Vålådalen (via blanktjärnarna) Lunndörren

Har inte hittat någon ny tråd (senaste från 2009) angående denna tur så jag startar om.

Jag är sugen att vandra från Vålådalen till Lunndörren, via blanktjärnarna. Den alternativa stigen från Blanktjärnarna till Lunndörren verkar vara svårorienterad. Har någon gått den i år eller ifjol och har nya erfarenheter? Den vägen är ju klart bäst om det fungerar. Annars verkar det som att man måste gå ner till Vålådalen igen för att "starta" om...

Alternativet är att gå till Blanktjärna för att sedan följa sommarleden ner mot Vålådalen där den korsar vinterleden. Tänkte haka på vinterleden där om det är möjligt.. Någon som testat den varianten? Är det för blött, oframkomligt...

Tacksam för svar..

Markus
 
Den är svårtorienterad. Jag gick vilse och gav till slut upp. Hade en rätt kass karta.

Skaffa den mest detaljerade kartan och kompass så kommer det att gå om man har lite tålamod.
 
Rekommender att ni går leden från Vallbo, förbi gammalt sameläger och pyramiderna. Orkar ni tar ni sikte på Stor-Grön Gumpen rakt i söder, upp på toppen och tvärar ner till Lunndörren. I Lunndörren är en topptur på Santa att rekommenera, fin utsikt ner i Dörren och dalen bakom
/Håkan
 
Gick denna led för 3-4 år sedan och minns inte att den skulle vara speciellt svår att följa, möjligtvis när du kommer upp från branten efter Ångeltjänarna, men då är det öppna myrar så antingen följer du vinterleden som ansluter där eller så orienterar du med hjäp av Finångeltjärnarna mot leden mellan unndörrstugan och Vålåstugan. En lite roligare led då den ger lite mer "vildmarkskänsla" än den ordinarie över Grönvallen och pyramiderna.
 
Jag gick denna i helgen och måste säga att den är fantastiskt fin, gick från Lunndörrstugan ner till Vålådalen via Blanktjärnarna och det var en riktigt fin stig. Det svåra var att vika av rätt efter en bit mot Vålåstugorna ner över en myr mot skogen. När man väl var nere i skogen där så var det enkelt att navigera med stigen. Tog en Gps-mätning med min telefon så har en bild på hur vi gick.

Kan verkligen rekommendera denna stig då den var väldigt fin, man passerar förutom Blanktjärnarna ett par andra tjärnar som låg väldigt fint och skogen är också väldigt fin och nu på hösten var den rentav magnifik. Batteriet dog på slutet så kunde inte "tracka" sista biten men de viktigaste var med :)

http://runkeeper.com/user/flierman/activity/121482855
 
Jag gick lunndörrstugorna via ångeltjärnarna sedan blanktjärnarna ner till vålådalen med min som i somras. Som några sagt var det lite svårt att hitta emellanåt. Det är en smal stig som bitvis är svår att finna, särskilt vid myrarna.. Man går ut på myren och vet inte riktigt var den sedan dyker upp på andra sidan. Jag har ett garminspår från min dakota 20 om det skulle hjälpa någon? Skrik till isåfall.

Jag har upplevt en liten förskjutning på 5-10m på vissa ställen mellan gpsstigen och verkligheten.efteråt kan det se ut som att man gått bredvid leden eller stigen i det här fallet. Det låg ganska många träd över den och var härligt "trollig" emellanåt. En fin tur för den som vill ha lite äventyr utan att för denskull behöver ge sig ut i något ohanterbart. Jag kanske kan slänga upp någon bild sedan.
 
ImageUploadedByTapatalk1349084611.879212.jpg
En klippa i en myr.. Efter finnångeltjärnarna..


ImageUploadedByTapatalk1349084667.797919.jpg
Kväll vid ångeltjärnen


ImageUploadedByTapatalk1349084729.884810.jpg
ImageUploadedByTapatalk1349084795.907149.jpg
Fin vildmark efter ångeltjärnarna.

ImageUploadedByTapatalk1349084895.937646.jpg
En stor myrstack inte så långt ifrån blanktjärnarna.

ImageUploadedByTapatalk1349084958.665837.jpg
Men innan blanktjärnarna behöver du vada lite.
 
