Ljudupptagning?

Överfört från http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34517:[/i]
MAJJEN; sa:
cnygardh; sa:
Den här gången provade jag något nytt, jag hade en liten mp3-spelare med diktafonfunktion med mig.
I tråden nedan var jag på jakt efter "ljudupptagning" på fjället. Jag fastnade för en mp3, men de jag har provat har haft för svag mikrofon. Vad använder du?
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30956
Jag har en mp3-spelare som är ett par år gammal. Den heter "M-Any Slim Box DAH-520" och är inhandlad på Teknikmagasinet i Stockholm. (http://www.m-any.com)
Den har 256MB minne. I diktafonläget får man rum med c:a 4,5 minuter inspelning per MB vilket medför att jag kan snacka in c:a 18-19 timmar dagbok.
Ljudkvalitén är hyfsad, här kan du lyssna på en test-snutt från min vandring i Sarek för ett par veckor sedan: ljudtest.mp3 388kB Filen är överförd till mp3-format från diktafonformatet för enkelhets skull, originalet tog betydligt mindre plats c:a 110kB

Men de flesta av de mp3-spelare som idag har diktafonfunktion funkar säkert bra. Viktigt är att det går att använda vanliga batterier så att man inte plötsligt står utan inspelningsmöjlighet!!!

Just nu håller jag på och bearbetar filerna från min avbrutna Sarekvandring och kommer snart att lägga ut dom som mp3-filer på min hemsida.;)

Om du är ute efter bättre ljudkvalité kanske en sådan här produkt, eller något liknande, kan vara något: http://www.emusic.se/default.asp?do...rupp=Digitalportor&undermeny=&exp=&info=11617

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Ni som skrev i den här tråden för snart 18 år sedan(!) - jag är nyfiken på om ni fortsatt göra ljudupptagningar under vandringar, på vilket sätt och vad ni i dag använder för apparater?

Jag skulle vilja ha någon snabbmanövrerad apparat för att göra voicememos, särskilt när jag ensamvandrar och tankarna trillar på. Jag ser alltså gärna att den är snabb att få igång i inspelning från det att jag tar upp den ur fickan. Troligen ska det vara en enkel och smidig diktafon, lätt, bra batteritid och allra helst: hyfsat vädertålig. (Jag googlar och det tycks inte finnas weatherproof-prylar inom det här området på samma sätt som det finns i t ex kamerornas värld. Men kanske ändå att någon kan tipsa om någon apparat som tål en del.)

En mer reguljär ljudinspelare med ljudkvaliteten i fokus känns ju också rätt intressant eftersom jag hållt på mycket med musik- och inspelningsteknik, en lite vilande och saknad hobby... Kan mycket väl tänka mig att jag kan vilja klippa ihop och göra något av mina voicememos (om det så bara är för mina egna öron) när jag väl testat... T ex en Zoom F2 eller något annat för typ journalistiska ändamål. Med eller utan inbygd mikrofon - bara lösningen funkar i skitväder. Helst ska den nog ha inbygd mikrofon ändå.

Men jag kan också tänka mig att börja med en enklare diktafon och se om det alls är något för mig att göra den sortens anteckningar. :)

Synpunkter och erfarenheter?
 
Senast ändrad:
En mer reguljär ljudinspelare med ljudkvaliteten i fokus känns ju också rätt intressant eftersom jag hållt på mycket med musik- och inspelningsteknik, en lite vilande och saknad hobby... Kan mycket väl tänka mig att jag kan vilja klippa ihop och göra något av mina voicememos (om det så bara är för mina egna öron) när jag väl testat... T ex en Zoom F2 eller något annat för typ journalistiska ändamål. Med eller utan inbygd mikrofon - bara lösningen funkar i skitväder. Helst ska den nog ha inbygd mikrofon ändå.
Trådens ursprungliga råd är förstås hopplöst obsoleta men jag tycker att du är på rätt spår. Men släpp F2 och dess likar och titta istället på handhållna stereomodeller med integrerade mikrofoner som H1n eller, för fler möjligheter ifråga om surround/ambience, H2n. Zoom är förstås inte allenarådande - Tascam, Olympus och Roland har några jämförbara modeller, men Zoom har ett bra grepp om produktsegmentet. Du får göra en mer detaljerad behovsanalys för att hitta rätt i kompromissen mellan funktioner, storlek/vikt och pris men jag tror inte att du kan hamna särskilt fel med H1n eller H2n. :) Mikrofonerna i båda är faktiskt riktigt bra för sitt pris men vill du spela in utomhus på fjället så köp absolut till en extra vindskyddspäls.

Vädertåligheten är tyvärr begränsad hos nästan alla sådana här inspelare, det ligger litet i sakens natur att det är svårt att skydda ffa mikrofonerna. Men vindskyddspäls ger åtminstone mikrofonerna ett kortvarigt skydd mot lättare regn. Vill du spela in voicememo i skitväder så kan du ju vända dig med apparaten i lä från vind och regn.

Ett helt vädersäkert alternativ är förstås en mobiltelefon (alla iPhone från 7 och uppåt har IP67 eller 68 och är i praktiken regnsäkra) med diktafonappen lättåtkomlig på förstasidan. Men det är ju inget lockande alternativ för annat än rena voicememon.

Edit: Länk till produktsortimentet ifråga hos populär nätbutik.

/Ljudteknikern
 
Senast ändrad:
Ja oavsett var man väljer att handla så har de bäst överblick, och info om VIKT på samtliga produkter! Där har friluftsbutikerna en del att lära.

H1n väger ju bara 60 gram, oväntat lite för att vara handhållen! Mycket intressant. Sedan är ju frågan hur många batterier man behöver släpa med sig. Och om den slutar funka om den råkar bli fuktig under en långtur...? (Fukt- kondens- kyltålighet är kanske själva nyckelfrågan, kan vara svårt att undvika.) H2n betydligt tyngre. F2 fortfarande betydligt lättast på cirka 30 gram.

Antar att man måste ut och testa, särskilt i dåligt väder. Kan det rent av vara praktiskt att ha myggan redo på skjortkanten innanför skaljackan? Erfarenheter av användning av handhållna i regn?
 
Ja oavsett var man väljer att handla så har de bäst överblick, och info om VIKT på samtliga produkter! Där har friluftsbutikerna en del att lära.

H1n väger ju bara 60 gram, oväntat lite för att vara handhållen! Mycket intressant. Sedan är ju frågan hur många batterier man behöver släpa med sig. Och om den slutar funka om den råkar bli fuktig under en långtur...? (Fukt- kondens- kyltålighet är kanske själva nyckelfrågan, kan vara svårt att undvika.) H2n betydligt tyngre. F2 fortfarande betydligt lättast på cirka 30 gram.

Antar att man måste ut och testa, särskilt i dåligt väder. Kan det rent av vara praktiskt att ha myggan redo på skjortkanten innanför skaljackan? Erfarenheter av användning av handhållna i regn?
Jag tänker att F2 är en annan slags produkt än H-modellerna, de gör olika saker. En F2 hänger man t ex smidigt på en föreläsare, eller en intervjuperson, men naturljudmiljöer fångade med monomygga blir rätt vingklippta.
För diktafonfunktionen kommer jag inte ifrån att en mobiltelefon är optimalt väderskyddad.

Drifttiden borde inte vara en väldigt begränsande faktor, 10 tim på 2 x AAA respektive 20 tim på 2 x AA för H1n och H2n. Det är ju faktisk användningstid som avses.

Regntåligheten tror jag inte att det är så lätt att få en objektiv uppfattning om, man kan ju gå ut och prova men det blir nog lätt ett förstörande test... ;) Jag har inte själv använt någon sådan inspelare i regn, jag använder andra verktyg.
 
För diktafonfunktionen kommer jag inte ifrån att en mobiltelefon är optimalt väderskyddad.

Mobilen går bort. Den lämnas hemma, vill inte ha med den att göra på fjället.
Ytterligare motargument är att mobiler väger för mycket. Plus att jag hellre vill ha en snabb, fysisk knapp bara. Och gärna bättre mikrofon då. :)
 
Jag har en Zoom H1 som jag haft i tio år. Använder den som en liten smidig extra allround-ljudinspelare för intervjuer, enklare ljudupptagningar m.m. Fördelar med den: Liten och smidig, enkel att använda och startar hyfsat snabbt. Spelar in i wav och enkelt att föra över filerna via usb. Billig. Jag upplever den som reliabel; den gör fortfarande sitt jobb och jag har använt den under både sommar och vinter. När det är kallt, typ under -25° så blir all elektronik seg dock - jag brukar förvara elektronik och batterier i en stor innerficka på dunjackan mellan "sessionerna" för att hålla dem levande längre. Den är ju inte vattentät och jag skulle inte använda den i ösregn, då skulle jag förvara den i en plastpåse i exempelvis en innerficka och köra med en mygga. Om det bara är eget prat som ska tas upp föredrar jag också mygga, men min H1 använder jag främst i situationer när jag vill ha med naturligt ljud (eller en intervjusituation som röstmemo).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.