Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka

Hejsan, jag har beställt tågbiljetter från Uppsala till Abisko-turiststation, och sedan från nikkaluokta till Uppsala.
Jag har två frågor om det som ni kanske kan hjälpa mig med.
Fråga ett, är det bara att skida iväg med pulkan från abisko-turiststation vidare på kungsleden ?
Samma när jag kommer till nikkaluokta, är det lätt att ta sig fram till tåget då utan några ytterligare färdmedel ?
Och så undrar jag om någon vet om man måste höra av sig till SJ angående att man tar med sig pulka och skidor på tåget ?

Tacksam för svar....
 

avslutad210712

Gäst
Hejsan, jag har beställt tågbiljetter från Uppsala till Abisko-turiststation, och sedan från nikkaluokta till Uppsala.
Jag har två frågor om det som ni kanske kan hjälpa mig med.
Fråga ett, är det bara att skida iväg med pulkan från abisko-turiststation vidare på kungsleden ?
Samma när jag kommer till nikkaluokta, är det lätt att ta sig fram till tåget då utan några ytterligare färdmedel ?
Och så undrar jag om någon vet om man måste höra av sig till SJ angående att man tar med sig pulka och skidor på tåget ?

Tacksam för svar....

I Abisko är det bara att åka iväg med skidorna

I Nikkaluokta finns det ingen tågstation utan du måste ta bussen in till Kiruna.

Är sex år sedan jag åkte tåg med pulka och då kunde man inte på något sätt boka plats för pulkan utan det fick rymmas där den rymdes. Inser helt plötsligt varför bil med takräcke är lite enklare om man inte bor alltför långt bort.
 
I Abisko är det bara att åka iväg med skidorna

I Nikkaluokta finns det ingen tågstation utan du måste ta bussen in till Kiruna.

Är sex år sedan jag åkte tåg med pulka och då kunde man inte på något sätt boka plats för pulkan utan det fick rymmas där den rymdes. Inser helt plötsligt varför bil med takräcke är lite enklare om man inte bor alltför långt bort.

Man måste inte åka buss, man kan förboka taxi också, har man tur så blir det flera att dela kostnaden på - har man otur får man betala hela själv - beroende på tider och flexibilitet och en ev övernattning i Kiruna så får man välja själv. Taxi och slippa övernattning i Kiruna kan ju bli billigare än buss och övernattning i Kiruna, beroende på flyg- och buss-tider. Glöm inte kolla upp vad som gäller för pulka på buss/taxi.

God tur!

/Patrik

PS Uppsala till Kiruna/Abiska/Nikka hade jag helst inte valt att göra med bil. mycket tid hade gått åt till restid då. DS
 

avslutad210712

Gäst
Frågan var om man måste åka något ANNAT färdmedel än tåg från Nikkaluokta.

"Samma när jag kommer till nikkaluokta, är det lätt att ta sig fram till tåget då utan några ytterligare färdmedel ?"

Men det är klart att man inte behöver åka vare sig buss eller taxi. Man kan säkert ta helikopter eller skoter *L* men NÅGOT annat än tåget måste man ta vilket kan vara bra att känna till.

Har aldrig blivit nekad att ta pulkan med buss från Nikkaluokta men om jag minns rätt så får man ta med den i "mån av plats" vilket en magsur busschaufför påpekade åt mig när jag klev på i Kiruna.
 
Tackar för all hjälp, fick min biljett nu och ser att det är buss:
Länstrafik, buss 92 från Nikkaluokta till Kiruna stn.

Sedan:
3:54 Kiruna stn - 17:39 Boden C
SJ, InterCity, tåg 95

Slutligen 17:50 Boden C - 05:33 Uppsala C
SJ, Nattåg, tåg 10091.

Så det blir nog en riktigt spännande hemfärd :)
 
Tackar för all hjälp, fick min biljett nu och ser att det är buss:
Länstrafik, buss 92 från Nikkaluokta till Kiruna stn.

Sedan:
3:54 Kiruna stn - 17:39 Boden C
SJ, InterCity, tåg 95

Slutligen 17:50 Boden C - 05:33 Uppsala C
SJ, Nattåg, tåg 10091.

Så det blir nog en riktigt spännande hemfärd :)

11 minuters byte i Boden med pulka kan nog kräva att man står beredd med grejorna då tåget ankommer Boden :)

/Patrik
 
Byten i Boden brukar vara smidiga. SJ har en kundtjänst som du kan mejla till om ingen som läser här vet hur bytet i Boden sker med det tidiga nattåget.
 
I Boden brukar tågen stanna vid samma plattform, bara att promenera tvärs över. Det underlättar ju klart om man går in i rätt vagn på nattåget men de brukar inte heller åka när någon håller på och lasta ombord saker på tåget.
 
Tackar så himla mycket för all hjälp. Spännande att se om det går att tajma hela resan bra. Som tur är har jag ombokningsbara biljetter :)
 
Tackar så himla mycket för all hjälp. Spännande att se om det går att tajma hela resan bra. Som tur är har jag ombokningsbara biljetter :)

Allt kan hända när man åker tåg. Det är väl bara bytet i Boden som du har som är lite tight där det skulle kunna bli problem. Fast har du köpt hela resan på samma bokning så ser de inblandade till att du kommer fram. I Boden är det väl SJ båda tågen så i så fall ser SJ till att du blir ombokad ifall du missar anslutningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
lizardking M90 kängor å lite andra frågor Fjällvandring 46
jakobmagnusson63 Plats för 2-3 lite mer krävande toppturer Fjällvandring 4
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
mkruse Lite tips på tider. Fjällvandring 0
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
camoscio Lite Norge-bilder Fjällvandring 1
Airfoil Dags nu för årets vandring, funderar lite. Fjällvandring 4
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
Eilert Fjällvandring med möjlighet till att ta lite matfisk. Fjällvandring 1
resomaja Nödutrymmen i fjällstugorna och lite gnäll Fjällvandring 7
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
lampsia Ultra Lite Poncho Fjällvandring 1
niklaz Fjällvandring och lite fiske kanske, start i Sundsvall - var? Fjällvandring 12
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
The Lapp Lite tips för färden.. Fjällvandring 6
avslut1008 Lite vatten! Fjällvandring 0
fson Lite mer fjällbilder i höstrusket? Fjällvandring 22
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
MagdalenaS Vandring kring Sylsjön -lite info Fjällvandring 0
misenos Vandring, lite fiske och toppbestigning i Norge Fjällvandring 0
barre Lite bilder från Trollheimen Fjällvandring 9
diamondsutra Vandra i Norge + möta lite människor Fjällvandring 2
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
wallewallman Montans i aug-sep. någon som har lite info? Fjällvandring 1
pack Lite slöläsning Fjällvandring 0
nidob49 Visst börjar det bli lite väl mycket..... Fjällvandring 3
mippe Lagt in lite foto.. Fjällvandring 0
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...