Köpa långfärdsskridskor

Hej, jag skulle vilja ha lite goda råd. Tänkte köpa långfärdsskridskor. Har ett par gamla med fast häl nu. Vad rekommenderar ni att jag ska köpa. Har kollat lite på nätet. Zanstra treck, zanstra blade, isvidda, Oac prophet t.ex? Vilka pjäxor är bäst/prisvärdast.
Blir det kallt med längdskidpjäxor? Behöver man köpa en storlek för stora för att man kommer behöva extra strumpor?
Vilken längd på skridskorna?
Tacksam för svar😊

Skyllermarks har återkommit i produktion och håller bättre kvalité än övriga fabrikat IMHO. Men de kanske är slutsålda för ögonblicket?

Tvärtom tycker jag att en mindre storlek på längdpjäxor är bra för skridskoåkning jmfrt med skidåkning för bättre stabilitet. Värmen är lätt att upprätthålla med lös häl då foten rör sig och arbetar mer än med fast häl.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gillar också Skyllermarks. Men bästa uppgraderingen var kängor för ett par år sedan, Lundhags Guide BC. Passar mina fötter perfekt, men fötter är olika och bästa rådet är nog att hitta pjäxor som passar dina fötter. Därefter väljer man skridskor.

Fick rådet av thureb att köpa skridskor med sidojustering. Gjorde stor skillnad för mig. Mycket nöjd med att jag valde korta skridskor (skyllermarks röd 42). Enkelt att utföra översteg. Jag köpte breda, ganska långa pjäxor för att slippa frysa om fötterna. Framförallt för turer med turskidor. Känns lite väl mjuka/stora för skridskor men de funkar. Skulle vilja testa en styvare, tightare pjäxa för skridskor. Exempelvis svartisen men det får bli en annan säsong.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips