Liten yxa: Vilken?

Den där Wetterling Bushman Axe i videon ser trevlig ut, är tydligen het i USA men verkar inte ha brakat loss här. Ska köpa mig en sådan bestämt.

Det är en mycket fin modell! Kan rekommendera att du kikar på Jägmästarens yxa också. Den visas i slutet av filmen. På engelska heter den forester's fine axe.

Anders! Jag har sett även den modellen. Lite lång för mina behov. Stora jägaryxan är min Wetterlingfavorit också, men som sagt är det i princip alltid Rosellin som följer med om en yxa står på packlistan. Du den där Outdooryxan från Gränsfors är ju smäcker och har tilltalande profil men jag tycker den är lite kort och skaftets rätt tunna diameter skulle göra mina händer trötta fort tror jag.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Anders! Jag har sett även den modellen. Lite lång för mina behov. Stora jägaryxan är min Wetterlingfavorit också, men som sagt är det i princip alltid Rosellin som följer med om en yxa står på packlistan. Du den där Outdooryxan från Gränsfors är ju smäcker och har tilltalande profil men jag tycker den är lite kort och skaftets rätt tunna diameter skulle göra mina händer trötta fort tror jag.

Förstår hur du menar med Outdoor Axe. För mig så är ca 50 cm skaft med ett huvud på 0.7-0.8 kg favoriten. Det jag menar med Outdoor axe är att den i förhållande till sin storlek (och om man jämför med vildmarksyxan och äventyrsyxan) är ruskigt bra. Skaftet på Outdoor Axe tycker jag är riktigt bekvämt när man väl har vant sig vid det.

Jag ska kolla upp Rosellin! :)

Det är klart jag skulle vilja ha Outdooryxan också, måste bara prioritera ekonomiskt tyvärr :)
Rosellin är ett klyvmonster och har hittills aldrig fastnat i träet. Skaftets omfång passar mina händer bra och längden är optimal för ryggsäcken. Slutet på skaftet mot handen till är lite ovanligt vinklat som du ser. Funderar på att köpa mig en till efterhand och sätta på ett skaft i stil med Gränsfors jägaryxa. Får se.
Men jag kan varmt rekomendera Rosellin som sagt, om man mest klyver och kanske till och med täljer.

Tack för alla svar! Rosellin var ju riktigt cool, men verkar vara jobbig att få tag i. Jag går gärna fysiskt till butiken och kollar på yxan innan jag köper och jag kan inte hitta någon butik som säljer denna. När den kommer tillbaka i lager på min lokala Jula så ska jag åka och kolla på Wetterlings Äventyrsyxan. Om den verkar lovande så låg den ju på ett väldigt rimligt pris: 399kr. Annars letar jag för fullt efter gränsfors mindre yxor. Och som sagt, tack för alla svar, ni har hjälpt till mycket :)

Det går att klyva ved med silversked också, men det är inte speciellt kul.

Ett fällhuvud klyver dåligt, men går naturligtvis att klyva med om man så vill.

Det går oftast mycket bra att klyva ved med en fällyxa, så länge det inte är alltför vresigt. (Vid stor vresighet gäller snarare klyvkil + slägga än en släggyxa).
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips