Lös häl eller inte?

Re: Re: Kanon

usilfver; sa:
Fartmässigt finns ingen skillnad mellan glapp och fast häl. Bara känslomässigt - vilket iofs inte är att förakta.

Jag tycker att man åker fortare med lös häl! Skridskorna är ju i längre kontakt med isen, vilket gör att skäret blir lite längre.

//Gustav\\

Re: Re: Re: Kanon

Keras2006; sa:
Jag tycker att man åker fortare med lös häl!
//Gustav\\

Jo, så kan tyckas. Men mät upp en sträcka, säg 10 km, jämför får du se. Man tenderar lätta på trycket med glapp. Då spelar en tålängd knappast någon roll.

Med elitåkare är det en annan sak. Men ingen av dem har börjat med glapp eller klapp, utan de har lärt sig utnyttja iskontakten fullt ut med tryck från hela foten.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Re: Re: Re: Re: Kanon

usilfver; sa:
Keras2006; sa:
Jag tycker att man åker fortare med lös häl!
//Gustav\\

Jo, så kan tyckas. Men mät upp en sträcka, säg 10 km, jämför får du se. Man tenderar lätta på trycket med glapp. Då spelar en tålängd knappast någon roll.

Med elitåkare är det en annan sak. Men ingen av dem har börjat med glapp eller klapp, utan de har lärt sig utnyttja iskontakten fullt ut med tryck från hela foten.

Har själv använt både lös och fast häl, och tycker det gjorde en stor skillnad när jag gick över till lös häl. Nu är säkert mina skridskor för lös häl bättre än dem jag använt tidigare. Men tycker det både går lättare och snabbare att åka med lös häl.
Jag kanske inte tenderar till att lätta på trycket med glapp.

//Gustav\\

Mats L; sa:
Hejsan
...Jag funderar därför på att byta sko och pröva lös häl.

Mina åsikter:

+ Jag tycker att löshäl ger en mjukare och mer "genomarbetad" benspark i och med att man får med fotleden och foten mera i rörelsen, vilket känns trevligt.

- Löshäl känns mer osäkert på dålig is som tvingar fram plötsliga hopp och småsteg

-De kommersiella system som jag provade(2 år sen) passade inte mina önskemål om sidjustering och pjäxans vinkel på skaftet.

Än så länge har jag inte vågat mig ut på skärgårdsisar med löshäl, men jag använder dem gärna på plogade banor.

Tack för svar

Tack för ditt svar.

Jag ska börja med att byta skor och se om det kanske löser problemet ngt. Det här med åkkänsla som någon skrev i en tråd är intressant. Jag finner en härlig känsla med befintlig fasthäl de ggr som jag inte får den obegagliga känslan i foten. Denna återkommer endast vid åkningar längre än några timmar utan rast exempelvis vid Vikingarännet, krogrännet och liknande sträckor där jag inte vilar så ofta. Att lägga ned flera tusen kronor på nya skridskor och skor ör jag inte gärna då hastighet och känsla redan finns där, men om så krävs så får jag göra det. Nu gäller det bara att finna bra isar på rimligt resavstånd.

.QUOTE]kr-val (Krister Valtonen) skrev:
Mats L; sa:
Jag har hela tiden åkt med fast häl och traditionella långfärdsskridskokängor, som jag tyvärr har fått problem med. Jag noterade den gågna säsongen att jag fick ett obehagligt tryck ven vänstra fotens översida. Jag har försökt lösa detta genom att lossa resp knyta om pjäxan, men utan någon bra lösning.
Ditt problem har med skon att göra, inte med fast eller lös häl. Vilken typ av skor har du?

Jag hade också detta problem i början av min skridskokärriär. Det uppträdde för mig speciellt när jag som bot på instabilitet försökte knytan skon extra hårt.

En möjligthet är att knyta skosnöret annorlunda. Man kan hoppa över ett skosnörehålspar just där man har smärtan och samtidigt vrida skosnöret runt sig själv före och efter det överhoppade hålet. Denna knytvariant använder jag.

Annars kan det ju vara klokt att byta skor, som du är inne på. Kolla speciellt på plösens konstruktion för att undvika detta problem i framtiden.

Jag är löshälsfrälst och jag tycker absolut du skall ge det en chans. [/QUOTE]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips