Lös häl eller inte

Hej,

Nu när det är dags att köpa in ett par långfärdsskridskor dyker naturligtvis frågan up om man ska ha med lös häl eller inte ?

Har åkt mycket "vanliga" skridskor men jag antar att det är en hel skillnader.

Vad skulle ni som har mer erfarenhet rekommendera ?

Tacksam för alla svar.

Mvh
Uffe
 
Det finns massa gamla diskussioner om detta, utnyttja den bra sökfunktionen uppe i högra hörnet. Men om du berättar hur du tänker använda dem så kan du få tips mer anpassade just till dig.
-Har du åkt mycket längdskidor?
-Har du redan någon form av utrustning (längdpjäxor, telemarkpjäxor, längdstavar)?
-Vill du främst åka på långa utflykter ut på tunn is eller handlar det mer om att åka på plogade banor nära stan eller ren motion?
/Danne
 
Ok, en lite utförligare beskrivning:
Jag har vana från längdskidor iofs inte från skating delen.

Jag är mest intresserad av långfärdsåkning på skärgårdsisarna men även de andra är intressant.

Hur påverkas åkstilen av lös häl eller inte ?
Vilka är lättast att åka med och vilka är minst jobbiga, etc ?

Hoppas du kan ge ett mer utförligt svar med denna bakgrund.

Tackar på förhand
Uffe
 
Skorna är viktigast.

De flesta som provat tycker att det är roligare med lös häl. Åktekniken är också lättare att lära sig.

Däremot kan det vara svårare att hitta optimala skor och skridskor där bindningarna är justerbara i sidled.

Du bor i Stockholm och här finns det flera ställen du kan hyra på innan du bestämmer dig.

Se tidigare trådar det finns hundratals inlägg om detta här på forumet. Kolla gärna Krister Valtonens hemsida om lös häl.
http://w1.131.telia.com/~u13106411/langfard/loshal/

Thure
 
Då du ska på skärgårdsisar så är väl en av de viktigaste sidorna att du kan lita på att grejerna håller. Då är fast häl eller eventuellt en kraftig löshälsbindning (som X-Adventure) att rekommendera.
Man kan ju känna sig stadigare på dålig is när man har fast häl, men det handlar antagligen om åkstil och erfarenhet. Jag tycker löshäl har en del förlåtande egenskaper vad gäller åkteknik så åktekniken på fin is går nog fortare att få till med löshäl (jämfört med fast).

Jag tycker att du ska testa båda varianterna, exempelvis på bana, innan du köper något. På Östermalms IP exempelvis, du kan säkert få låna och ta ett varv av någon om de har grejer som passar.

Sammanfattningsvis är väl fast häl ett lite mer säkert kort men lös häl roligare och inte lika fegt :)
 
uao; sa:
Hej,

Nu när det är dags att köpa in ett par långfärdsskridskor dyker naturligtvis frågan up om man ska ha med lös häl eller inte ?

Har åkt mycket "vanliga" skridskor men jag antar att det är en hel skillnader.

Vad skulle ni som har mer erfarenhet rekommendera ?

Tacksam för alla svar.

Mvh
Uffe

För att sammanfatta mina tankar i frågan så vill jag göra en liknelse.

För inte så himla många antal år sedan... Då swischade det ner en massa telemarksåkare nedför branterna iförda "klassiska" läderpjäxor som satt fast på ett par "raka" skidor som var allt annat än carwingmodell. De va så man åkte. Å vissa enstaka utdöende individer åker fortfarande så. Det funkar! Jag säger inget annat. Det funkar absolut. Men det finns betydligt bättre alternativ!! Plastpjäxor & feta carwinglagg typ.

Samma sak med långfärdsskridskor.
Lös häl? Inte lös häl?
Om inte så många år från och med nu så kommer vi alla titta tillbaka på tiden som gått å undra hur f*n man inte kunde komma på det här med lös häl tidigare. Det är ju bara helt överlägset fast häl! Utan tvekan!
De stora tillverkana på den svenska marknaden kommer i fortsättningen inte satsa många kr på att utveckla skridskor som har fast häl. Så häng på tåget så snart du bara kan. Annars blir du snart en utrotningshotad art.

Tankarna i ovanstående resonemang är något överdrivna. Men ack så sanna!

