Lite "Do and don't" som ny cyklist och kuriosa.

Trafikpolischef Greger Nilsson: Då man träningscyklar är det fullt möjligt att sakta ned då man får andra trafikanter på cykelbanan. .

Ska man snitta 20km/h på en cykelbana (vilket blir resultatet) kan man lika gärna skita i att träna helt. Det är inget alternativ.. Som sagt, folk som inte träningscyklar underskattar nästan alltid hur fort man cyklar på ett träningspass... Cykelbanor är oftast inte dimensionerade för 40-60 km/h som man stundtals kommer upp i.
 
Nu måste jag ju ge Nermander etc ett erkännande.

Att man ägnar sig åt att träna någon sport är en väldigt dålig ursäkt i trafiken. Det gäller cyklister likaväl som rallyförare.

Hårdrar man det är det kanske så att det inte är tillåtet att bedriva meningsfull cykelträning på allmän väg. Men är det det men menar kanske man ska säga det. Att man vill avskaffa den sporten.
 
Det finns två regler som jag bryter mot medvetet då och då: att man inte får cykla i bredd, samt att man ska använda cykelbana om det finns. Jag skäms inte speciellt mycket för det, det är trevligt att cykla på två-led, och man övergår i ett-led om trafiken tjocknar till, svårare än så är det inte. De cykelbanor som står till buds är ofta så kassa att dom inte duger att cykla på.

Man borde väl jobba för att få igenom lite vettigare regler för cyklister i trafiken, regler som har med verkligheten att göra. Men mitt intryck är också att man för det mesta möts av förståelse från bilister, och detta är alltså inget problem. Sen finns helt klart regelfascister, typ kvinnan som inte kunde korsa heldraget, men inte drog sig för att nita framför en cykelklunga.

Men jag undrar om stackas Bohak egentligen var ute efter denna diskusion -Bohak, lever du?
 
Det finns två regler som jag bryter mot medvetet då och då: att man inte får cykla i bredd,...
Läs inlägg 114. Du får cykla i 2-led...

Man borde väl jobba för att få igenom lite vettigare regler för cyklister i trafiken, regler som har med verkligheten att göra. Men mitt intryck är också att man för det mesta möts av förståelse från bilister, och detta är alltså inget problem. Sen finns helt klart regelfascister, typ kvinnan som inte kunde korsa heldraget, men inte drog sig för att nita framför en cykelklunga.
Amen. Och regelfascister finns det överallt.

Att man ägnar sig åt att träna någon sport är en väldigt dålig ursäkt i trafiken. Det gäller cyklister likaväl som rallyförare.
Att man vill träna på vägen är självklart ingen ursäkt för att inte visa hänsyn/följa lagar, men det ÄR tillåtet att träna på de flesta vägar, oavsett om man går, springer, cyklar, åker rullskidor... Rally är jag mer osäker på:)
Lagarna är luddigt skrivna och går att tolka på olika sätt, så man kan inte ta fasta på EN tolkningsbar paragraf som passar en själv bäst och försöka pådyvla ANDRA sin egen rättstalibantro.

"...Sunt förnuft får alltid avgöra och det egna säkerhetstänkandet..."'

Ja just det, cykelbana. Cykelbana gäller samma som vägren för mig - finns den och den är i sånt skick att den går att använda, så använder jag den - för det mesta:)
 
Det finns två regler som jag bryter mot medvetet då och då
Du är ett helgon. Själv bryter jag mot cirka 200 trafikregler medvetet och med förfärande regelbundenhet. Det är nog bara reglerna för ratt- och drogonykterhet jag aldrig brutit mot.

Slappna av. Det goda omdömet är överlägset alla trafikregler :)
 
Du är ett helgon. Själv bryter jag mot cirka 200 trafikregler medvetet och med förfärande regelbundenhet. Det är nog bara reglerna för ratt- och drogonykterhet jag aldrig brutit mot.

Slappna av. Det goda omdömet är överlägset alla trafikregler :)

Tack! Ni kan skriva St. Nils hädanefter :)
 
klipp...
Trafikpolischef Greger Nilsson: Cykelnätet byggs ut allt mer vilket Polisen ser positivt på. Vi ser helst att man undviker landsvägscykling i möjligaste mån. Det går tyvärr inte att skydda sig helt mot ytterligheter men det behöver ju inte vara en "galen bilförare". En olycka händer ju så lätt.

(Min markering med fet+kursiv stil)
klipp....

om man läser hela så förtydligar han senare detta uttalande:

Enber: "Vi ser helst att man undviker landsvägscykling i möjligaste mån." Jag tycker det är trist att polisen gör sånahär uttalanden och det bekräftar många fördomar jag har. Är det er sak att avgöra vad folk väljer för motionsform?
Trafikpolischef Greger Nilsson: Begreppsförvirring igen. "Landsvägscykling" som motionsform är jättebra, jag åsyftade att vi helst ser att man väljer cykelbanor före vägar. Men självklart begriper jag också att det inte går överallt.
 
Cykelbanor

kan det finnas flera skäl att avstå från att utnyttja.
T ex för mycket fotgängare som ofta beter sig oförutsägbart.
Omöjliga anslutningar mellan vanlig körbana och cykelbana. Skymd sikt, ojämn eller upphörd asfaltbeläggning.
Ruskigt smalt och stressande att trängas med andra cyklister t ex sådana som envisas med att cykla långsamt eller i fel färdriktning.

Singelolyckor för cyklister är sannolikt betydligt vanligare på cykelbanor än på vanliga vägbanor och singelolyckor står för en stor del av cykelolyckorna.

Men breda släta och lågt trafikerade cykelbanor kan vara jättetrevliga att cykla fort på.

Landsvägscykelträning i grupp går inte på så många cykelbanor.

Thure
 
Till exempel hamnar man ibland bakom en grupp cyklister på en 70-väg och får hålla 40 någon minut tills det är säkert att köra om...

Javisst, nåt annat har jag väl inte sagt?

MEN, det gör inte cyklisterna rätten att fortsätta cykla i bredd mitt i körfältet om det dyker upp en bil bakom som vill köra om. Uppmärksamhet bakåt är minst lika viktigt som uppmärksamhet framåt, om inte viktigare (framåt tittar man liksom ändå, utan att behöva tänka på det).

Och lagen föreskriver att cyklisterna skall cykla så långt åt höger om möjligt, och om det behövs ska de sakta in.
 
@nermander

Och du ligger, säkert som amen i kyrkan, i mittfilen på E4 på väg in till stan.

Nej, jag tillhör den ynka procent som faktiskt ligger i högerfilen och är lite putt på "mittenfilarna" som effektivt blockerar två körfält (för att de är rädda för de vilda blommorna i diket?).

Jag kör inte om till höger heller, inte heller går jag ut i vänsterfil och kör om ifall jag ser att det kommer en massa trafik där (för även om jag håller 110 när jag kör om så kör jag långsammare än de gör och de blir bara irriterade). Jag kör bara om när jag är relativt säker på att kunna göra det utan att en bakomvarande bil kommer ikapp mig och tvingas sakta in.

Det innebär alltså att jag ibland ligger flera kilometer i 70-80 i högerfil på motorvägen i väntan på att kunna gå ut i vänsterfil och köra om.


Jag har faktiskt tänkt skriva till trafikverket och föreslå att de kör nån kampanj för att bota högerfilsfobin som verkar drabbat de flesta förare.
 
Valdigt off topic sa undrar jag om mittenfilarna egentligen ar ett problem.
Det som korkar igen infartstrafiken ar sallan platsbrist i sig utan alla filbyten (som gor att nagon maste bromsa, sa att den bakom bromsar och sa ar kon ett faktum)

Lat folk bara bli att kora sa mycket i sicksack skulle mittfilsbeteendet fungera ratt bra. Da skulle hogerfilen vara ledig for lastbilar och av och pafartstrafik, sa att det kunde flyta pa i de tva yttre filerna.

(Jag ar just nu i Bangalore. Har kor bilisterna ungefar som cyklister gor i stockholm, fast med lite mindre marginaler. Det ger diskussionerna i denna trad lite annat perspektiv...)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.