Lite "Do and don't" som ny cyklist och kuriosa.

... som vägarna är byggda för (d.v.s. främst de som betalar en massa skatt för att få köra på vägarna).

Det där vägskatteargumentet måste vara det löjligaste man kan komma dragandes med;
...JAG BETALAR MINSANN VÄGSKATT SÅ DÅ HAR JAG MER RÄTT ATT ANVÄNDA VÄGEN...suck.

Personligen betalar jag vägskatt för 2 bilar, då måste jag ju ha större rätt till vägen än alla som bara har en bil? Och hur jag sen använder vägen kan ju inte de ha synpunkter på, för de har inte lika stor RÄTT!
 
Om du läser en gång till så var det en särskilt regel för cykel, moped och fordon som är konstruerade för max 40 km/h (främst traktorer och motorredskap). Det är alltså inte samma regel som gäller för bilar som för cyklister.

Möte och omkörning på väg
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt.... klipp

Denna paragraf gäller alltså samtliga fordon.

I 7§ som det hänvisas till står det att man ska ligga i det körfält längst till höger som är avsett för fordonet, med undantag för om det är flera körfält med olika mål...
(dvs om det är en bussfil längst till höger får du inte köra i den bara för att du blir omkörd, och om du ska rakt fram behöver du inte byta till körfältet där man bara får svänga höger... vilket är ganska självklart.)


För övrigt spelar det nog ingen större roll hur mycket man betalar till vägarna, om man har bil eller inte. Jag tvivlar på att den dryga 1000-lappen jag betalar i fordonsskatt för min bil räcker till särskilt mycket vägunderhåll.

ska vi klaga på bilister, så är en favorit att man självklart inte får överskrida hastighetsbegränsningen ens med en ynka km/h bara för att man kör om någon annan... =)

Bryter mot massa regler gör vi alla, både cyklister, bilister gångare osv...
jag tror fortfarande vi kommer ganska långt bara vi tänker på grundbestämmelserna, tex kap2 §1.

Den här tråden är sjuk.. =)
 
I 7§ som det hänvisas till står det att man ska ligga i det körfält längst till höger som är avsett för fordonet, med undantag för om det är flera körfält med olika mål...
(dvs om det är en bussfil längst till höger får du inte köra i den bara för att du blir omkörd, och om du ska rakt fram behöver du inte byta till körfältet där man bara får svänga höger... vilket är ganska självklart.)

Det står också

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
 
Lagen anger

https://lagen.nu/1998:1276#K6

"6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
Gemensamma bestämmelser
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
"

Här görs inte åtskillnad på trafiken av andra cyklar och gående respektive motorfordonstrafik. Det blir därmed öppet för tolkning om det är lämpligt att cykla på ett eller flera led om man cyklar i grupp.

Vissa bilister har en tendens att tro att de är viktigare än cyklister.
Fel fel fel som Brasse skulle ha sagt.

Thure
 
Nej, det var inte så jag menade. Men om inte bilisterna betalade skatt för att köra på vägarna så skulle inte vägarna finnas.

Och alla som cyklar har inte bil? Och har inte varit med och 'betalat'?!?!

Som sagt, jag betalar skatt för 2 bilar, om jag sen väljer att cykla istället för att köra bil är väl helt upp till mig?
Eller måste jag slita på vägarna med bil x antal mil/år för att verkligen känna att jag får valuta för bilskatten, och gunåde den som hindrar mig medans jag håller på?

Enligt dig skall cyklister (och gångtrafikanter?) hålla sig ur vägen, iaf så långt till höger som bara möjligt, helst i diket - därför att alla bilar/bilister
1. Är nyttotrafik
2. Betalar för alla vägar
3. går före 'enligt lagen'
Vad är ditt nästa argument?

Måste vara tungt att vara så missunsam mot så många som bara är ute och njuter av tillvaron?

Här i norr bygger trafikverket 2+1vägar UTAN vägren. Vissa mindre vägar där de sätter upp vägräcken byggs dessa direkt mot vägbanan, dvs vägren SAKNAS. Hur tänker man då?

edit: ordval
 
Senast ändrad:
Det står också

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

ja, men vid omkörning gäller det enligt §38 samtliga fordon.
 
Det står också

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.


Min cykel är konstruerad för en maxhastighet väl över 40 km/h så då gäller det där inte mig.
 
Min cykel är konstruerad för en maxhastighet väl över 40 km/h så då gäller det där inte mig.

Jag har vid ett flertal tillfällen cyklat i 50-60 km/h. Då cyklarna uppenbarligen inte har gått sönder i dessa farter, tolkar jag det som att cyklarna faktiskt är konstruerade för denna hastighet, varför Nermanders påstående heller inte ska gälla för mina cyklar.
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.