// Lars
 
utrustningstrenden

Mm, riktigt så enkelt är det inte som att titta på trenden och därefter bestämma sig vad man bör köpa, om det inte är så att hype-känslan är viktigare än friluftsupplevelsen? Inom friluftslivet finns många gamla konstruktioner som lever kvar med hälsan i behåll, om än modifierade, och många på detta forum får sina trendbehov tillfredsställda genom och av produktutveckling. Nåväl, många är vi som åkt och åker mycket skridsko som ser fördelar med både lös och fast häl, och i likhet med många andra utrustningsval som avgörs nog frågan på ett mer individuellt plan. Löshälsfantasterna menar att den lösare hälen ger ett längre och effektivare skär (på hyggligt fin is), medan den fasta hälen medger tuff åkning även på sämre underlag. Som ett exempel var jag ute med några till på ett åkområde med mycket överis här och där, områden som jag passerade utan några större problem, men där mina åkkamrater ofta upplevde en instabilitet för framåtfall: De gick i tvärbroms och föll...framåt. Likadant på mer knövliga isar. Säkert handlar det om teknik och vana, men visst är det fördelaktigt att kunna passera sämre isområden utan onödiga stopp eller skaderisker. Så, för att lämna trendträsket är det snarare en fråga om du tycker att det räcker med ett "enkelt skal" eller "höghöjdsgore-tex"; inget av alternativen är bulletproof i en given situation.
 
Re: Kinderegg!

björner; sa:
Idealet borde vara en löshälsbindning med möjlighet till snabblåsning av hälen v b, tex överis.

Behöver man verkligen låsa den så "snabbt", dvs behöver man låsa hälen så ofta? Det kanske räcker att kunna låsa hälen med en rem (om man inte gör det så ofta så gör det inte så mycket att det är lite bökkigare och det blir viktmässigt lättare än en snabbindning)?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
Mats L Lös häl eller inte? Långfärdskridsko 17
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
Blåbär Lös häl eller ej? Långfärdskridsko 1
Hinka Lös häl Långfärdskridsko 6
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
JRud Nordic Norm 75mm lös häl? Långfärdskridsko 6
torpet Lite om fast häl, lös häl och 'glapp' Långfärdskridsko 1
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
sulfolobious Skena fast häl vs lös häl Långfärdskridsko 2
Fransila Lös häl vid råkövergång och andra passager Långfärdskridsko 16
Anders.Appelqvist Lös häl med klack? Långfärdskridsko 2
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Jonas.O Almgrens snabb + lös häl? Långfärdskridsko 3
angelikaj Skridskor med Lös häl Långfärdskridsko 3
Bertil Lös häl med sidoförflyttning Långfärdskridsko 0
lennug Lös häl. Långfärdskridsko 0
Göte2 Lös häl Långfärdskridsko 0
pekvirk lös häl med vandringskor Långfärdskridsko 8
bennys Lös häl igen? Långfärdskridsko 14
kr-val Samlade erfarenheter lös häl Långfärdskridsko 0
Bosse Lös häl - utrustning ? Långfärdskridsko 8
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
vilmas Häl löst, bästa paket? Långfärdskridsko 0
sigvard Klokt att börja med fast häl? Långfärdskridsko 9
j3n5 Nya Zandstra, cruise, quest eller tour? Långfärdskridsko 5
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Fröken Jönsson Skryllermarks röd eller blå? Långfärdskridsko 33
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
monokrom Remmar eller snabbkoppling? Långfärdskridsko 18
johnliungman "Rekommanderad istjocklek" - bra eller dålig idé? Långfärdskridsko 5
N3lson Paket från Intersp*rt, St*dium eller Te*m Sp*rtia Långfärdskridsko 4
friluftsdag Rottefella R3 skate eller BC Långfärdskridsko 4
peonemas Paket I eller Paket II? Långfärdskridsko 9
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
pausch Ältaån eller Brotorpskanalen? Långfärdskridsko 12
thureb Stöphål flöde uppåt eller nedåt? Långfärdskridsko 12
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
Fransila skridskoisar i Stockholm eller på Åland? Långfärdskridsko 1
pausch Vänster- eller högervarv på isen Långfärdskridsko 36

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...