Lite hjälp...!

Tjena!

Har väldigt lite erfarenhet på att laga mat ute i naturen. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge mig råd på vad som är lämpligt att börja med. Kommer kanske bara som längst vara ute i 1-2 dagar (kajak). Ska helst vara lätt att sköta, prisvärt och bra kvalitet.

Tack på förhand!

/Marcus

Jag hatar mig själv för att jag säger detta... *urk*

Varför skaffar du dig inte ett Trangia kök med spritbrännare till att börja med, efterhand så kan du bygga ut köket med en fotogenbrännare.. *tvi* Det är väl så att Trangia är en jäkligt *spott* genomtänkt produkt som kan följa dig genom de närmsta 20åren..

gerhard53

Avstängd
Mat och kök

Se Trangias hemsida.
http://www.trangia.se/

Själv har jag använt Trangias spritbrännare i över 30 år i temperaturer ner till -42 och de fungerar i alla väder. Vid extremt kalla temperaturer bör du dock ha en "fickplunta" med Tenolen (spriten) i så den är varm. Väldigt lite delar (nästan inga) som kan gå sönder. Dessutom är den tyst.

Laga mat som vanligt.

MVH
Rolf

gerhard53

Avstängd
vikt och sånt

Det finns åtminstone två storlekar på Trangias kök. Det mindre väger under 1 kg. Och som sagt, i en kajak kan väl knappast några hundra gram extra betyda så mycket.

MVH
Rolf

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Trangia med gasol en kanonlösning

När man paddlar kan man ha med sig tunga saker. Det gäller inte bara köket i sig utan även maten.

Därför föreslår jag att du lagar riktig mat när du är ute. Det innebär att du ska byta ut Trangiats "värmeljus" till brännare och skaffa en gasolbrännare som enkelt monteras in. Kostar några hundra och gör att du kan låta mat puttra, småkoka, stormkoka eller vad du vill eftersom du till och med får bättre kontroll än på elplattorna därhemma (om du har gas hemma vet du redan vad jag menar).

De flesta jag känner som har provat tycker att det är ett av de största lyften man kan göra i sin friluftsutrustning. Man blir rena tv-kocken!

(Naturligtvis kan du lägga ut 1200 extra och köpa en flerbränsleinsats, men det är det knappast värt för vanligt bruk)

Re: Trangia med gasol en kanonlösning

Nordesjo; sa:
Naturligtvis kan du lägga ut 1200 extra och köpa en flerbränsleinsats, men det är det knappast värt för vanligt bruk

Hur e det nu med multifuel-köken som klarar både gas/flytande bränslen? Jag har fått för mig att dom har haft en del effekt och tätningsproblem?

Re: Re: Trangia med gasol en kanonlösning

FJS90-91; sa:
....
Hur e det nu med multifuel-köken som klarar både gas/flytande bränslen? Jag har fått för mig att dom har haft en del effekt och tätningsproblem?
Mitt Primus MFS är heltätt. Bra effekt med bensin, dålig effekt med gas. Använder det som ett renodlat bensinkök vår, höst, vinter. Och ett annat renodlat gaskök för sommaren.

Raskesven

Re: Re: Trangia med gasol en kanonlösning

FJS90-91; sa:

Ingen aning. Jag har aldrig sett några såna flerbränsleinsatser. De brukar väl bara ta flytande bränslen?

Men som sagt: för de flesta användare funkar gas alldeles förträffligt.

Jodå

Flera av multifuelköken hanterar ju både gas och vätskeformiga bränslen, mer eller mindre bra iofs. Däremot känner jag inte till att det finns någon av dessa som görs för att direkt passa i ett Trangia, men med modifikationer (t.ex. ta bort benen på ett MFS) så funkar det säkert bra (enligt tidigare skribenter här på sidan).

Primus Omnifuel går att köra på både flytande bränslen och på gas utan problem. Som tidigare påpekats finns det inget sådant kök som är direkt färdigt anpassat till Trangia men med en trangiaadepter samt en rundfil och några minuters arbete anpassas även en Omnifuel lätt till ett Trangia.

Så till originalfrågan. Ett Trangia-kök med en gastillsats är ett mycket bra och prisvärt kök för kajakpaddling under sommartid. Stadigt, bra vindskydd, lättjusterad effekt och dessutom med möjlighet att bygga vidare med andra brännare senare om man så skulle vilja.

Lennart

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips