Lite frågor...

Hej!
Är ingen van cyklist men jag kom precis hem från att ha cyklat lite i alperna (lagom ställe att börja cykla på jag vet...). På mina vanliga cyklar har jag ingen stötdämpare men på den jag hyrde fanns det en i framgaffeln. När det blev lite hoppigare (läs stenig skogsstig i fart högre) blev det konstiga hoppningar när fjädringen slog upp (alltså precis efter hindret) är detta meningen eller var det dålig kvalitet på de jag hade??? Märkte också att det inte blev så om jag flyttade tyngdpunkten längre fram (alltså jag hade vikten på styret) så dämparen aldrig fick ge full retur. Är det verkligen så man skall cykla?? Trodde själv att man skulle "puta" ut med gumpen och ha vikten på tramporna så man fick en låg tyngdpunkt...
//André
 
Bra dämpare har ordentlig inställbar returdämpning, men precis som det finns cyklar i alla prisklasser och kvalitéer så gäller samma sak för dämpade framgafflar.

På moderna, avancerade (läs dyra) dämpare idag så kan man ofta ställa hårdhet på fjädring, slaglängd, kompressionsdämpning och returdämpning. Givetvis är detta en ganska tidskrävande procedur innan man får allting rätt, och olika inställningar krävs för olika typer av cykling.

Vad som är svaret på din fråga är omöjligt att säga, det kan ha varit en billig gaffel i 1500 kr klassen utan returdämpning, eller en dyr gaffel (4000 kr och uppåt) med returdämpning där dämpningen var dåligt inställd för din vikt och åkstil.

Annars är dina teorier om cykelteknik riktiga även om man inte ska överdriva putande med gumpen annat än när det går brant utför.

/Mattias
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips