Bara en liten undran...

dettta har kanske inte med fjällen att göra men ändå med vandring.
Såg på Rasmus på luffen häromdagen.
är det möjligt att leva som på luffen i dagens samhälle?

Mvh en gå sugen Rasmus
 
Kanske...

Det borde inte vara helt omöjligt med tanke på det curlingsamhälle som håller på att skapas,om man accepterar att leva som i en bubbla.Tycker att man på senare tid har sett vilka trasiga individer det har skapat så det kanske inte är värt att eftersträva.


peter
 
Varför inte?
Det skulle vara ganska skönt, bara vandra omkring. Du skulle kanske bli konstigt bemött, men man vet aldrig. Tyvärr börjar ladugårdarna tryta, du får skynda dig om du ska hinna sova på höskullar ; )
Man behöver ju inte vara på luffen så länge, det bli nog trist på vintern. Är i alla fall betydligt trevligare att vara luffare än att vara lodis i Stockholm, skulle jag tro.
 
Razzle-Dazzle; sa:
...är det möjligt att leva som på luffen i dagens samhälle?
Visst känner man ibland lusten att bara gå iväg, och inte ta med sig mer saker än man har på kroppen. Tror nämligen ofta att det handlar om att man vill fly från allt det komplicerade i livet; allt det småborgerligt materiella i vardagen, yrket som inte bara förser oss med mat på bordet utan även en status, ett sällskap och en massa prylar. Ett fantastiskt liv, oftast, men kanske inte alltid.

Men just detta skulle bli problemet om man drog ut "på luffen" i Sverige: Hur skulle man ha mat? Många (men inte alla!) känner en spärr mot att släppa in främlingar på sin gård och i sitt hus (har ni provat att lifta så vet ni!), och många verkar ha en spärr mot att godkänna att någon främmande som man inte känner kommer och t ex skottar snö eller klipper gräset mot ett mål mat och en sängplats.

Det var inte ens lätt som änglalik (och fattig) grannpojke, att få sköta trädgården åt misstänksamma ensamstående gamlingar (på min tid...)!
 
Re: Kanske...

Jag tror att det går, om man beter sig på rätt sätt. Tyvärr funkar det nog bäst om man är hel, ren, blond och pratar brytningsfri akademikersvenska. Eller säger att man ska skriva en artikel...

Problemet är ju att luffare och liftare (och gästfrihet överhuvudtaget) funkar bäst i ett samhälle där det är liten skillnad mellan folk och var och en vet att det kanske är de som är luffare eller liftare nästa gång - och så är det ju inte i Sverige.

ping; sa:
det curlingsamhälle som håller på att skapas ... Tycker att man på senare tid har sett vilka trasiga individer det har skapat ...

Lustigt nog ser vi ju de trasigaste individerna just därför att de inte curlas av samhället längre. För länge sen gömdes de undan och steriliserades, för lite mindre länge sedan fick de åtminstone vård, även om den var ganska sluten. Idag springer de omkring på gatorna och jagar troll.
 
Re: Re: Kanske...

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Jag tror att det går, om man beter sig på rätt sätt. Tyvärr funkar det nog bäst om man är hel, ren, blond och pratar brytningsfri akademikersvenska. Eller säger att man ska skriva en artikel...
Men jag lovar, jag var hel, ren, blond och pratar brytningsfritt. Alla de stora combi-bilarna med bara en (man) i körde förbi. Mest förvånande var att de gjorde det trots att vi var två (och min dåv sambo också är blond, hel, ren och pratar brytningsfritt). Nä, vi är rädda för varandra, och identifierar oss inte med den som kan behöva vår hjälp. Kanske som du säger för att vi aldrig själva behöver be om hjälp med nåt.
 
Re: Re: Kanske...

Martin Fjaderlatt.se; sa:
ping; sa:
det curlingsamhälle som håller på att skapas ... Tycker att man på senare tid har sett vilka trasiga individer det har skapat ...

Lustigt nog ser vi ju de trasigaste individerna just därför att de inte curlas av samhället längre. För länge sen gömdes de undan och steriliserades, för lite mindre länge sedan fick de åtminstone vård, även om den var ganska sluten. Idag springer de omkring på gatorna och jagar troll.

Nja,du får gärna skilja på Curling och Hospitalisering även om båda är lika otäcka på sitt sätt,lite som enfald kontra splittring ungefär.Men om man nu skulle vilja gå på luffen så är ju inte det en omöjlighet om personen är enkelspårig och vägrar se sig omkring,att gå på luffen är ju målet,inte att utveckla sig som människa och komma ur det mer vidsynt.
Det räcker med ett par regissörer som håller sig med lämpligt försprång och tar sönder saker som nån (Luffaren) kommer i lagom tid för att laga...


peter
 
Skulle förmodligen vara mycket lättare att luffa utomlands, tror man är gästvänligare i t ex syd Europa. Så har man ju bra väder för det mesta. Apelsiner och grejor i träden.Kanske kan man där lättare hjälpa till med olika sysslor för att få mat.

Gammla tiders luffare brukade ju ofta ha saker med sig att sälja, eller kunde dom hantverk. Till oss i Småland kom nångång per år en luffare som hette Hagel. Han lagade skor. Detta någon gång på 60-talet.


Johnny
 
JohnnyL; sa:
Gammla tiders luffare brukade ju ofta ha saker med sig att sälja, eller kunde dom hantverk. Till oss i Småland kom nångång per år en luffare som hette Hagel. Han lagade skor. Detta någon gång på 60-talet.
Problemet är att de tjänster vi idag efterfrågar ofta är lite för komplexa för att låta sig göras av en luffare. Vill du att jag, ens om jag tidigare lagat skor, ska komma förbi och sätta pliggar i dina Meindl, där nånstans mellan Ultragrip och Gore-Tex? Eller vill du att nån ska ta en titt på din bil, säga "byt modul X mot modul Y, för bara 13 000 kr", eller skruva i din dator?
 
Strykarräven; sa:
Problemet är att de tjänster vi idag efterfrågar ofta är lite för komplexa för att låta sig göras av en luffare. Vill du att jag, ens om jag tidigare lagat skor, ska komma förbi och sätta pliggar i dina Meindl, där nånstans mellan Ultragrip och Gore-Tex? Eller vill du att nån ska ta en titt på din bil, säga "byt modul X mot modul Y, för bara 13 000 kr", eller skruva i din dator?

Varför det egentligen? En nya tidens IT-luffare kan man väl kanske tänka sig. Som hjälper till att rensa datorn från virus, installera digitalboxar, tjuvladda ner hemliga program, osv. Det skulle kanske vara uppskattat? :)
 
andersmossing; sa:
Varför det egentligen? En nya tidens IT-luffare kan man väl kanske tänka sig. Som hjälper till att rensa datorn från virus, installera digitalboxar, tjuvladda ner hemliga program, osv. Det skulle kanske vara uppskattat? :)

Ja, precis den typen av exempel jag tänkte komma med, så då slapp jag skriva det:)
 
Re: Re: Re: Kanske...

Strykarräven; sa:
Martin Fjaderlatt.se; sa:
... Tyvärr funkar det nog bäst om man är hel, ren, blond och pratar brytningsfri akademikersvenska ...
Men jag lovar, jag var hel, ren, blond och pratar brytningsfritt. Alla de stora combi-bilarna med bara en (man) i körde förbi.

Du har nog rätt - jag får omformulera: om det alls ska ha nån chans att funka är det nog ett minimikrav att man är hel, ren, blond, pratar akademikersvenska och dessutom är över 35. Och helst kvinna.
Man måste alltså vara vad den vanliga svensken betraktar som "helt ofarlig".
(Så det där med akademikersvenska kanske faktiskt är på gränsen. Man vet ju hur "de där akademikerna" är)

Men man kan ju inte tro att män i stora kombibilar skulle vara nåt slags vägens riddare. Enligt mina högst ovetenskapliga iakttagelser är det ju män i tjänstebilskombi (Audi, Saab, Volvo...) som är de värsta egoisterna i trafiken. De bryr sig ju inte ens om sina egna familjers säkerhet när de gör sina jag-ska-till-sommarstugan-så-du-får-faktiskt-slänga-dig-åt-sidan-så-att -vi-inte-frontar-omkörningar med bilen full med barn och bagage.

Men det där med datorfixar-luffare är ju en lysande idé! Faktum är att jag redan gör såna tjänster varje gång jag är hos släkt och föräldrar...
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-04-18 kl 09:55]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.