Lite "Do and don't" som ny cyklist och kuriosa.

Du uppmanar med andra ord til lagbrott? Är inte det brott mot utsidans regler?

Bara för att man tycker att en lag är dålig får man inte bryta mot den. Hur skulle samhället se ut om alla struntade i de lagar de tycker är dåliga?

Påverka politikerna istället. Starta ett parti som vill ändra lagen? Grejen är att i Sverige har vi demokrati, det innebär att majoriteten bestämmer. Och då får monitoriteter som tävlingscyklister finna sig i att majoriteten inte vill anpassa sig efter dem.

Jag uppmanar trafikanter till sunt förnuft, inte fundamentalistisk följa korkade lagar till varje pris. Om jag inte minns fel, så satt väl en viss Nelson Mandela i fängelse i 27 år för att han följe sunt förnuft istället för korkade apartheidlagar... Och de svenska cyklisterna är onekligen diskriminerade i dagens trafikförordning liksom i dagens samhällsplanering, vilket märks tydligt när man studerar förhållandet i t.ex. Danmark och Holland.

Ifall fler struntade i korkade lagar, skulle det nog resultera i att de korkade lagarna försvann. Lagar = begränsningar. Du kan aldrig växa som människa, om någon hela tiden ska tala om för dig exakt vad du ska göra. För att växa, fodras helt enkelt förmågan att tänka själv.

I Sverige har vi inte demokrati, vi har snarare indirekt demokrati, som f.ö. är betydligt mer indirekt än demokratiskt till sin natur. Hur många lagförslag känner du att du har varit med och fått rösta på?


Varför skulle jag prova en metod som är olaglig? Jag föredrar att försöka följa de lagar som finns.

Därför att det är ett utmärkt tillfälle att i praktiken pröva mina metoder och se hur de fungerar. Men vill du fortsätta sätta huvudet i sanden och blint följa lagar, så är det ju din ensak.

Du kör inte bil va? För gjorde du det skulle du veta att när man ska ta sig från sitt körfält ut i mötande körfält och samtidigt accelerera så kommer bilen så att säga att färdas diagonalt. Om cyklisten då ligger mitt i körfältet så blir omkörningssträckan längre (eftersom man måste påbörja omkörningen längre bak). Genom att gå ut till höger och sakta in så underlättar cyklisten så att omkörningen går fortare.

Jo, i fjol blev det ca 1000 mil i egen bil. Och i bilen följer jag samma omkörningsprinciper som med cykel. Om jag inte anser det säkert för bakomliggande bil att köra om mig, så lägger jag mig mitt i körfilen och ev. blinkar vänster. När jag sedan bedömer att omkörning kan ske på ett säkert sätt, så lägger jag mig till höger och blinkar höger en mycket kort stund.

Självfallet uppskattar jag att andra bilister har detta beteende när jag vill köra om. Trots allt har ju framförvarande bil betydligt bättre sikt framåt än den bil som ligger bakom och vill köra om!

Det här är ett diskussionsforum och ingen intervju av mig. Jag svarar inte på frågor där svaret går att uttyda av tidigare inlägg eller där svaret inte har nåt med sakfrågan att göra.

Ska det vara någon mening att ha vår diskussion, så får du faktiskt vara beredd att svara på en del förtydligande frågor. Orsaken till att jag överhuvud taget frågade var ju att du ställde några luddiga frågor till mig, som jag ville ha mer förtydligade innan jag kan besvara dem. Allt för att undvika missförstånd.
/Niklas
 
Sunt förnuft...

Oavsett hur jag färdas, om det är med bil, cykel eller till fots, så kan jag irritera mig på andra trafikanter för att de inte gör som jag tycker att man ska/bör göra.

Men bortsett från eventuell irritation så anser jag inte att jag har större rätt till vägen än någon annan, än hur jag färdas!
Kan jag köra om säkert gör jag det, annars väntar jag. Kan jag underlätta för andra att köra om mig, så gör jag det. Annars försöker jag visa att det kanske inte är lämpligt just här.

Och det är väl här Nermander skiljer sig i sina åsikter; nyttotrafik ska gå före nöjestrafik, bilar före cyklar osv.
Det svåra med att om alla resonerade så, är väl att få till ett fungerande rankingssystem - vem har störst rätt till vägen i alla förekommande situationer...
 
Alternativet är då att cyklisten lägger sig en bit in i vägen tills förhållandena för omkörning blir mer gynnsamma. Annars tenderar ju billisterna att blåsa förbi med endast några decimeters marginal, vilket vi cyklister upplever som direkt livsfarligt.
/Niklas

Precis! Det har jag också gjort, när det bara vore dumt att släppa förbi bilisten. Sunt förnuft...
 
en meter från vägkanten är väl inte speciellt långt. det betyder att mina fingerspetsar i princip slickar ovanför asfaltkanten om jag sträcker ut högerhanden...

alla som vill förbjuda motionerande på vägarna kanske ska fundera på det nästa gång ni tar en promenad...

Tar jag en promenad på en väg kan jag kliva ner vid sidan av vägbanan, så tänk över argumenten till nästa gång ;0)
 
Alternativet är då att cyklisten lägger sig en bit in i vägen tills förhållandena för omkörning blir mer gynnsamma. Annars tenderar ju billisterna att blåsa förbi med endast några decimeters marginal, vilket vi cyklister upplever som direkt livsfarligt.
/Niklas

Hindrar du trafiken på detta sätt begår du ett brott, tror du att det ger större förståelse för cyklister?
Och i denna tråd så verkar det inte vara normala cyklister, utan de som drömmer om att åka tävling eller tränar för typ Vätternrundan.
 
12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,

Säger inte detta allt?
Anmäl alla cyklister som kör ute på vägbanan! ;-P
 
Känns som det finns två läger i denna tråd. Dom som cyklar, åker bil eller på annat sätt färdas på vägarna samt den som mest sitter hemma framför datorn och googlar paragrafer och regler för att trolla......
 
jepp, precis som alla andra fordon under omkörning. med undantaget för tex bil som inte ska köras på vägrenen om linjen är heldragen.

Om du läser en gång till så var det en särskilt regel för cykel, moped och fordon som är konstruerade för max 40 km/h (främst traktorer och motorredskap). Det är alltså inte samma regel som gäller för bilar som för cyklister.
 
det var ett svar på att någon tyckte det var konstigt att man fick motionera på vägen över huvud taget. dvs du skulle inte få gå där alls då, annat än som "transportmedel"...

Jag har inte skrivit att man inte får motionera på vägen, jag har skrivit att vägarna inte är byggda för det.

Visst får man motionera, men då bör man också visa hänsyn till dem som vägarna är byggda för (d.v.s. främst de som betalar en massa skatt för att få köra på vägarna).

Jag förstår inte hur en massa cyklister kan bli sura på fotgängare på cykelbanorna när de själva bryter mot nästintill varenda regel som finns för att cykla på väg...


1 § Gående skall vid färd på väg använda gångbanan eller vägrenen.
Om det inte finns någon gångbana eller vägren, skall gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.