Livslängd sovsäck

Under mina +5 decenniers frilufsande har vi slängt några sovsäckar. Skälen har varit två. Stoppning som slutat att isolera tillräckligt, eller att säckarna blivit kontaminerade.
En tunn lätt sommarsäck med skumplastfodring rullades upp fylld med knarrande damm inför en tur.
Några ärvda bomullsäckar som varit med om alltförmånga bivacnätter intill brasan och som några impregnerat med något doftande och klistrigt för bomullen. Ett par i kanfastyg e u isolerade med renskinn, det både kröp i dem och knarrade betänkligt när det rullades ut, något obestämt flygfä i stort antal flög ut ur dem oxså.
Så när äckelhyllan i förrådet var tömd, syddes rymliga förvaringssäckar av bomullsväv ca 40-80 liter i lämpligt antal. Det kvarvarande dussinet sovsäckar fick sin rymliga påsar. Hängande sovsäckar hade vi sen en period när friluftsutrustning rymdes i en stor klädkammare. Numera är garderoberna mindre och stuvningsgraden något högre. En uppsättning sovsäckar har flyttat. Förvaringspåsarna går numera ett varv till, inne i flyttlådor. Luftigt, torrt, svalt och mörkt.
 
Man funderar ju lite på hur nya säcken behandlats innan den fick ett nytt hem hos mig?
Jag köpte den på Sport&vildmark XXL. Dom har haft öppet i ett år ungefär. Deras lager av denna säck har minskat sakta under denna tid. Jag köpte en av dom sista i högen. Den har alltså legat hårt komprimerad i minst ett år. Antagligen mer. Vem vet när den syddes. Säcken tog god tid på sig att bygga upp sitt loft i materialet. Nu ligger den och okuperar en allt för stor del av min klädkammare. Inser nu att det finns små hällor i fotändan. Dom borde man kunna hänga upp sovsäcken i! Min initiala idé var annars som nämnts tidigare i denna tråd, att sy påse av ett lakan och hänga upp den i taket.
Sovsäckslakan har jag aldrig riktigt lyckats bli vän med. Jag sover nästan alltid i underställ och jag upplever att man får lite av samma effekt. De gånger jag använt lakan har jag vaknat med lakanet virat runt kroppen till den grad att man nästan fått blodstopp :)
 
Jag har också testat sovsäckslakan,,,,,,,,,,,,,en gång, det gör jag aldrig om. Underställ används ju inte sommartid så därför får säckarna sig en åktur i tvättmaskinen med jämna mellanrum men än har jag inte märkt att dom tappat orken, jag har försvarets bivacksystem 2000 som Carinthia sytt upp.
 
Jag har också testat sovsäckslakan,,,,,,,,,,,,,en gång, det gör jag aldrig om. Underställ används ju inte sommartid så därför får säckarna sig en åktur i tvättmaskinen med jämna mellanrum men än har jag inte märkt att dom tappat orken, jag har försvarets bivacksystem 2000 som Carinthia sytt upp.

Likaledes här. Pallar inte lakan. Min är en Caravan Skvader från 70-talet, tvättas med jämna
mellanrum. Visserligen har jag svalare säckar jag alternerar med, men ändå.

Mvh Glenn
 
Jag har försvarets bivacksystem 2000.

Vem tror du att du är, Hamilton eller?

...

Jag tror fortfarande på att ha sovsäcken i en låda. Har man så liten låda att den komprimeras av det behöver man skaffa en större. Min dunsäck ligger i en låda med dimensionerna 70x35x35 cm.

Innerlakan och sovsäcksfodral fungerar i stark kyla är min erfarenhet. Hade med mig endast bivybagen förra sommaren för att skydda mig mot mygg men svettades så mycket i den att jag var tvungen att ge upp (då låg jag i bara t-shirt inne i bivyn, dock var det nästan 20 grader på natten och hade varit 30+ på dagen).
 
Bland alla sovsäcksgurus, någon som har erfarenhet av Ajungilak Nordic 3-season?
Hittar otroligt lite info "reviews" mer ingående fakta om den, ser för det första rätt orymlig ut, klaustrofobikänsla eller bara mysig känsla?
 
