Liten tratt

I någon annan diskussion här var det någon som förespråkade att ta med en liten PET-flaska att blanda mjölk i. Det låter onekligen praktiskt, men hur gör man för att få i mjölkpulvret. Man skulle behöva en liten tratt. Någon som har tips på var man kan få tag på det? De vanliga trattarna för hushållsbruk känns lite för stora.
 
ornskar; sa:
I någon annan diskussion här var det någon som förespråkade att ta med en liten PET-flaska att blanda mjölk i. Det låter onekligen praktiskt, men hur gör man för att få i mjölkpulvret. Man skulle behöva en liten tratt. Någon som har tips på var man kan få tag på det? De vanliga trattarna för hushållsbruk känns lite för stora.
Det enklaste är väl att kapa "brorsan", dvs. en annan PET-flaska? :)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
har ett jättesmidigt trattset från clas ohlsson eller nåt liknande, men det är säkert 8-10 år gammalt. där ingår allt från pluntatratt till lite större än standardtratt, tror det är 4 eller 5 trattar, kostade runt 40-50 spänn
 

Avslutat medl

Avslutat
en egen...

På lab använder man ibland ett papper format till en tratt som en sk pulvertratt, oftast ett runt filterpapper.
En motsvarande kan man göra i lämpligt plastmaterial och sedan är det bara att rulla en egen.
 
Jag portionsförpackar mjölkpulvret i påsar med pulver för 1/2 liter. Klipper man av hörnet på påsen så får man en "pip" som hyffsat bra funkar att få ner i öppningen på en halvliters PET-flaska (fast jag använder ju 0,6 l Festis-flaskor av olika anledningar, det ger ju 1 dl "skakutrymme").

Likadant gör jag med kallrörd nyponsoppa, i med det i flaskan och skaka så är lunchen fixad.
 
Sked

Jag köpte en McFlurry på hamburgerkedjan och fick en praktisk sked på köpet. (Eller snarare, jag köppte en sked och fick en glass på köpet). Eftersom att skeden är av plast kunde jag skyffla in pulvret i flaskan sked för sked.

Mitt stora problem med att göra mjölk är alltid det samma, jag får klumpar av pulvret. Har även prövat med en tratt och hällt i.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Tratt av en skärbräda

Som Per Porshall skrev finns det småtrattar på Clas Ohlson 30-4911. 4 st i olika storlek för synnerligen humana 19 SEK (tillsammans). Kemikalie beständiga, men om det innebär livsmedels kvalité vet jag inte.

Personligen använder jag en Nalgene flaska (burk) på 0,5 liter med stor öppning för drycken.

LM1240NA.gif


Skärbrädan från 34-2497 Clas Ohlson
342497_Aw2.jpg


som tratt. Skärbrädan kan klippas i bitar med en sax om man tycker den är för stor för att ha med sig ut.

Per Brune
 
nermander; sa:
Jag portionsförpackar mjölkpulvret i påsar med pulver för 1/2 liter. Klipper man av hörnet på påsen så får man en "pip" som hyffsat bra funkar att få ner i öppningen på en halvliters PET-flaska (fast jag använder ju 0,6 l Festis-flaskor av olika anledningar, det ger ju 1 dl "skakutrymme").

Likadant gör jag med kallrörd nyponsoppa, i med det i flaskan och skaka så är lunchen fixad.
använder du en påsförslutare då,tror att den finns på Clas O... Supersmidigt..
 
Uppföljning av min post.

Jag har idag tillverkat en hällpip av en flaska med skumbadsgegga som en kvinlig bekant lämnat kvar i min lägenhet. Jag sjarhelt enkelt av överdelen. Själva skruvgängan till flaskkorken sågade jag av för att spara några gram, den behövdes ändå inte. Botten av flaskan hade en lämplig form för att få tjäna som kåsa med lägre vikt än min förra. Kostar nada och sparat vikt, tjohej.
 
Adventurer; sa:
nermander; sa:
Jag portionsförpackar mjölkpulvret i påsar med pulver
använder du en påsförslutare då,tror att den finns på Clas O... Supersmidigt..

Nä, numera knyter jag bara (krämpulvret som skall bli sylt till frukostgröten går ner i små provpåsar med ziplock men större grejer knyter jag). Jag har försökt svetsa (med sån här billig batteridriven grej) men det skiter sig om det råka ligga lite pulver mellan (och det är svårt att inte skära igenom). Antar att du menar sån där som tejpar runt påsen? Den är säkert bra men jag brukar inte gilla att köpa in mig på sånt som behöver speciella tillbehör. En vacker dag står man där med sin påsförslutare och ingen säljer tejpen längre....
 
2 hål i väggen;)

nä,ingen batteridriven ska inte,här är det rejäla grejer 220volt ur utaget...(2 hål i väggen;))
vet inte ifall den finns kvar men den är j*vligt bra när du ska portionera maten i påsar(det ser profsigt ut)bränner bort överflödig plast och blir 100% tätt...
(som en ny kant)
det är nåt jag kan rekomendera..
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.