Liten bra kikare?

Re: Re: Re: Naturbokhandeln

Sarvi; sa:
Eller varför inte gå upp ett steg i storlek, åtminstone till 8x30-32? Små och lätta men betydligt kapablare än minikikare.

Jag tycker inte att en 8x30 är "betydligt mer kapabel" än en 8x20, i alla fall inte om vi talar om kikare i de övre kvalitetsskikten. I svagt ljus är den bättre, men i övrigt är det ingen större skillnad. Skillnad är det däremot när man skall ta den med sig i fickan eller i ryggsäcken. Vill man ha en kikare att ta med sig överallt är en minikikare oslagbar.

Jag har en Swarovski 8x20 och min fru har en Zeiss 10x40. Visst, den stora är lite bättre, men vilken är det som alltid får följa med ut?

Jag tycker att kvalitetsskillnader märks tydligast på minikikare. En billig minikikare är ofta dålig, en dyr kan vara kaonbra. Sambandet mellan pris och kvalitet är tydligare än på större kikare.

Några recensioner av minikikare:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1020
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=4

Peter
 
Re: Re: Re: Re: Naturbokhandeln

Pask; sa:
Jag tycker inte att en 8x30 är "betydligt mer kapabel" än en 8x20, i alla fall inte om vi talar om kikare i de övre kvalitetsskikten. I svagt ljus är den bättre, men i övrigt är det ingen större skillnad. Skillnad är det däremot när man skall ta den med sig i fickan eller i ryggsäcken. Vill man ha en kikare att ta med sig överallt är en minikikare oslagbar.

Svagt ljus är ju vad vi har att tillgå på de nordligare breddgraderna i det här landet under en större del av året... Nu är jag iofs fågelskådare och har _alltid_ min feta 8x42 med mig ut, så det är möjligt att jag har fel referensramar för tråden. Som fågelskådare skulle jag mycket väl kunna tänka mig en 8x30 som allroundkikare, men aldrig en 8x25 - inte ens om det var en Swarowski.

En sak till: Kikaren gör ingen nytta i ryggsäcken - runt halsen ska den vara! ;)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Naturbokhandeln

Sarvi; sa:
Kikaren gör ingen nytta i ryggsäcken - runt halsen ska den vara! ;)

Runt halsen gör den väl inte mer nytta än i ryggsäcken? Vid ögonen skall den väl vara! ;)

Du har förmodligen rätt i att man som inbiten fågelskådare alltid har med sig sin kikare, även om den är stor. Jag hade dock aldrig släpat med mig en 8x42 på en vinterfjälltur där packningen redan väger 35 kg. Min lilla Swarovski på 215 g följer däremot alltid med.

Peter
 
Re: Re: Re: Naturbokhandeln

Sarvi; sa:
Jag har blivit positivt överraskad av Pentax kikare, och även om jag inte själv har tittat i deras nya UCF X II 8x25 så skulle jag råda dig att ta en liten titt på dom - 800 kr. Väljer du UCF WP 8x25 så är de vattentäta - 1200 spänn. Visst, det är ingen Swarowski, med de kostar inte heller Swarowski och är oändligt mycket bättre än Lotus etc.

Den kikaren kan vara intressant men är väderskyddad och inte vattentät samt lite väl stor för fickan. Vikt 330 gram. Pris på Cyberphoto 938 kronor http://www.cyberphoto.se/pentax/kikare/ucfwr.htm Den mindre 8X21 är lättare 209 gram och jag tror det är den min dotter har. Pris 695 kr http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305017&cks=PLS eller 495 kr på http://www.scandinavianphoto.se/def...c4gQAAAAz1aIE&bcsi_scan_filename=default.aspx

Den kan jag varmt rekommendera för den som vill vänta med att lägga det niodubbla 4600 på t ex http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1020.

Thure
 
Re: Re: Re: Re: Re: Naturbokhandeln

Sarvi; sa:
En sak till: Kikaren gör ingen nytta i ryggsäcken - runt halsen ska den vara! ;)

Beror på vad man gör och hur fort man rör sig samt på kikarens vikt.
Jag besväras av att kikaren pendlar från sida till sida när jag går, åker skidor, skridskor eller liknande, när kikaren hänger runt halsen.

Bättre är att ha en lite större handkikare i en specialsydd ficka t ex framtill på flytvästen samtidigt som flytremmen ligger löst runt nacken när man paddlar eller seglar.

En minikikare mår också bra av en sådan placering men kan också befinna sig i en snabböppnad beredskapsvätska i bältet eller på ryggsäckens axelrem. Man tappar kanske 3 sekunder innan kikaren är vid ögonen men det kan det vara värt för att slippa nackbesvär.

Men att ha handkikaren i ryggsäcken det tycker även jag är förkastligt.

