Lodräta väggar på innertält?

Jag har smurfat runt på nätet och letat och letat men behöver hjälp med tips och praktiska erfarenheter.

Jag är 1,90 lång och när jag sover lyckas jag alltid få vävkontakt med sovsäcken vilket gör att det blir fukt på sovsäcken. Ett tält som skulle passa mig är tex Hilleberg Kaitum eller en tältkåta. Dock vill jag inte bära på mer än 3.5kg och tältet bör vara för mellan två och tre personer.

Så ni andra som är runt min längd. Hur gör ni för att slippa vävkontakt och vad har ni för tält? Jag har ett Haglöfs Genius 12 idag och jag siktar numera på ett tält med stor absid. Det ska också vara enklare att slå upp; speciellt i hård vind.

Eller så är det mig det beror på och det är svårare att råda bot på :)

Kolla på Exped Orion

Tjena

Själv är jag 1,75 men har en kompis p 1,90. Han har ett Exped orion extreme. Stort kupoltält, helt självstagande. Väger 3,4-3,5 kg. Väldigt högt, 1,4 m. Han är nöjd, de gånger jag testat det har jag varit nöjd. Funderar själv på att köpa ett.

Kolla åtminstone på det. Finns på addnature och kayakevent, billigast på det senare.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag är 192 cm och använder själv ett Kaitum 2pers tält när jag är ute.
Det är stort, bekvämt och bra ifall man får besök :)

Men jag blev väldigt förvånad över hur rymligt Akto tältet är. Jag hade inte med tältet som ett alternativ för jag hade dömt ut det som för litet utan att ha provat det.
Så testa det du kommer bli förvånad över storleken på insidan.

Tackar. Det är inte så lätt när man vrider och vänder på alla specifikationer och tänker sig hur det ska vara. Blir till att försöka ta sig runt och se på tälten i verkligheten. :)

Jag har/hade samma problem som dig, är själv 1,91m.
Jag har idag HB Kaitum och det är perfekt när frugan är med går jag själv har jag även ett TN Laser Comp som också fungerar utmärkt.

Hejsan!

Jag har just nu ett Kaitum 3 som jag är tokigt nöjd med. Är själv 1.90 och har inte alls varit i närheten att nudda innertältet på något sätt. Då jag oftast vandrar med min flickvän så känns Kaitum 3 som ett slott ungefär. Hade Kaitum 2 innan och det var lika bra på längden och kändes även det rymligt.
Det är också lätt att resa i hård vind enligt mig. Det som också är bra är att absiderna är av ok storlek och två till antalet. Perfekt enligt mig. Hoppas du hittar ett tält som du blir nöjd med :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips