Livrem

Det är därför jag frågade, för jag tycker att friluftsindustrin använder ordet "andas" otroligt slarvigt.

Om fler börjar använda prdet ventilera eller likannde för membranplagg kanske det kommer att ändras med tiden. Jag håller med om att andas är något aktivt som inte döda ting såsom membranjackor klarar av men jag tror vi får leva med det språkbruket. Det finns de som kallar hängmatta för hammock, vilket i min språkvärld är en trädgårdssoffa med gung.

/Patrik
 
Har provat den modellen och det gick dåligt. Friktionen i remmen passade inte mot spännet så det är värt att köpa men håller med det är ingen avancerad pryl. Men jag låter livrem en sitta kvar i vissa byxor under tvätt och då är det en enkel livrem jag söker. I princip en packrem. Men den i länken är bra så borde välja ett säkert kort.

Jag låter också "livremmen" sitta kvar vid tvätt i några friluftsbyxor och har gjort egen livrem av spännrem, men det gäller att hitta knäppen som matchar remmen, med lagom friktion. Jag har råkat ut för samma som du men också det omvända, för hög friktion, i princip omöjlig att justera.
Men om en färdig kostar 160 kr så är det för mig ett överkomligt pris.

/Patrik
 
Om fler börjar använda prdet ventilera eller likannde för membranplagg kanske det kommer att ändras med tiden. Jag håller med om att andas är något aktivt som inte döda ting såsom membranjackor klarar av men jag tror vi får leva med det språkbruket. Det finns de som kallar hängmatta för hammock, vilket i min språkvärld är en trädgårdssoffa med gung.

/Patrik
Jag tror också tyvärr att vi får leva med tvivelaktiga begrepp/ord inom friluftsvärlden, men jag vill ibland opponera mig.
 
En av dom bästa trådarna på länge. Analysen av livremmen.
Själv kört med både läderbälten, packremmar och som just nu, ett kronans gamla bälte. Hålla byxorna uppe och kniven på plats. Allt jag kräver och behöver.
 
En av dom bästa trådarna på länge. Analysen av livremmen.
Själv kört med både läderbälten, packremmar och som just nu, ett kronans gamla bälte. Hålla byxorna uppe och kniven på plats. Allt jag kräver och behöver.

Jag gillar inte läder i fuktig miljö t ex i kajaken, läder torkar långsamt och jag föredrar där syntet. Även vid andra aktiviteter då jag svettas mycket och det bli fuktigt innanför liveremmen förderar jag syntet frmaför läder.

/Patri
 
Läder är inte heller någon favorit hos mig. Det finns andra alternativ idag, som jag tycker är bättre.
 
Jag måste medge at jag är helt fascinerad. Jag trodde att jag med mina 15 inlägg i tvåltråden hade Forumrekord i att nörda ner sig i ett pyttelitet (men kul!) ämne, men denna tråd kan nog snart konkurrera :)
Tyvärr kan jag inte bidra, vi tjejer har liksom naturligt mothåll för brallorna. Hur fixar ni detta med skav under ryggsäckens höftbälte? Jag skulle inte klara någon livrem alls, väljer bort byxor med sömmar på fel ställe, rynkor i linningen etc, och sprättar bort ev. bälteshällor av den anledningen.
(...)Får man komma med en idiotfråga. Änden som är fri på en livrem. Till höger eller vänster?
Måste väl bero på om du är höger- eller vänsterhänt?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.