Livsfarliga tält

Hittade en intressant artikel om vikten av ordentlig ventilation i tältet man använder.

https://www.alpkit.com/develop/bivvy-bag-development

Är det inte lite märkligt att man kan få för sig att det borde gå att sova i en stor regntät tygpåse och helt kunna stänga om sig? Borde det inte ringa nån varningsklocka hos designern?

Såg nyss att biltema återkallar ett tält som kan va livsfarligt av samma orsak.

Jag har personlig erfarenhet av en Marmot home alone bivy och jag strök nästan med. Hade lämnat en glipa på kanske 1dm. Men jag vaknade flera gånger under natten av att jag kippade efter andan. Tung i huvudet och allmänt yr.

Mellan gånger a öppnade jag luckan för att andas, men eftersom man blev helt körd i huvudet förstod jag inte vad som hände.

Tror det var den tredje gången, då vaknade jag pch bara behövde slita mig ut ur tältet för jag var helt upp i varv och letade efter luft. När jag kom ut då och lugnat ner mig en stund förstod jag vad som hade hänt....

Det gäller att vara försiktig!!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hade samma Marmot home alone bivy tält. Läste om faran innan och sov bara med öppen dörr men provade att stänga helt och luften blev dåligt fort.

Tacka den allt högre koldioxidhalten att man vaknar upp i tid och desperat försöker få tag på frisk luft... hög koldioxidhalt runt 4-5% i andningsluften har den verkan.

Syrebrist ger inte den typen av 'panik' utan kommer omärkligt och kan bli en tyst död... - dess bättre tål man att syrehalten kan gå ned ganska ordentligt (typ från 21% till 10%) innan det blir livsfarligt och 'hög koldioxidhalt' väckarklockan och paniken att försöka få frisk luft kommer igång långt innan dess.

(läckande gasolslangar i husvagn där vanliga andningsluften ersätts med gasol-ånga från 11 kg-flaskorna har tyvärr gett allt för många tragiska olyckor för att man inte öppnat ventilationen på rätt sätt, ofta i samband med nyköpt husvagn och inte är bekant med denna och i det lägen fungerar inte koldioxid-väckarklockan då koldioxidhalten inte blir tillräckligt hög i tid - det handlar om partialtryck...)

Sover oftast I detta vindskydd

https://www.xxl.se/campx-backpacker-1-talt-vindskydd/p/1049759_1_style

Men har inte märkt av något alls.
Ok det är kanske inte är tätt nog eller duk-materialet är inte tätt nog. Men se på bilden: andelen myggnät (högst upp med vindskyddet stängt) är ju inte särskilt stor.

Och visst, som andra redan sagt det är CO2 (-överskott) som styr andningen inte en ev brist på O2. (fick jag lära mig när jag tog dykcert 1976, gäller kanske fortfarande...).

mvh thomas

https://www.xxl.se/campx-backpacker-1-talt-vindskydd/p/1049759_1_style

Men har inte märkt av något alls.
Ok det är kanske inte är tätt nog eller duk-materialet är inte tätt nog. Men se på bilden: andelen myggnät (högst upp med vindskyddet stängt) är ju inte särskilt stor.

Och visst, som andra redan sagt det är CO2 (-överskott) som styr andningen inte en ev brist på O2. (fick jag lära mig när jag tog dykcert 1976, gäller kanske fortfarande...).

mvh thomas

Jag hade tänkte nämna det där vindskyddet som jag också sovit i. Det är det enda tält jag får ont i huvudet i när jag sover i det. Har alltid kopplat det till syrebrist pga den dåliga ventilationen. Brukade öppna upp mer och sen hänga ett eget myggnät för, men sen gav jag upp och köpte nytt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips