Lite tips och trix till hammocken?

Körde med ringar och karbinhake och tyckte det var jättre bra. Sen en kväll hade jag tråkigt så ja bytte till whoopie slings på min HH safari och det är nog det bästa jag gjort! Det tog kanske 40 min men lätt värt det. Funderar nu på att sy in en extra botten så man får ett fack för liggunderlag. Måste dock pröva sova i den med min nyinköpta Exped synmat 7 lw.

Sen vill jag funtar jag även på att modda tarpen så den blir snabbare att få upp. Några tipps?

Ok, så whoopie slings är kanske inte så dumt då iaf...ska fundera på det där!
Det där med dubbel botten är ju inte heller helt fel heller...ska fundera på det också:)
Beställde ju en Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition Regular igår så den ska bli spännande att prova!

Vad har du för tarp?... Jag har en DD XL och jag är sjukt nöjd med den. Går att variera i all oändlighet!. Var ute idag för "modda" den lite men upptäckte att det inte behövdes. Det jag ville var att på ett smidigt sätt stänga till ändarna så att det verkligen blir som ett upphängt tält. Upptäckte att istället för att sy på kardborre eller liknande kunde jag med hjälp från den överblivna linan som blivit från hörnstängerna kunde dras till motsatt sida och och sen likadant på andra sidan och vips, så var ändarna stängda. Var kanske en lite luddig förklaring men jag ska försöka återkomma med bilder:)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ok, så whoopie slings är kanske inte så dumt då iaf...ska fundera på det där!
Det där med dubbel botten är ju inte heller helt fel heller...ska fundera på det också:)
Beställde ju en Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition Regular igår så den ska bli spännande att prova!

Vad har du för tarp?... Jag har en DD XL och jag är sjukt nöjd med den. Går att variera i all oändlighet!. Var ute idag för "modda" den lite men upptäckte att det inte behövdes. Det jag ville var att på ett smidigt sätt stänga till ändarna så att det verkligen blir som ett upphängt tält. Upptäckte att istället för att sy på kardborre eller liknande kunde jag med hjälp från den överblivna linan som blivit från hörnstängerna kunde dras till motsatt sida och och sen likadant på andra sidan och vips, så var ändarna stängda. Var kanske en lite luddig förklaring men jag ska försöka återkomma med bilder:)

Exakt, för att ge tips om tarpuppsättning måste du säga vilken tarp du har. Här är lite bilder på DD XL-tarp:

https://picasaweb.google.com/101615882621519401469/120204Hammock#slideshow/5716097429500438322

Att sätta den på "tvären" är inte så dumt heller. :)

Jag har funderingar på att köpa en Safari. Är den verkligen inte för stor? Vilka erfarenheter har du?

Exakt, för att ge tips om tarpuppsättning måste du säga vilken tarp du har. Här är lite bilder på DD XL-tarp:

https://picasaweb.google.com/101615882621519401469/120204Hammock#slideshow/5716097429500438322

Att sätta den på "tvären" är inte så dumt heller. :)

Jag har funderingar på att köpa en Safari. Är den verkligen inte för stor? Vilka erfarenheter har du?

Onemosse !!! Första vindskyddet jag sov i !! Gillar dina bilder på tarpupsättningen !! Blir som ett litet hus ovan mark ! hur stor är safari då .. din tarp ser stor ut redan !!! // Andreas

Grymt go uppsättning!

DD xl är riktigt stor men jag gillar att kunna ha ett jättetak när man t ex lagar mat. Sen är det även gott att kunna stänga in sig ordentligt om man vill det och det är ruskväder ute.

Precis som bilden längst upp till vänster fick jag till det idag fast det är helt stängt. Gavlarna veks liksom in under hammocken lite och omlott...helt perfekt!

One_hand: Om du använder HH Safaris tarp, kan du ta bort linorna som sitter på tarpen och använda dig av en hel lina istället som du sedan fäster tarpen i. Titta 2.44 in i den här filmen så ser du:

http://www.youtube.com/watch?v=hfL4xmViFJ8

Så tänker jag göra i fortsättningen med min HexTarp från HH. Med snakeskins också så har du en tarp som kommer upp på mindre än en minut.

One_hand: Om du använder HH Safaris tarp, kan du ta bort linorna som sitter på tarpen och använda dig av en hel lina istället som du sedan fäster tarpen i. Titta 2.44 in i den här filmen så ser du:

http://www.youtube.com/watch?v=hfL4xmViFJ8

Så tänker jag göra i fortsättningen med min HexTarp från HH. Med snakeskins också så har du en tarp som kommer upp på mindre än en minut.

Helt klart intressant men verkar ganska meckigt ändå... Måste finna bättre sätt. Har såklart en HH Safari tarp btw

Utomhusbutiken (som distribuerar Hennessy) har just nu ett begränsat antal Supershelters och Radiant Pads på lager. Behöver alltså inte bli krångel med FedEx vid leveranser :)

PM:a för mer info!

Mvh

Tjena Steff!

Om det är så att du är återförsäljare och av dessa varor tycker jag att du borde vara helt öppen med det här på forumet. Jag har ingenting emot att butiker har representanter här, tvärt om, det är både lärorikt och informativt. Men jag tycker att det borde framgå på ett väldigt tydligt sätt. Och det tycker även reglerna för forumet :)

http://www.utsidan.se/cldoc/rules.htm
__
Fredrik

Då va det imorgon dags att testa minusgrader med hemmabygge :) vanligt liggunderlag täckt med spaceblanket + ett uppblåsbart Thermarest + dunsovsäck för komfort -10 grader :)

Fotografiskt: Skicka gärna ett mess eller skriv här en liten recension på Radiant bubble pad när du fått tillfälle att prova. är inne på att köpa ett också!

Bilagor

• IMAG0357.jpg
    IMAG0357.jpg
    77.7 KB · Visningar: 578
  • IMAG0356.jpg
    IMAG0356.jpg
    65.6 KB · Visningar: 584
  • IMAG0355.jpg
    IMAG0355.jpg
    54.7 KB · Visningar: 577

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips