Ljudupptagning?

Mer eller mindre av en slump hade jag vid ett tillfälle med mig en liten bandspelare på en Sarekvandring. Det var mycket vatten det året och vi passerade ett par besvärliga vad, tillråga på allt i mycket kallt och regnigt väder. En av mina medvandrare var nybörjare och allt tog ganska lång tid. Jag är mån om att fotografera även i dåligt väder, men inget beskriver de besvärligheter vi mötte så bra som de ljudupptagningar jag gjorde. Jag har använt samma bandspelare vid en ensamvandring i Abiskoalperna. Tyvärr är inte ljudkvaliten speciellt bra, och det är här jag vill ha hjälp. Jag skulle vilja skaffa mig en liten och lätt "ljudanläggning" med så bra ljud som möjligt. Vad ska jag titta efter?
 
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet som Farbror Barbro brukar säga ;)

Jag jobbar med ljud och mitt råd är att du köper en minidisc. På Sveriges Radio har vi minidiscar för ett par tusenlappar.

DAT använder en del kollegor fortfarade också, Nagra-spelarna står i glasmontrar för allmän beskådan nuförtiden och dom är dessutom i tyngsta laget :)

Det som verkligen spelar roll för kvaliteten på ljudet är mikrofonen. En minidisc eller mp3 spelare behöver en starkare signal från micen än till exempel en DAT. Jag använder en Sennheiser aktiv stereomic. Den får man säkert en handfull minidiscar för är jag rädd...

Om du istället köper en DAT så kan du ha en billigare mic, men då kostar ju DAT-spelare 10 skinn å andra sidan.
[Ändrat av öringen 2005-02-11 kl 08:25]
 
Sen gäller det ju att ta en titt på drifttiden också. Det spelar ju inte så stor roll om ljudkvaliten är superb om man måste släpa med sig ett bilbatteri för att få mer än 20 minuters inspelningstid.

Där tror jag att MP3-spelaren tar hem segern, för minidisc och DAT har motorer som drar en massa ström. Problemet är väl kanske att komprimeringen i MP3 inte är så lämpad för den typen av ljud...?
 
nermander; sa:
Sen gäller det ju att ta en titt på drifttiden också. Det spelar ju inte så stor roll om ljudkvaliten är superb om man måste släpa med sig ett bilbatteri för att få mer än 20 minuters inspelningstid.

Där tror jag att MP3-spelaren tar hem segern, för minidisc och DAT har motorer som drar en massa ström. Problemet är väl kanske att komprimeringen i MP3 inte är så lämpad för den typen av ljud...?

Jag tror som Nermander att MP3 spelare tar hem det i vikt och drift-tid.

Någon som har ett bra tips på en billig och bra MP3 spelare ?
 
MAJJEN; sa:
Jag skulle vilja skaffa mig en liten och lätt "ljudanläggning" med så bra ljud som möjligt. Vad ska jag titta efter?

I min personliga uppfattning så fungerar en minidisc spelare mkt bra, den jag har kostade typ 1200 på siba för nästan ett år sedan och den har drifttid på ca 24 timmar (det står 30 på paketet om jag inte mins fel) och den har möjlighet att spela in.
orsaken till att jag inte hade valt en mp3 spelare är helt enkelt modulariteten, med en minidisk kan du lätt ta med ett antal skivor för en billig peng, misstänker utan att ha kollat nogrannare att det skulle kosta bra mycket mer att köpa en mp3 spelare med tillräckligt mycket minne.

annars en digital kamera med filmfunktion skulle kunna vara intressant då får du både ljud o bild.
 
Mini-DV

Ett annat alternativ är en digital videokamera. De ger också god ljudkvalitet speciellt om man ansluter en extern mikrofon. Digitala stillbildskameror har i allmänhet sämre ljud.

Vissa mobiltelefoner går också att spela in på. Jag gissar att en PDA också kan användas.

Thure
 
MP3?

Tack alla för era synpunkter. Jag är absolut ingen teknik-nisse (vilket antagligen märks) och ställer därför kanske lite konstiga frågor. Här kommer några:
Hur stor behöver "disken" vara på en MP3 för att kunna spela in 30 min ljud? 60 min? Kan man ha extern mikrofon till MP3?
Håkan
 
VILKEN mp3 ska jag ha?

Jag köpte mig en mp3spelare (CREATIVE MuVo V200, kan även fungera som usb-minne) som försäljaren påstod hade ett mycket bra ljud. Det visade sig att den har också - när det gäller att lyssna på musik. MEN - när det gäller att använda den som diktafon var den ingen höjdare. Ljudet blev svagt. För att kunna spela in tal som hördes OK var jag tvungen att hålla mic-öppningen precis vid läpparna och dessutom tala störande högt. Nu undrar jag förstås:
Är det någon som känner till någon modell som fungerar bra?

Hoppas på hjälp gör

HåkanF
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.