[FILM] Anarisfjällen

Hemkommen från Anarisfjällen. Startade i Vallbo och vandrade till Issjödalen. Var inte bara jag som tyckte sista veckan i augusti var bra för att vandra. Vid kungens jaktstuga i Issjödalen räknade jag till 41 tält som stod uppställda. Verkar vara en skola som hade en fjällvandring och campade där.
Vidare mot Dörrsjön via Hällådalen och därefter lite zick-zackande efter kartan och sedan tillbaka till bilen via Pyramiderna. Förutom bilder blev det en liten film.

https://vimeo.com/138393209
 
Väl redigerat, bra med instrumental musik (även om den var lite för livlig för min smak till bilderna som visades). Var var du vid de lustiga formationerna som visas 02:36? Jag skulle gärna göra en egen film av en fjällvandring men det jag saknar är en kartvy likt de som används i "Indiana Jones"-filmerna. Det är ju fina bilder men det känns lite slumpmässigt och som att det saknas ett sammanhang när man inte vet var det är, mer specifikt.

--

Redigerar för att utveckla litet grann. I dina föregående filmer "Dunfjället & Tronndalen" samt "Hiking in Lunndörren" lade du text ovanpå bilderna för att kortfattat peka ut diverse av intresse, såsom platsens namn och position eller att det är en ren med dess namn på latin - vilket jag uppskattade (även om jag vet vad en ren är).

Det kunde även vara kul att se om du styckade upp filmen per dag och visade allt i den ordning det händer med något slags indikation för när en ny dag börjar och kanske vilken sträcka som tas an.
 
Senast ändrad:
Väl redigerat, bra med instrumental musik (även om den var lite för livlig för min smak till bilderna som visades). Var var du vid de lustiga formationerna som visas 02:36?.

Vid 02:36 är han ju vid pyramiderna 2 km från lunndörrstugorna. En otroligt intressant plats geologiskt.



En härlig film tycker, man längtar tillbaka till fjällen när man ser den.
 
Tack för feedback. Alltid kul att höra vad andra tycker. Stämmer att det är Pyramiderna man ser ca 2:36 in i filmen. Första gången jag var där, Issjödalen och plattån där emellan. Väldigt fint område och jag förstår att många vistas i det området.

Själva filmen är snarare en minnesbild för mig än en dagbok. Bilderna kommer i rätt sekvens efter vilken dag de var inspelade men jag brukar redigera väldigt hårt. Då jag till slut bara använder max 1/10 blir det framentalistkt om man inte var med.

Att inte lägga in text i filmen den här gången var mest för att inte upprepa mig en tredje gång. Däremot hade jag funderingar på att lägga in kartor i bild då jag har hela sträckan i digitalt format. Så det kanske får bli en uppdaterad film framöver.
 
Som vanligt en väldigt fin film, John !! Tack för titten...

Jag kommer att göra dagsturer i området (tillsammans med hunden) i början/mitten av oktober...



// Pzon ...
 
Tack Pzon.

Dagsturer i Oktober låter fantastiskt. Synd att det tar så lång tid för mig att ta mig upp. Funderar på någon helgtur på närmare håll för att få uppleva höstfärger på fjället.

//John_t
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.