;) Thure
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Naturbokhandeln

thureb; sa:
Men att ha handkikaren i ryggsäcken det tycker även jag är förkastligt.

Tja, det finns tillfällen när kikaren ligger bäst i ryggsäcken. När man åker tåg med sin packning till exempel...;)

Nej, men faktiskt även ute ibland. På en klättertur har jag inte gärna min kikare runt halsen eller ens i ett fodral i bältet. Den riskerar att skadas eller vara i vägen. På liknande sätt har jag inte heller kikaren framme när jag paddlar i lite högre sjö och blir översköljd av saltavtten titt som tätt. Ja, ja, min kikare är är vattentät, men salt är nog inget vidare bra för den. Dessutom vill man i sådana förhållanden inte släppa paddeln för att använda kikaren.

Fast i princip håller jag med. Ska man ha med kikaren skall den vara lättåtkomlig, annars blir den inte använd.

Peter
 
Victory Compact 8 x 20

Hej,

Använder en Zeiss Victory Compact 8 x 20. En kikare med fantastisk skärpa. Liten och lätt och mkt fin att hålla i handen. Enledad vilket är bra.

Fäster den medföljande väskan på axelremmen när jag åker skridsko (och där kan den förövrigt sitta även vid andra aktiviteter)så slipper man den slängande runt halsen men har den hela tiden lätt åtkomlig.

Men den är inte heller billig...

/Henrik
 
Köpte en kikare för ett år sedan och kriteriet då var att den var så liten att den alltid var med. En stor kikare hemma är sämre än en liten i fickan... :)

Kollade marknade noga och tillslut blev det en begagnad Leica 8x20 köpt på Tyska Ebay. Pris drygt 2000 kr. Nypriset är drygt det dubbla. Jag letade länge i Sverige efter begagnade kikare men det verkar säljas väldigt få.

Jag resonerade som så att en begagnad kvalitetskikare troligtvis är bättre än en ny billig. Garantin på Leicakikare är 25 år om jag minns rätt, och kvitton och garantisedel var med.

Jag är mycket nöjd med den hittills.

/RedTop
 
Bra tips, RedTop. Det hade jag inte ens tänkt på. det stämmer att det säljs ganska få begagnade handkikare i Sverige, iallafall i "vanliga" handeln som Wigforss, Naturbokhandeln och Getterön. Tubkikare finns ibland ute till försäljning, mer sällan handkikare.

Och vad beträffar kikarremmen runt halsen eller inte så ska jag be att få ändra uttalandet till:

För att vara till nytta bör kikaren hänga runt halsen i en rem, finnas i en lättöppnad väska på ryggsäcksremmen, midjebältet, livremmen, klätterselen [insert suitable garment/equipent of your choice here], eller på annat sätt finnas lätt greppbar och utan hinder kunna föras till ögonen. Håll ej skruvmejslar, knivar, tandborstar och/eller på annat sätt skadliga föremål i samma hand/händer när rörelsen mot ansiktet utförs. Titta inte i kikaren samtidigt som du går, springer, kryper, klättrar, röjer minor, simmar eller sover. Titta inte i kikaren samtidigt som du framför bil, buss, tåg, fartyg, banddrivet fordon eller flygplan. Författaren ansvarar inte på något sätt för följderna om kikaren genom felaktig eller korrekt användning orsakar skada för användaren, den beskådade, eller tredje person, varken direkt eller indirekt skada. Förvara utom räckhåll för små barn, pyromaner, personer ej utbildade på materielen och alla andra som inte kan hitta sitt eget arsle med karta, kompass och två händer. Farligt att förtära, framkalla ej kräkning, uppsök sjuk- och dårhus vid svald kikare. Klappa eller mata ej kikaren. När kikaren ej längre används, sänd den till slutförvaring i Svensk Kärnbränslehanterings regi. Med poliseskort.

Alla nöjda nu? ;)
 
Enligt Naturbokhandeln är Bushnell Legacy 8 X 24 "den i särklass bästa minikikaren i porroprismautförande."

1868.jpg


Stämmer det? Gummerad är den "med moderna skruvmusslor". Men det betyder inte, som jag förstår det, att den är vattentät? Regntät? Kikaren kostar 1690 kr och väger 286 gram.

Bushnell Legend 8x26, anges som "Waterproof", kostar 1890 kr, men då drar vikten iväg till 397 gram.

Vad sägs om ovanstående kikare? Jag vill ogärna att den väger mer än 300 gram, och jag vill att den ska vara skydad mot regn och fukt.

Kan man säga att detta, typ 1500-2000 kronorsnivån, är brytpunkten mellan kikare i porroprismautförande och takkantsprismakikare, dvs. porroprisma är bäst upp till c.a. 1500-2000, därefter takkantsprisma?

Bausch & Lomb, är de alltså uppköpta av Bushnell? Tack för infon hittills!

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.