en fräsch fälg skulle kunna tåla (i dyksammanhang snackes det om 300 bars lufttuber).

Bara nyfiken, var ifrån har du fått idén att normalt däckstryck skulle ligga över fälgens maxgräns?

/Niklas
 
Re: Fälg och lufttryck

>Bara nyfiken, var ifrån har du fått idén att normalt >däckstryck skulle ligga över fälgens maxgräns?

Mina egna prylar... Mavic 618 fälgar och Nokian
City Runner (tror jag de heter) däck.
Hade aldrig tänkt på det innan en cykelhandlare påpekade det.
Men det står faktiskt på min fälg...
Till saken hör att 618 är en ganska tung fälg...
 
Mavic kanske?

niking; sa:
Jonas P; sa:
Tänk även på att kolla hur stort lufttryck
fälgen tål! Om fälgen inte tål lika mycket som
däck så håll dig till det lägre värdet, annars kan
du spräcka fälgen!!

Bara nyfiken, var ifrån har du fått idén att normalt däckstryck skulle ligga över fälgens maxgräns?

/Niklas

Mavic ger på sin 'tekniska' sajt, http://www.tech-mavic.com, lufttrycksrekommendationer, se (PDF):
http://www.tech-mavic.com/uk/source...Roues/GalRouesVTT/InflationRecommendation.pdf

Men ingen av dessa 'regler' behöver man ta särskilt allvarligt på. De är väldigt generella, och med nödvändighet anpassade efter sämsta tänkbara kombination av däck och fälg, precis som med det tryck som står på sidan av däcken.

Däck-/fälg-tillverkarna kan heller inte veta hur mycket jag, min packning och min cykel väger tillsammans.

Därför finns det ingen anledning till oro om man trycker i en eller några Bar mer än vad tillverkarna rekommenderar.
 
Däckstryck.

Om du cyklar i skogen och det känns som att cykeln tenderar att studsa fram har du för högt lufttryck.
T.ex om du kör på grovt grus och cykeln går ovanpå gruset mer än att jobba med det.

Mountainbikedäck har ofta grov dimension dels för att erbjuda flotation, dels för att ge lite fjädrande verkan. Ju mindre luft du har, desdå större bärighet och markkontakt.

I andra änden av skalan har du ju alternativet att ha för lite luft i däcket. Med snakebites menas att sten, rötter med mera kan ge "genomslag", dvs. att det man cyklar över slår in däcket hela vägen in till fälgen. Då uppstår ofta en nypskada som kan leda till punktering och förstörd fälg. Du kan också få sämre väghållning med för lite luft och i värsta fall kränga av hela däcket.

Cyklade en gång vätternrundan på terrängdäck. Hade pyspunka och slutade vätternrundan med ca 1bars tryck kvar. Höll på att vurpa i sista kurvan pga att framdäcket vek sig.

Lagom är bäst! Prova dig fram och fundera på vad du har för underlag och hur du cyklar.
/jm
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips