Livslängd på bultar?

Re: Petzl selfdrill

spacemonkey; sa:
Det krävs ganska stor erfarenhet att känna efter hur hårt man kan dra innan bulten går av, har misslyckats själv ett par gånger, så jag vet:)

Rostfri skruv (som Pierre använder) är oftast starkare än vanlig billg "ClasOhlson-skruv". Om inte detta hjälper finns ännu starkare skruv att köpa på välsorterade järnaffärer. Problemet med att dra lagom hårt borde kunna lösas med momentnyckel. 49:- på Biltema kan vara värt ett försök :)

10-987_l.jpg
 
Har ju inget att gör med om skruvarna kommer från clas ohlssson. Det beror ju på vilken kvallitet dom har. 12.9 är väl det starkaste man får tag på normalt sett och borde vara lämpligt(clas ohlsson säljer även sådana).

Om man ska tvätta ur hål som var blivit nerkladdade med någon form av smörjmedel så ska man ha lite koll på vad som löser vad så att säga. Bensin löser inte olja något vidare. Då är sprit bättre. Är ingen expert på kemi så jag vet inte vad som är lämpligast till 5.56/WD-40.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Hål i berget

umemorgan; sa:
hejsan.
Blev lite nyfiken, hur borrar ni hålen för att fästa bultarna i?

// M

Hilti eller Bosch borrhammare med ackumulator (Hilti, 36 volt, är bättre än Bosch, 24 volt). Eller en bensindriven Ryobi borrhammare. Plus Coromantborr, såklart. Med en fräsch borr tar det oftast högst någon minut att borra ett hål, lite beroende på hålets dimensioner och vilken klippa man befinner sig på. Hyckjeberget lär vara hårt.
Men det är en enorm skillnad mot på den tiden man handborrade hålen. Då tog det 15-20 minuter på t.ex. Mörkberget, där klippan är ganska mjuk, medan det i t.ex. Bispberg, där klippan är hård, kunde ta över en timme. Och då fick man ändå byta borrkrona minst en gång under processen.
 
frapp; sa:
Har ju inget att gör med om skruvarna kommer från clas ohlssson. Det beror ju på vilken kvallitet dom har. 12.9 är väl det starkaste man får tag på normalt sett och borde vara lämpligt(clas ohlsson säljer även sådana).


Efter flera års arbete på Clas Ohlson vet jag ungefär vad som finns i sortimentet ;). Med "valig Clas Ohlson skruv" menar jag 8.8, vilket är vad de flesta använder. Och jo, man kan hitta starkare skruvar, men dom är dyrare. Härdade bultar är otroligt starka, men vill man inte ha sån så är Clas Rostfria starkare än vanlig 8.8.

Både sprit och bensin funkar till WD-40, det är inte direkt spillolja, utan ganska lättflytande. Lacknafta löser bättre, men brukar inte avdunsta helt.

Angående att borra för bultar så fungerar det även bra med en Borrhammare och Generator. Vanlig slagborr fungerar också. Fördelen är att man kan borra så länge man har bensin.

En Hondagenerator på 1000W väger ca 14 kg. Inget att dra med på biggwall, men för små klippor är det funkis.

eu1000-150.jpg
 
Apropå skruvkvaliteter så är det korrekt att 8.8 är "standard", vilket i och för sig kräver ett relativt högvärdigt material. Det finns sämre skruv men de är ovanliga och dessa material förekommer främst i produkter som gängstänger.

Bättre än 8.8 är 10.9, 12.9 och 14.9. Det som är bättre än så är så ovanligt att man kan bortse från detta. Gemensamt för dessa material är dock att de inte är rostfria. Det är t o m så att alla utom 8.8 förekommer enbart utan förzinkning. Det är i alla fallen mycket starka stål och de som inte är förzinkade är inte detta p g a ytbehandlingen inte funkar bra ihop med så extrema material som det faktiskt är fråga om.

I klättersammanhang ska vi väl dock begränsa oss till syrafasta stål och där är det då austenitiska stål som gäller. De heter då exv A2-70 och A4-80 om jag minns rätt. (Bortse från t ex A1-50.)
Ofta är syrafasta stål att betrakta som högvärdiga och hållfasta, men i en jämförelse med skruvstål är de faktiskt lite sämre (än 8.8).

En hållfasthetsteknisk fördel som de syrafasta stålen har är förstås att de är lika starka över tiden vilket inte gäller korroderande "kolstål", dvs de starkare 8.8-14.9-stålen.
 
Nu pratade vi väl om skruvar som skulle användas till att plocka ut petzl self-drillbultar enligt pierres modell.Eller? Något insnöad diskution men, i det fallet spelar det ju verkligen ingen roll om skruven är rostfri eller ej. Sen var det ju så att den skulle svarvas ner några mm i toppen och då bör man ju kanske nöja sig med typ 12.9 inbillar jag mig.

När det gäller handborrning är jag förvånad över hur länge den gammla metoden med självborrande bultkronor(petzl self-drill) har hängt med. Funka ju helt kass. Först för något år sedan lanserde Petzl sitt borrhandtag som man använder vanliga SDS borr i. MYCKET effektivare plus att man kan använda vanliga rostfria expanderbultar. Borrar man på som fasen så går det att få ett 10x45-50 mm djupt hål på 12 minuter i norsk granit.
 
Sorry, got a bit carried away... :)

12.9 eller för all del 10.9 lär duga bra, och är det den märkningen lär inte ursprunget ha nån betydelse.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips