Liten sommarsovsäck?

Jag är inte särdeles frusen av mig men det är ändå skönt med en säck eller täcke. Jag vill ha en som tar mycket liten plats, det är svårgooglat då allt mäts i vikt.

Någon som har erfarenhet?
 
Dun är mer komprimerbart än syntet, så kolla på sommarsäckar i dun. Du bör kunna hitta någon bra runt 500 gr. outnorth.se har bra säckar, men även flera andra återförsäljare kan erbjuda säckar i den vikten.
 
Hej

Jag kör med haglöfs lim 50. Den är perfekt för den sköna sommarnatten. komfort temperaturen för en man är ca 13-14 grader. Och den vägen bara 460 g om du tar den som är 183 cm. 200 cm väger 520 g. Nerpackad i kompressions säcken är den ca 27 cm hög och ca 18 cm bred. Väldigt väldigt liten och tar ingen plats i ryggan. Haglöfs gör bra saker så kvalitén är det inget fel på.

Tror dom har rea nu på xxl och säljer ut den för 689 kr om jag inte missminner mig. Ordinarie pris är 1200 kr.
 
Bra sommarsäck

Jag har en cumulus lite line 200 och den väger 520 g och tack mycket liten plats. Grymt nöjd och har även testat den vid minusgrader och det funkade bra med en jacka på överkroppen som extra isolering.
 
Outnorth har 50% rabatt på alla Haglöfs säckarna nu, köpte själv en Goga2S i förra veckan. Finns lättare och mindre varianter också.
 
Nunatak arc edge

ett täcke som tar extremt liten plats.Funkar bra i plusgrader,ha gärna med en lätt dunjacka + mössa v.b
Beställde en för några år sen från detta företag i USA och är nöjd med den i dess användningsområde(+graderi tält + sovtäcke inne)
 
Tack för era svar, de och i princip alla andra sovsäckstrådar på forumet har gjort att jag bestämt mig.


Jag har bestämt för att beställa en skräddarsydd sovsäck och har en rimlig bild hur den skall funka:

A) jag rullar i säcken och vill ha ett rimligt friktionsfritt tyg inuti.
B) jag har lite reservmat runt magen så den behöver vara rymlig.
C) jag sover ofta på sid/mage och vill kunna dra upp ena benet (typ framstupa sidoläge)
D) inte för varm, jag har aldrig frusit i en sovsäck om jag inte slarvat med sovkläderna. Sover aldrig i minusgrader.
E) liten packvolym

Min fråga är egentligen hur jag skall bestämma vilka mått den skall ha. Jag tänkte att man kanske kan säkerhetsnåla ett stort lakan till man får en säck som känns rätt, eller finns det några magiska formler man kan tänka på här?

En annan fråga är om det är några speciella tyger som är extra bra?

Ps, det lutar att jag utgår från någon modell hos www.roberts.pl. Kanske http://www.roberts.pl/v2/index.php?l=en&p=_katalog&i=_friend_light#details fast den är både tung och tar mycket plats.
 
Det beror lite på dina egna mått, själv är jag 193cm/96kg (XL eller strl 54 på kläder) och sover som du beskriver varför jag uppskattar en sovsäck som inte är för klaustrofobisk. För min del använder jag Marmot's dunsäckar i storlek "long" som passar mig bra och tillåter att jag kan röra mig i säcken. Storlek "long" är även lite vidare över höft och axlar än "regular", så du kan använda Marmots sovsäcksmått som riktlinje om du har samma mått som mig:

Storlek Regular: Ligglängd 183cm, omkrets fötter 109cm, höft 147cm, axlar 157cm
Storlek Regular: Ligglängd 198cm, omkrets fötter 109cm, höft 152cm, axlar 163cm
(omkrets är invändiga mått)

Som tyg kan jag rekommendera Pertex Microlight som är lite starkare och mer duntätt än Pertex Quatum.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jávrasj Liten, lätt sommarsovsäck Bo och sova 12
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 9
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Agik Sovsäck - Liten packvolym Bo och sova 16
Vandrare Neoair Extherm regular för liten? Bo och sova 11
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Ellurpiet Bra, liten, lätt sovsäck Bo och sova 13
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Skogstoker Vinterövernattning utan tält/sovsäck med liten påverkan? Bo och sova 20
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
Linyah Sovsäck m. liten packvolym Bo och sova 29
mrhandley Billig liten sovsäck Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
perwickström Sovsäck med liten packvolym ? Bo och sova 10
zeed Lättviktstält och sovsäckar med liten packvolym Bo och sova 3
Qanik Liten sovsäck Bo och sova 6
holetaker Sommarsovsäck för större Bo och sova 2
mler Sommarsovsäck Bo och sova 5
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.