Liten film från Lunndörren

Tack för de positiva kommentarerna om min film.

Torb59: Då var vi där delvis under samma tid. Verkligen en lyckoträff när det gäller vädret. Förutom i Lunndörren som jag upplevde mer som en transport. Men såg även turendalen, Storådörren samt Lill-Lönndörren. Hade fina upplevelser i princip överallt. Hittade många väldigt fina tältplatser för mitt lilla Akto. Såg knappt en enda människa. Bland annat i den stora sjön i Lill-Lunndörren. Visade sig att Länstyrelsen undersöker fjällsjöarnas botten. Men förvånad blev jag när jag kom upp och såg en person som rodde en liten båt kors och tvärs över vattnet i en timmes tid och inte fiskade. Fann för övrigt en fantastisk liten lägerplats där. Did sjökanten mellan kullarna. Precis lagom för ett tält. Dock max 2 pers och utan GT absid. Med helt plant gräs. Tyvärr fanns det spår av tidigare övernattningar i form av aluminium och miniflaskor som jag plockade med mig. Men i det stora hela ett område som jag vill se mer av.

//John

Tolkar jag det rätt om jag kanske borde strunta i lunndörren och gå ner i lill-lunndörren eller storådörren istället? Det går ju ingen led den vägen, tror du att det kan funka att vandra ner där med en 10åring? Eller borde jag isf ta den turen själv eller med någon annan? Sen kommer man ju ner mot vålåstugorna och kan gå ner mot vålådalen via kroktjärnarna och förbi joänget..
 
Härlig inspirerande film. Gick du turen i augusti? Har själv semester i år från midsommarafton och fyra veckor framåt, kan det funka med en tur där under någon av dessa veckor?
 
@ anders_b
Nu har jag ingen karta framför mig, men den sträckningen som jag gick blev det ett eller två vad som kanske kan vara lite för stora för en 10-åring. Ska kolla upp vilka ställen det var. Annars var alla andra vattendrag som jag passerade väldigt lugna och inga problem att korsa. Lunndörren är fin med en del spektakulära branta fjällsidor. Men exempelvis Lill-lunndörren tyckte jag var mycket finare med ett litet system av små vattendrag.

@ Manson
Jag gick där 2 veckan i augusti. Har varit upp i Härjedalen / Jämtland och vandrat i mitten av Juli andra gånger så du borde säkert kunna klämma in en vandring under din semester.
 
Tack för svaret. Ska kolla lite hur det ser ut i verkligheten nu när jag åker upp vid nationaldagen. Lite tidigt men vad gör man när fjällen drar? :)
Hela vålådalen tycker jag är smått magisk och det känns som att det finns mycket kvar att upptäcka.
 
Hej!
Har gått runt nästan alla dalarna i det här området, och jag tycker nog att du kan ta med din 10-åring på i princip alla möjliga varianter. Har vadat torrskodd eller till halva vaden. som max, vilket kanske är äventyrligt för en liten lille / tjej. Men hade kunnat gå en liten omväg för att undvika det....
Är nog böjd att hålla med om att Lunndörrens grannar är mer intressanta, även om Lunndörren i sig är en fin upplevelse.

/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
S.Hellman Utrustning med liten budget Fjällvandring 10
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Sondergaard Mysig liten promenad i Sarek utan för säsong Fjällvandring 5
joakim.kallstrom En liten sammanfattning - Grövelsjön 2015 Fjällvandring 0
barre Bilder från en liten hösttur i Breheimen Fjällvandring 1
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
mb.plk En liten Sarekrapport Fjällvandring 6
Nettchen Kungsleden med liten hund? Fjällvandring 44
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
Razzle-Dazzle Bara en liten undran... Fjällvandring 14
C Elegans Kungleden och ev Keb för liten blandad grupp? Fjällvandring 32
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T [FILM] Vandring i Oviksfjällen Fjällvandring 2
mkruse Glad Midsommar - film :) Fjällvandring 0
John_T [FILM] Anarisfjällen Fjällvandring 6
John_T Vandring i Dunfjällen och Tronndalen [film] Fjällvandring 11
SnowFlax Film från vandring Katterjokk-Abisko Fjällvandring 4
Markus Sjöberg Vinterinspiration så här i sommartider, FILM! Fjällvandring 1
backyardflyer Fjällvandrings film Fjällvandring 3
davst Film från Hurrungane, Jotunheimen Fjällvandring 6
superted Tur og natur film av amatører. Fjällvandring 0
vastero Film från vandring i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
shadowfire Film från Helags 2010 Fjällvandring 2
Wilde Sau Sarek & Keb juli-08; kamvandring på film mm Fjällvandring 8
fyrahundraslag Höglekardalen–Lunndörren Fjällvandring 0
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Anooken Lunndörsfjällen Fjällvandring 7
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
frsa Rundtur från Lunndörrsstugan - Lunndörren västerut mot Trondfjällen Fjällvandring 1
Khorgim Lunndörren-Anaris Fjällvandring 3
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
CathrineC Lunndörren 1 övernattning, rimligt? Fjällvandring 3
Slagathoria Lägesrapport Vålådalen/Vallbo - Lunndörren Fjällvandring 9
Larsson73 Lunndörren nu till helgen 3-5/7 Fjällvandring 3
CathrineC Lunndörren mitten av juni Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
Gregorius Tossåsen - Lunndörren Fjällvandring 16
Velta Fiske i Lunndörren? Fjällvandring 8
dandan Lunndörren / Trondfjället runt Fjällvandring 0
Joakim Ambrosson Storödörren-Lunndörren et al. Fjällvandring 6
bfia73 Mittpasset Lunndörren Fjällvandring 4
markus-l Vålådalen (via blanktjärnarna) Lunndörren Fjällvandring 16
Emmma mystiska gropar i lunndörren Fjällvandring 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.