Tossåsen - Lunndörren

Någon som gått till Lunndörren från Tossåsen i år?
Finns på kartan en bro söder om Kroktjärn, över Västerån. I fjol var den raserad. Någon som vet om man återuppbyggt bron eller på annat sätt underlättat övergången här?
 
Hej,

Jag och min labbe (Totte) gick förbi platsen den 29Aug kl 16:32 (bra med metadata på digital foton) då fanns till min hunds stora glädje ingen tillstymmelse till bro utan istället "BADA !!!"

Kommer att gå förbi stället i mitten på Juli och kan lägga upp en tråd här eller skicka dig input... Går du förbi tidigare får du gärna göra samma sak

// Pzon ..
 
Hej !!

Inser med viss förvåning att det inte finns någon bro på kartan över sagda fors...ändå har jag klara minnen av den, mest i form av en någotsånär välsorterad plankhög...

Det är ju lixom inte så många forsar på vägen uppp mot Lunndörren...den fasta bron (närmre Tossåsen) och "plankhögen". Det kan ju iofs har vart någon lokal förmågas inofficiella bygg-alster jag nyttjat...

// Pzon ..
 
När jag passerade i slutet av juli 2013 fanns ingen bro, men väl en skylt som förklarade att bron raserats under vintern. Den fanns utsatt på den fjällkarta jag har över området, tryckt 2007 ser jag nu. Dock inhandlad våren 2013.
Då var dock vattenståndet lågt, så det gick att ta sig torrskodd, bokstavligt talat, över, med lite hjälp av att flytta lite stenar.

Hade tänkt ta mig över nu till midsommar, dock blev inte vädret som vi tänkt, så det blir inte Jämtland till midsommar. Men utgår från att flödet och vattenståndet varit betydligt större och högre än vid slutet av juli när det var rejält torrt, då hade bron varit ganska så önskvärd.

När ni säger det så ser jag på länkad karta att bron inte längre är utsatt. Ska man tolka det som att den kanske inte kommer upp igen?
 
Har någon status angående angiven bro?

Tänkte passera där om några veckor och vandrar med barn så någon fors känns inte aktuellt.
 
Det finns tyvärr ingen bro över Västerån.
Men det är inte svårt att vada. Är det för mycket vatten för att gå rakt fram över stenarna, kan man gå lite nedströms till första ön. Denna ö borde också barnen kunna hoppa till. Därefter går man snett uppströms över ett ställe med ganska lugnt och grunt vatten. Om det är så mycket vatten att ni inte kan gå stigen rakt över stenarna, så behöver ni kanske ta av er kängor/stövlar när ni vadar på det andra stället. Jag tror dock inte att detta ska sätta stopp för er vandring. (Jag stövlar över utan problem i ett par Lundhags Professional High.)
 
Det finns tyvärr ingen bro över Västerån.
Men det är inte svårt att vada. Är det för mycket vatten för att gå rakt fram över stenarna, kan man gå lite nedströms till första ön. Denna ö borde också barnen kunna hoppa till. Därefter går man snett uppströms över ett ställe med ganska lugnt och grunt vatten. Om det är så mycket vatten att ni inte kan gå stigen rakt över stenarna, så behöver ni kanske ta av er kängor/stövlar när ni vadar på det andra stället. Jag tror dock inte att detta ska sätta stopp för er vandring. (Jag stövlar över utan problem i ett par Lundhags Professional High.)

Utmärkt information, tackar så mycket.

Trodde det var mer tryck i den, men det där låter som saft och bulle.
 
Lite tryck är det, men det beror ju på vad man är van vid. Och hur mycket man väger...
Hur gamla är dina barn? En 9-åring, med lite äventyrslusta, borde klara av detta. Är de yngre och lite mer försiktiga kan det kanske bli problem. (Men då borde väl du kunna bära över dem?!)
Det känns svårt att ge tips om sånt här över nätet. Det sista jag vill är ju att ni blir stående vid bäcken...
Jag hoppas att andra kan komma in med synpunkter.
 
Jag förstår. Grabben är 5 år och kanske en rätt nykläckt åker med i bärstol, vi får se ang det.
Skulle nog kalla mig ganska van vadare, har 10 turer i sarek och mot alla odds vadat sitoätno mellan sjuodji och vuovres (inte jättesmart).

Vattendjup är ingen fara utan det är kraften i strömmen som begränsar och minskar utrymmet för fadäs.

Annars går vi norr om kroktjärn och sen klipper några biflöden uppströms så vattenmängden avtar.
Men det det här vadet blir ju knappt ett vad vid lågt vattenstånd om man kan steppa över med kängorna, så det torde gå vägen.
 
Gick förbi för en dryg vecka sedan, mrr vatten än vanligt. Fick faktiskt plocka fram moosebootsen.
intressant iaktagelse...jag har en liteäldre karta där en bro faktiskt är utmärkt på plstsen för vsdet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
Skägg1 Parkering Tossåsen Fjällvandring 7
Lindeman Tossåsen-Anarisstugan via Dörrsjön ? Fjällvandring 4
piaea Tossåsen-Arådalen-Anarisstugan Fjällvandring 1
piaea Övernattning Tossåsen? Jämtland Fjällvandring 2
JoeSwede Tossåsen boende? Fjällvandring 6
John_T Parkering i Tossåsen? Fjällvandring 8
HALS Vandra sträcka Tossåsen-Arådalen-Höglekaredalen? Fjällvandring 0
fyrahundraslag Höglekardalen–Lunndörren Fjällvandring 0
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Anooken Lunndörsfjällen Fjällvandring 7
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
frsa Rundtur från Lunndörrsstugan - Lunndörren västerut mot Trondfjällen Fjällvandring 1
Khorgim Lunndörren-Anaris Fjällvandring 3
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
CathrineC Lunndörren 1 övernattning, rimligt? Fjällvandring 3
Slagathoria Lägesrapport Vålådalen/Vallbo - Lunndörren Fjällvandring 9
Larsson73 Lunndörren nu till helgen 3-5/7 Fjällvandring 3
CathrineC Lunndörren mitten av juni Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
Velta Fiske i Lunndörren? Fjällvandring 8
dandan Lunndörren / Trondfjället runt Fjällvandring 0
John_T Liten film från Lunndörren Fjällvandring 17
Joakim Ambrosson Storödörren-Lunndörren et al. Fjällvandring 6
bfia73 Mittpasset Lunndörren Fjällvandring 4
markus-l Vålådalen (via blanktjärnarna) Lunndörren Fjällvandring 16
Emmma mystiska gropar i lunndörren Fjällvandring 3
Lars G A Vålådalen-Lunndörren: alternativa stigen lämplig? Fjällvandring 1
Julius Kramer Vålådalen-Lunndörren Fjällvandring 5
svegus Dagsturer kring Lunndörren, Vålåstugorna, Stensdalen Fjällvandring 2
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
ecaemn Lunndörren i början av juni? Fjällvandring 4
JossanS ang Lunndörren Fjällvandring 5
Rodluvan Lunndörren-tips någon? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.