luftgevärskytte med barn

5 st grabbar i åldrarna 7-9år ska prova på luftgevärs skytte. En av grabbarna frågade om han skulle ha hörselkåpor med sig. Hur gör ni? Använder era barn hörselskydd när dom skjuter luftgevär?
 
Nej.
Men, om barnet är orolig själv eller har föräldrar som oroar sig för hörselskador så tror jag att öronproppar, typ gula, är bästa alternativet.
Dessa är inte ivägen och är inte heller så uppseendeväckande, vilket ju kan vara bra i den åldern.
 
?

Luftgevär hörs väl knappt alls, är man inte lite väl mycket curlingförälder om ungen ska ha kåpor till luftgevärsskytte... ;)

/M
 
Vi använder ine hörselkåpor på de barn som vi skjuter med om det inte är så att barnet störs av ljud runt omkring och därför själva vill ha det. Det kan låta lite grann i en skyttelokal full av skyttar när kuluppfånget bakom tavlan är dåligt dämpat...
 
Började skjuta luftgevär innan jag kunde cykla på 70 talet, det har jag överlevt utan problem med hörseln. När jag började att tävla med luftgevär på 10 meter använde jag ibland hörselskydd, men det var inte för vapnets skull utan allt "tjatter" i bakgrunden.

Men, ska barnen skjuta med en vapentyp som kallas PCP (Pre Charged Pneumatic), det är vapen med förkomprimerad luft och kan vara så starka att de kräver licens, då smäller de som en småviltstudsare, då bör både barn och vuxna använda hörselskydd.
Här är ett exempel på ett par sådana vapen:
http://www.fxairguns.com/product.asp?id=typhoon
http://www.fxairguns.com/product.asp?id=monsoon
(FX är ett Svenskt företag som tillverkar PCP vapen)
 
Senast ändrad:
Van vid hörselskydd

Det visades sig att grabben använder hörselskydd när han & hans kompisar lek/skjuter med knall pulver pistoler.
 
Ha, ha, ha, ja barn!
Ibland ska de skyddas, ibland ska de lära sig av egna misstag...
Som singel och barnlös blir man lite konfunderad när vilket gäller!

Endel, som i detta fallet är noggranna och försiktiga som föräldrar, det är jättebra.

Andra skickar ut sina 6-9 åringar i trafiken på cyklar. För någon vecka sedan blev jag påkörd av en sådant barn, själv stod jag och pratade med en vän på en gågata i Eskilstuna, helt plötsligt smäller det till i cykeln. Då är det en 6-7 åring som cyklat in i den och åkt på "aschlet"!

Enligt mamman och pappan var det mitt fel som inte sett mig för! Ehhh?!?! Jag stod faktiskt stilla på en gata där cykling inte är tillåten, vems fel skulle det då egentligen då vara? Föräldrarnas som lät barnen cykla där det är förbjudet? Barnens, som inte fattar att det finns regler? Eller jag som står och pratar och får min cykel påkörd bakom min rygg?

Nä, det borde nog vara körkort på att skaffa barn!
 
Det är alltid svårt att råda barn, när det inte är ens egna.
Men jag har sagt till barnen. Att det är bra att ta med sig hörselskydd när man skjuter med luftgevär.
 
Klart de ska ha hörselskydd! Om någon mot förmodan träffar med ett skott eller två så kanske de andra applåderar, och applåderna kan i allra högsta grad vara hörselskadliga. Ta skyddsglasögon också, om det t ex finns lågtflygande sparvar. Och flytväst, för en olycka kommer aldrig ensam.
 
Jag skjuter luftpistol ibland, då jag inte alltid skjuter på en tavla utan på diverse uppställda föremål så är rikoschetterna otäcka, efter att jag fått en del kulor i ansiktet så har jag skyddsglasögon när jag skjuter på grejor där kulan kan studsa, oftas då inom 10 meter.
För övrigt vid skytte med sådana här luftvapen är det väl främs ögonskador man är rädd för.

Så om risken finns för rikoschetter, på med glasögon !
Att barnen bär hörselskydd skadar nog inte.
 
hörselskyddens vara eller inte vara i skyttelokalen är en mycket enkel fråga...

Paragraf 9.2.1 i nationella regelboken säger:

Hörselskydd skall användas vid allt skytte av skyttar och övriga som befinner sig i
skjuthallen eller vid tavlorna. För luftgevär gäller regeln de som befinner sig i omedelbar
närhet av skytten.

och i internationella boken står det i paragraf 7.2.8

Alla skyttar och andra personer i omedelbar närhet till skjutbanan uppmanas att använda öronproppar, hörselkåpor eller liknande hörselskydd. Hörselskydd försedda med någon form av inbyggd mottagningsanordning (radio eller annan kommunikationsanordning) är inte tillåtna för skyttar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...