Lite mer fjällbilder i höstrusket?

Nu har jag äntligen fått tummen ur och ordnat med lite bilder från sommarens fjällturer, ta gärna en titt!

www.per.fotosidan.se

15 kottar till den som först identifierar de spanande Utsidan-profilerna vid raststugan i Skarja! :)

/Per

Jag vet inte vilka personerna är...
Men bilden av Pierikjaure är väldigt fin, dramatiskt perspektiv och vackert med ljuset som bryter igenom molnen!

Hmm hyfsat svårt när man ser ryggarna på tre miniatyrer ;) Men fina bilder!!

Hmmm, visst är det svårt, men av hållningarna att döma måste ryggarna tillhöra riktigt garvade fjällrävar. Det lämnar oss endast med två namn; undertecknad (mitten) och Claes H Nygårdh (längst till höger). Längst till vänster har vi den för utsidan-läsare inte lika namnkunnige Henrik Lundgren.

Riktigt fina bilder Per! Och REAL-bilden är uppdaterad, helt i enlighet med vad du lovade! Bilden över Alajaure är bedövande vacker. Det blir att komma från Staloloukta nästa sommar, den saken är säker.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Streamade naturupplevelser: Tre tips för lata mellandagar

Under året som gått har många nya naturfilmer och -serier släppts. Vi tipsar om några härliga äventyr att följa med på från soffan!

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!
Strålande Thomas, Grattis! De 15 kottarna kommer att levereas till din sovsäck när du minst anar och önskar det.. ;)

Jo, området runt Alajaure var lika häftigt som folktomt! Gjorde en härlig gryningstur upp mot Alatjåkka, hur fint som helst!

Per

Senast ändrad:
Tack. Kottar isolerar bra har jag hört.

Trollius-bilden är grym! Tog du den i år? Vilken väg ut genom Sarek valde du till slut?

Tack. Kottar isolerar bra har jag hört.

Trollius-bilden är grym! Tog du den i år? Vilken väg ut genom Sarek valde du till slut?

Nej, Trolliusen är från 2006, i år tog jag bara en dagstur från Pielavalta ner under Låddepakte.
Jag gick ut till Suorva, men på 'fel' sida om Pierikjaure för att få vyn över sjön som jag också lagt upp. Övernattade förrästen uppe på Vuojnesvaratj (eller hur det stavas) tillsammans med en familj jaktfalk - det var häftigt!

Vilken väg tog ni?

/Per

Nej, Trolliusen är från 2006, i år tog jag bara en dagstur från Pielavalta ner under Låddepakte.
Jag gick ut till Suorva, men på 'fel' sida om Pierikjaure för att få vyn över sjön som jag också lagt upp. Övernattade förrästen uppe på Vuojnesvaratj (eller hur det stavas) tillsammans med en familj jaktfalk - det var häftigt!

Vilken väg tog ni?

/Per

Aha, ditt sinne för intressanta förgrunder triumferade även vid Pierekjaure.

Vi gick via Pastavagge. Bestigningen av Svarta Spetsen gick tyvärr om intet. Den enda dag vi hade tät dimma (något du förmodligen också la märke till) var just vår toppbestigardag.

Aha, ditt sinne för intressanta förgrunder triumferade även vid Pierekjaure.

Vi gick via Pastavagge. Bestigningen av Svarta Spetsen gick tyvärr om intet. Den enda dag vi hade tät dimma (något du förmodligen också la märke till) var just vår toppbestigardag.

Jo, jag kommer ihåg att jag sneglade uppåt och funderade på om ni dragit iväg eller inte. Men på det hela var det ju härligt väder de veckorna; allt från dimma, regn på tvären och 4 grader till 30 grader och obarmhärtigt solgass! :)

Det borde vara förbjudet att lägga ut så här fina bilder då det är 10 månader kvar till jag kanske kommer mig iväg, får bara sitta här och drömma.
Ingen som kan lägga in några bilder på skoskav, regn, mygg och sånt istället? :)

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips