Liten portabel gasvärmare

Bumpar tråden då jag önskar en aktuell diskussion på bra värmekälla till campingtält.

Det finns ju en aktuell tråd där det diskuteras kring risker med uppvärmning. Men då den tråden startats pga en tragisk händelse tycker jag denna är bättre.

Jag är på jakt efter en uppvärmningskälla till vårt nya capingtält Nevada 5

Vi har dels en elbil men kommer även att tillbringa en hel del nätter på camping så en elektrisk uppvärmning är såklart rimlig. Men jag föredrar att köpa utrustning som fyller fler funktioner och kan utnyttjas även på andra ställen.

Jag har kollat på denna Portabel heating buddy gasol

Är det en så pass stor risk med denna typ av uppvärmning under sommarhalvåret att jag ska skippa den? Ska inte användas på natten utan ska användas när sommarkvällen är kylig och ibland regnig.

Planen är också att införskaffa en kolmonoxidvarnare, tar tacksamt emot tips på en sån.

Bumpar tråden då jag önskar en aktuell diskussion på bra värmekälla till campingtält.

Det finns ju en aktuell tråd där det diskuteras kring risker med uppvärmning. Men då den tråden startats pga en tragisk händelse tycker jag denna är bättre.

Jag är på jakt efter en uppvärmningskälla till vårt nya capingtält Nevada 5

Vi har dels en elbil men kommer även att tillbringa en hel del nätter på camping så en elektrisk uppvärmning är såklart rimlig. Men jag föredrar att köpa utrustning som fyller fler funktioner och kan utnyttjas även på andra ställen.

Jag har kollat på denna Portabel heating buddy gasol

Är det en så pass stor risk med denna typ av uppvärmning under sommarhalvåret att jag ska skippa den? Ska inte användas på natten utan ska användas när sommarkvällen är kylig och ibland regnig.

Planen är också att införskaffa en kolmonoxidvarnare, tar tacksamt emot tips på en sån.
Primus Loke är ett tips. Den kräver dock gasolflaska med ren propan t ex 2012. Jag har använt den en del i mitt Seek Outside Cimarron tält.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Inne i täta tält skall man enligt varningstexterna inte elda med läga. Vid all förbränning bildas CO vilken är en tung kvävande gas.
Ett vida bättre råd är att skaffa tillräckligt varma sovsäckar.

go tur

Inne i täta tält skall man enligt varningstexterna inte elda med läga. Vid all förbränning bildas CO vilken är en tung kvävande gas.
Ett vida bättre råd är att skaffa tillräckligt varma sovsäckar.

go tur
Tack, men lös frågan nästa gång innan du kommenterar. Ska ej användas på natten så en varm sovsäck vid matbordet är ej aktuellt.

En sådan här gaslampa ger också lite ljus och värme, inget element då dess huvudsyfte är ljus men lite ändå. Tänk på samma sak om ventilation som med andra bränsledrivna saker - de konsumerar också syre.

/Patrik

Jag vill tillägga att själv använder jag oftast köket som värmekälla. Därför tar jag under vinterhalvåret med mig mer bränsle än vad som är nödvändigt för matlagning/snösmältning.

En sådan här gaslampa ger också lite ljus och värme, inget element då dess huvudsyfte är ljus men lite ändå. Tänk på samma sak om ventilation som med andra bränsledrivna saker - de konsumerar också syre.

/Patrik
Helt klart med syre och annat. Lite därav frågan.. Grundtanken är mer att dra ut lite fukt och få lite värme till kvällskvisten. Det är ju ett stort tält med rätt ok ventilation..

Men jag blev lite nojjig efter Keb olyckan

Har ett par gånger upplevt det tragiska i all en kall natt så behövde man lite väme. Dessvärre slutade det på kyrkogården.

Helt klart med syre och annat. Lite därav frågan.. Grundtanken är mer att dra ut lite fukt och få lite värme till kvällskvisten. Det är ju ett stort tält med rätt ok ventilation..

Men jag blev lite nojjig efter Keb olyckan
Tänk dock på att vid förbränningen ( vare sig du använder gasol, bensin eller fotogen ) så bildas vatten. Det blir mycket kondens på tältväggarna av ett kök. Om du däremot eldar med ved i en kamin så åker vattenångan ut genom skorstenen. Risken för CO-förgiftning bör alltid beaktas, men ett kök som är i gång utan kastrull över lågan producerar mindre CO. Jag har själv själv använt kök för uppvärmning av tält under de mer än 30 år jag har tältat. Om du kan ta risken eller inte måste du själv avgöra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips