liten stilren ryggsäck

Rygga som jag varit nöjd med

Jag har en DaKine Heli-pro. En ryggsäck med vissa funktioner för alpin skid- eller brädåkning. Förutom möjlighet att bära skidorna eller brädan finns det hållare för spadens blad och handtag, alternativt en yxa. Skidor bär man diagonalt vilket man snart märker är en fördel.

Det är en nätt ryggsäck, den har 21 L volym om jag är rätt informerad. Tomvikten är låg men säcken känns ändå rejäl, inte fladdrig som ultralätta ryggsäckar ofta är. Det finns ett litet fack för nycklar, mobiltelefon, pennskrin etc nära toppen på fronten. Annars har den en stor dragkedja som går runt hela säcken som på en Kånken. Inuti är det ett enda utrymme men du kan sätta en vattenblåsa i ett fack närmast ryggsidan. Den har breda sköna axelremmar och höftavbärare som i någon mån är ergonomiskt formade och stoppade liksom ryggsidan. Det finns en särskild svankkudde med nätyta som gör sitt för komforten. Bärsystemet är rejält och sitter som gjutet på min rygg. Jag är 176 cm lång. Om du är mycket lång eller kort i ryggen kanske du inte kan få den att passa lika bra på din rygg. Bärsystemet kan bara passas till genom att korta eller förlänga remmarna.

Spadens blad sätter man i en nätficka och säkrar med en kardborreögla. Det är ingen bombsäker förvaring. Jag har sett att senaste årens modell har en annan bättre utformning med en klaff som täcker spadbladet helt.

Jag köpte min för två år sedan och har haft den som dagturssäck och som skolväska. Den är fortfarande fräsch trots att den använts en hel del. Ny kostade den då 650 kr. Idag kostar den kanske lite mer, men ändå mindre än en Tight-pro av motsvarande storlek.

Jag kan varmt rekommendera denna ryggsäck. Känslan av en "klistrad" säck är fantastisk. Det finns en modell utan funktioner för bräda, tror den heter Vortex. En kursare hade en sådan och han är nog nöjd med sin också.
 
Re: Rygga som jag varit nöjd med

Umeå; sa:
Jag har en DaKine Heli-pro.

/.../
Det finns en modell utan funktioner för bräda, tror den heter Vortex. En kursare hade en sådan och han är nog nöjd med sin också.

Modellen du tänker på är nog Vertex. Jag har en sådan och tycker den är alldeles utmärkt. Köpte den för skidåkning, men använder den i stort sett dagligen i stan. Rekommenderas.
 
Deuter

Deuter verkar i allmänhet göra bra säckar. Sen tror jag att man gör rätt i att gå till iaf 20L. Min erfarenhet är att man fyller 20L väldigt snabbt för en dag på stan med lite cykling fram och tillbaks. Sen anser jag att man skall skaffa sig en säck med stoppad ryggplatta om man inte skall spinga med den. Saker och ting har en förmåga att lägga sig otympligt och pressa mot ryggen så att det blir obekvämt när man bara har tunn väv mot ryggen.

//Ola
också lycklig ägare till Da Kine Vertex
 
Fortsättning på Arc'teryx

Tja, faktum är att inte alla Arc'teryx säckar är svindyra. Hos Sasquatch hittade jag modellen Opal på 18 liter och 660 gram. Jag har sett den i verkligheten, tror den var grön (moss?), och den såg riktigt snygg ut.

http://www.sasquatch.se/product.php?uid=302

Äger själv en gulsvart Arc'teryx Spear 24 och en svart Lowe Alpine Contour Trekker 40. Fast när jag cyklar för att ta mig någonstans, spänner jag fast ryggsäcken på pakethållaren för att slipp svettig rygg.
 
Opal var ju ett riktigt bra alternativ, fattar inte hur jag missat den på saquatch. enda nackdelen jag ser är att den är lite väl bred, men det kan jag leva med
 
RT25 igen

Japp, RT25 är en höjdare. Jag bär den jämt, sitter som klistrad på ryggen. Men ett litet minus! Bärhandtaget på ovansidan av ryggsäcken (som annars är ganska praktiskt) stöter mot hjälmen när man cyklar. Det stör ganska mycket, bla gnisselljudet som uppkommer då frigoliten i hjälmen gnuggar mot handtaget. Jag brukar lossa på remmarna när jag cyklar så att ryggsäcken hänger lite längre ner på ryggen, men jag tycker att RT25 sitter bäst när den sitter högt upp på ryggen.Skall du köpa denna så rekommenderar jag att du prövar den med din hjälm först. Någon annan kanske inte får samma problem som jag. MVH, Albert
 
blir nog en peak Copter 18

"Daypack designad speciellt för skidåkning. Stor nog för alla dina behov, men liten nog för att inte vara i vägen.

599 SEK"
hittade alla acteryxväskor i malmö :) men de var mkt större än jag tänkt mig, deras 16l carbon såg nästan lika stor ut som min 30l tight. sen verkade där inte vara nån vidare ryggventilering på dem.

men jag väntar nån vecka till, var inne på stadium o snackade med en säljare, de skulle få in en 10liters everest som såg ganska bra ut i 25litersutförandet men peaken såg jävligt bra ut, förrutom gummibanden för att dra ihop säcken men det får jag leva med, dessutom var det ett bra pris
 
rygga

tror nog att t o m klättermusen var före Arcteryx med rullöppning i20 till 30 liters klassen hävdar fortfarande att ratatosken är helt suverän men erkänner att priset kan hämmamen smakar det så kostar det, den är i alla fall otrolilgt bra till det mest en riktig slitvarg Hans
 
kolla in da kine helipack eller black diamonds säckar.
Kanske är lite väl mycket prytlar på om man jämför med den säcken som du lade upp en länk på men icke desto mindre snygga och stilrena...

mvh/samme
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...