Bland alla sovsäcksgurus, någon som har erfarenhet av Ajungilak Nordic 3-season?
Hittar otroligt lite info "reviews" mer ingående fakta om den, ser för det första rätt orymlig ut, klaustrofobikänsla eller bara mysig känsla?

Jag har just köpt den och storleksmässigt är den helt perfekt för mig (192cm, 90kg). Lite svängrum runt tårna och lagom runt axlarna. Drar du åt snöret runt halsen och huvan så kan det bli åt det klaustrofobiska hållet men mest mysigt!
 
Håller med Thomas..

Bara man är rädd om sin sovsäck och vårdar den enligt tillverkarnas rekomendationer. Min dunsäck är 15år och den håller nog i många år till. Men som sagt jag vet folk som slitit ut dunsäckar på 5år när dom skitit i att sköta dom.. Vet man med sig att man inte tänker sköta sin sovsäck så e det nog bättre med en i syntet.

detta skrev jag 2003, jag har kvar den sovsäcken.. den funkar lika bra fortfarande, tror jag.. svårt att jmf när sovsäcken snart är 24 år gammal.. bra köp skulle jag säga..
 
Levande minnen...

Jag tror att det var inför min 17:e födelsedag i mars 1969... På min önskelista fanns egentligen bara två saker. Jag hade ju börjat på gymnasiet i Falun och där ordnade studentföreningen - DGF - mycket omtalade danstillställningar med jämna mellanrum. Detta krävde en kostym...
Å andra sidan krävde mitt allt vildsintare friluftande en bättre sovsäck. Jag hade sovit ute i minus 18 i min syntetsäck. Inte en gång till... Det fanns ju de här dubbla dunsäckarna... Caravan Arctic. Tänk om man hade en sådan...

Mina föräldrar hade inte råd att ge mig båda mina önskningar. Jag fick välja. Och valet var faktiskt lätt...

Idag - snart 43 år senare - används samma sovsäck som "utlåningssäck". Den kan alltså delas i två sommarsäckar eller sättas ihop till en vintersäck som lätt klarar minus 20. På dessa år är den tvättad kanske 5 gånger.
Den säcken är absolut den mest prisvärda friluftspryl jag ägt.

HåkanF
 
Levande minnen #2

En grön Caravan 1000... Inspanad och hett efterlängtad, när den kom någon gång på 70-talet. Utan något större hopp om förverkligande för en fattig student. Men någon hade skvallrat, och en vacker jul låg den där under studentkorridorens plastjulgran, införskaffad med dryga 20-talets lika fattiga kompisars solidariskt samlade krafter! Vackert grön med rött blixtlås och insida. Fick sitt elddop samma sommar på en spårlös tur öster om Kungsleden mellan Abisko och Kebnekaise, när vårt tält blåste sönder halvvägs.
Snart hopkopplad med en tvilling, när pojkvän skulle värvas för lufsarlivet, med tiden begåvad med ett 600 grams lillasyskon som innersäck vid behov (eller som renodlad sommarsäck i varmare trakter). Hänger med än utan synbara ålderskrämpor, förvarad hängande i öppningssnöret, kärleksfullt omskakad ibland när det ändå rotas runt i klädkammaren.
 
Jag har just köpt den och storleksmässigt är den helt perfekt för mig (192cm, 90kg). Lite svängrum runt tårna och lagom runt axlarna. Drar du åt snöret runt halsen och huvan så kan det bli åt det klaustrofobiska hållet men mest mysigt!

Tack! Ok jag är både någon cm kortare än dig och något kilo under så borde inte vara något problem, något mer att anmärka? kommer nog lägga en beställning nu endå då mellandagsrea-priset slutar existerar imorgon om jag fatta det rätt på outnet 585:- plus frakt borde den vara värd kan tyckas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklas-73- Livslängd Bo och sova 5
mattiasland Livslängd PU-belagd väv och dukkvaliteter. Bo och sova 0
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
MTB Sovsäckarnas livslängd Bo och sova 8
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.