Storödörren-Lunndörren et al.

Fick en idé efter att ha läst lite inlägg om östra Jämtlandsfjällen.

Någon som kan ge tips, funderingar etc på följande förslag?

Går ensam tyvärr, så vad djupare än gren är inte OK. Lillån har jag hört är mycket vatten i, så den har jag försökt utesluta. Finns det tältplatser? Bättre än de jag lagt?

// Jocke
 

Bilagor

  • Jämtland.jpg
    Jämtland.jpg
    65 KB · Visningar: 1,718
Natt 1 nere till vänster. Natt 2 i mitten och natt 3 i Lunndörren, sporadiskt utlagt. Tipsa gärna om bra tältplatser med lite vyer ni som varit där :)

// Jocke
 
Någon?

Gärna om någon har någon bild från Västra Helagsskaftet också? Försökt söka, men hittade ingenting. Är det gräsbevuxet också?

// Jocke
 
Om man följer från vänster till höger:
Förbi Dunsjön är det ok, lite sten i nergången mot sjön 1071. Där finns det fina tältplatser. När man kommer upp på krönet mot Gråsjön har jag för mig att det är ett stort stenhav uppåt. Men det var länge sen jag var där och hittade inget foto åt det hållet. Torde vara bra utsikt uppifrån krönet! Ner genom Tronndalen är fint! Tältplatsen du har markerat kan vara ganska utsatt, men om vädret är stabilt blir den kalas.
Generellt går jag lite kortare etapper. Du har ett par övergångar, och det är där du har riskerna i och med att det blir stenig terräng. Det är bara några få områden här där det kan vara trickigt att hitta tältplats.

/Peter
 
Roligt att du hittat till det här området! Finns mycket spännande att se (om man gör lite efterforskningar).

Jag besökte Lunndörren-området förra året, och Lunndörren-Dunsjö i början av Juli i år. Kan bekräfta det som Pwe redan skrivit:

Dunsjön -> Gråsjön: mycket sten i passet Dunsjön-Sjö1071, runt Gråsjön, samt ett stenhav på väg mot passet nordväst om Bockhammaren. Men det sistnämnda övervägs snart av ett mjukt och fint underlag som leder sista 80-100 höjdmetrarna till passet.

Tronndalen är en vacker plats, och utsikten nordöst från passet är väl värd mer än ett besök.

Som sagts kan din andra tältplats vara utsatt, men fin om det inte är allt för jobbigt väder. Skulle vädret bråka finns garanterat bra platser både öster och väster om 1180-1200-metersnivån.

Ang. Lillån har jag vadat den ett hundratal meter uppströms platsen där den rinner ihop med bäcken som kommer från Storådörren. Den är ganska bred och grund där, med flera ställen man enkelt kan ta sig över med gummistövlar (eller vada). I år är det sannolikt att vattenflödet är högre, men det borde finnas mycket goda möjligheter att hitta områden där djupet är under knähöjd.

Nyfiken - var styr du stegen efter Lunndörren?
 
Hejsan!

Tack för input, verkar som att planeringen verkar klaffa med andra ord :)

Efter Lunndörren blir det en visit vid Issjödalen och sen en dagsmarsch till Gåsen med långa steg.

Sen vrider jag sydväst mot Sylarna där jag har två dagar och sen Helags där jag har två dagar.

// Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fyrahundraslag Höglekardalen–Lunndörren Fjällvandring 0
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Anooken Lunndörsfjällen Fjällvandring 7
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
frsa Rundtur från Lunndörrsstugan - Lunndörren västerut mot Trondfjällen Fjällvandring 1
Khorgim Lunndörren-Anaris Fjällvandring 3
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
CathrineC Lunndörren 1 övernattning, rimligt? Fjällvandring 3
Slagathoria Lägesrapport Vålådalen/Vallbo - Lunndörren Fjällvandring 9
Larsson73 Lunndörren nu till helgen 3-5/7 Fjällvandring 3
CathrineC Lunndörren mitten av juni Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
Gregorius Tossåsen - Lunndörren Fjällvandring 16
Velta Fiske i Lunndörren? Fjällvandring 8
dandan Lunndörren / Trondfjället runt Fjällvandring 0
John_T Liten film från Lunndörren Fjällvandring 17
bfia73 Mittpasset Lunndörren Fjällvandring 4
markus-l Vålådalen (via blanktjärnarna) Lunndörren Fjällvandring 16
Emmma mystiska gropar i lunndörren Fjällvandring 3
Lars G A Vålådalen-Lunndörren: alternativa stigen lämplig? Fjällvandring 1
Julius Kramer Vålådalen-Lunndörren Fjällvandring 5
svegus Dagsturer kring Lunndörren, Vålåstugorna, Stensdalen Fjällvandring 2
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
ecaemn Lunndörren i början av juni? Fjällvandring 4
JossanS ang Lunndörren Fjällvandring 5
Rodluvan Lunndörren-tips någon? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.