ImageUploadedByTapatalk1349085158.222962.jpg
Här gick vi. Perfekt lagom tur för min son som vandrade för första gången. Fint fiske i matskålstjärnen är det med.
 
Hej! Såg inte att någon svarat. Ska fixa det när jag kommer hem..

Jag ska nog försöka gå den turen igen nu i sommar. Jag hann inte fiska så mycket i ångeltjänarna men det såg fint ut och jag såg några riktigt fina vak.
Fjällfisket i de upplåtna vattnen, tåssåsen i detta fall kan ni hitta här.
http://www.lansstyrelsen.se/jamtlan...betesfjall/wwwfjallfiskenu/Pages/default.aspx
Finns helt sjukt mycket vatten, dock är de ibland svåra att hitta eller veta att man gått rätt då alla inte är namngivna på kartorna.

Tänk också på att gå efter riktlinjerna med sk fönsteruttag av fisk så att vattnen håller sig fina framöver. Själv brukar jag ibland ta en matfisk och resten åker i igen, efter varsam hantering såklart.
Öringarna är så vacka att man ibland inte förmår att bonka dem och äta upp dem, utan lite gråtmilt sätter tillbaka dem och tackar för att man får chansen att uppleva allt det där.

Vid matskåltjärnen flög en vit uggla över våra huvuden när bror och jag var där. Helt magiskt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mickebrodd Spontantur Vålådalen. Fjällvandring 1
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
Sebastianu Anarisfjällen Fjällvandring 4
Ljung_dalen Anaris-Vålådalen Fjällvandring 7
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
handbagsatdawn Ramundberget - Vålådalen Fjällvandring 5
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
PZON_390 Vålådalen - läget just nu ?? Fjällvandring 14
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
Slitvargen Undersåker på morgonen vidare till Vålådalen Fjällvandring 12
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
erito Vålådalen Pyramiderna mygg? Fjällvandring 2
rodica Dela taxi Undersåker station till Vålådalen 31 juli? Fjällvandring 0
Krusan Vålådalen eller Abisko med barnen? Fjällvandring 3
Majsan76 Vålådalen Stensdalsstugan Fjällvandring 4
327Karlsson 3-dagars i Vålådalen Fjällvandring 4
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
mipen33 Östersund till Vålådalen 27/7 Fjällvandring 0
Slagathoria Lägesrapport Vålådalen/Vallbo - Lunndörren Fjällvandring 9
Grangfors Vålådalen nu? Fjällvandring 4
Henmar Vandring i Vålådalen Fjällvandring 11
Tamit Solovandring i Vålådalen, vadställen? Fjällvandring 4
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Daniel K [Intresse-koll]: Dela taxi Undersåker-Vålådalen fredag 23/8 Fjällvandring 0
Pwe Vålådalen kyrstenenen östra bunnerstöten Gåsen vålådalen Fjällvandring 3
JoeSwede Vålådalen-Helags-Storulvån Fjällvandring 9
PZON_390 Några höstfärger i Vålådalen än ? Fjällvandring 2
Norbergr Jämtlandstriangeln eller Vålådalen? Fjällvandring 7
lodsjoberg Tips på 2-3dagarstur Vålådalen? Fjällvandring 4
nilami Vattenläget runt Vålådalen? Fjällvandring 6
Osmos Vandring i Vålådalen Fjällvandring 5
teronin Vålådalen Aug Fjällvandring 3
plp Basläger i Vålådalen Fjällvandring 6
Bluesbrother Buss från Vålådalen? Fjällvandring 6
Lars G A Vålådalen-Lunndörren: alternativa stigen lämplig? Fjällvandring 1
piaea Vandra Edsåsdalen-Lill-Offsjön-Ottfjället-Vålådalen Fjällvandring 4
Tranan Vålådalen - Anaris till hösten Fjällvandring 2
Elle_belle Vandring kring Vålådalen - sällskap sökes! Fjällvandring 37
Julius Kramer Vålådalen-Lunndörren Fjällvandring 5
claesf Vålådalen-Lundörrsfjällen Fjällvandring 1
stinaL Vålådalen ledbeskrivning Fjällvandring 3
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
yhra Vålådalen Fjällvandring 6
skogsvakt Förbindelser undersåker-vålådalen Fjällvandring 2
mherma Bydalen-Vålådalen. Erfarenheter sökes. Fjällvandring 5
MagdalenaS Utgång från Vålådalen eller Kläppen? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.