Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3

Jag har under våren sökt efter ett Rymligt och relativt lätt 3-manna tunneltält med absid. Har haft hem och prövat både Hilleberg Nallo 3gt, Nammatj 3gt samt Fjällräven Abisko Endurance 3. Abiskon var faktiskt den som hade störst utrymme inne i tältet, men golvet var felsytt och helhetskänslan var sisådär med deras lösningar. Kändes inte gediget för prislappen!

Det med tanke att jag bara har ägt och använt Hilleberg tält under 12 år!

Efter att ha frågat lite om tältet i en tidigare tråd så slog jag till och köpte ett. Har nu haft det uppslaget under ett par blåsiga dagar här uppe i norr och tänkte komma med lite tankar, synpunkter om tältet samt lite bilder, för Helsports utgåvor av 2018 år modeller skiljer sig markant mot föregående årsmodeller av vad jag förstått.

Initialt är jag väldigt nöjd med Superlight...det är som sagt väldigt rymligt, och det pga att tältbågarna har ganska stort avstånd mellan sig. 140cm på marken samt 167cm på "taket" på yttersidan, vilket innebär att innertältet börjar slutta ner mot fotänden först efter 160cm! Jag använder ett 7cm högt Synmat, INTE har fötterna i tältduken, det trots att jag är 189cm lång...
Vidare är det inte avsmalnade vid fotänden, utan är kvadratisk 160x225cm.

I fotänden kan man även öppna en ventilation mot marken, snarlikt lösningen på HB Nallo. Övriga ventilationer är täckta av mesh och går inte att täcka för eller öppna.

Hilleberg Nammatj har som jämförelse 112cm(el om det var 120cm) mellan tältstängerna och får på så sätt en mycket brantare vinkel ner mot golvet.

Övriga uppdateringar är att dom använder numera DAC featherlight 9mm som stänger(samma som HB), förbättrad ventilation, skydd för dragkedjan samt bättre tältspik, typ en Y-spik.

Vikten är 2166g inklusive alla tältspikar samt rep-hyslor.

Enda nackdelen i nuläget är att golvet känns jäkligt tunt, det är ett siliconiserat ripstop nylon, som används som yttertyg i deras tyngre tält. Det är känslan jag har, dock har flera användare använt Superlight tälten under många år utan att det har gått hål eller så.

Här kommer lite bilder, så har ni frågor eller funderingar så skriv en rad :)!
 

Bilagor

  • IMG_2803-1.jpg
    IMG_2803-1.jpg
    41.9 KB · Visningar: 4,195
  • IMG_2808-1.jpg
    IMG_2808-1.jpg
    19.1 KB · Visningar: 4,040
  • IMG_2802.jpg
    IMG_2802.jpg
    46 KB · Visningar: 3,996
  • IMG_2810.jpg
    IMG_2810.jpg
    17.5 KB · Visningar: 3,820
Tack för en bra gräsmatte presentation, goda utrymmen på en vikt mindre mitt Nallo 2, imponerande.
Finns där glasögonficka?

go tur
 
Tackar, ska återkomma med en längre en efter sommaren, hoppas få sisådär 20 nätter på fjället i år :)!

Det gör det, det finns totalt 6st fickor, 3 på vardera sida.
Glömde nämna att höjden i innertältet är ca 107cm vid ingången samt 102cm vid fotänden innan det går neråt!

Vi kommer att vara två vuxna samt en hund, så gott om plats :)!
 
Senast ändrad:
(...) Enda nackdelen i nuläget är att golvet känns jäkligt tunt, det är ett siliconiserat ripstop nylon, som används som yttertyg i deras tyngre tält. Det är känslan jag har, dock har flera användare använt Superlight tälten under många år utan att det har gått hål eller så. (...)
OK, så det har de inte ändrat på. Visst håller golvet över förväntan, men jag hade inte protesterat mot ett par hundra gram extra för ett golv som jag vågade slarva lite mer med vid val av tältplats.

Är golvet också fortfarande lika såphalt på insidan?
 
OK, så det har de inte ändrat på. Visst håller golvet över förväntan, men jag hade inte protesterat mot ett par hundra gram extra för ett golv som jag vågade slarva lite mer med vid val av tältplats.

Är golvet också fortfarande lika såphalt på insidan?

Håller med, viktskillnaden hade ju inte blivit så stor om dom hade satt in ett något kraftigare golv från början!!

Och Japp...det är fortfarande halt!
 
Vad är det som skiljer jämfört med 2017 år modell?

Jämfört med ett tält köpt 2016 ser det ut som att de har en mer rejäl ventilationsöppning i yttertältet bak och att de ändrat innertältet från att ha en ventilationsöppning i mitten där bak till två på sidorna.

Och tvåpunktsfästen för staglinorna också, bra! Det kändes som en dumsnål viktbesparing innan.
 
I mitten är det dock bara ett fäste för stormlinan....vidare vill jag ha det för att tältbågen vid fotänden var lägre samt att det var avsmalnande mot fotänden på insidan.


Dom har även använt en betydligt sämre tältspik samt en klenare tältbåge.

Det finns säkert 2017 års modeller ute i handeln, om ni ska köpa så kolla Under "Helsport" loggan, där står årsmodellen samt tillverkningsnumret på tältet :)!
 
Hur väl står sig detta emot hällregn i ett par dagar? 2000 mm vattenpelare känns väl lite väl lite? Förstår aspekten med lättvikt.
 
Har inte upplevt regn med tältet ännu, men det ska inte vara något problem alls!
Många lätta tält har tältdukar som ligger däromkring, och jag har aldrig hört om någon som det har regnat in genom tältduken för!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Thermarest Neo Air Uber Lite Bo och sova 5
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Micro553 Abisko Lite 1 vs Enan - gärna snabbt svar Bo och sova 9
Noun SOL Escape Lite Bivvy Bo och sova 17
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
plaskdaja Tält i 2000-3000 kr klassen lite snabbt Bo och sova 23
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Anders V Lite Hillebergskvaller Bo och sova 16
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Vandringshyveln Lite tips och trix till hammocken? Bo och sova 43
silenhag Gammal vs ny Termarest Z-lite Bo och sova 1
Salmiak Nitro lite och kolfiber Bo och sova 2
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
Friskus1 Lite mtrlfrågor äldre Hilleberg Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
hannulan Slå upp tält när det är tjäle o lite snö Bo och sova 5
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
tranemoandy Sovsäckar för oss lite större Bo och sova 11
Egirevs Letar sovsäck med lite spec pac mått Bo och sova 4
L.A. Summerlite vs High Lite Bo och sova 8
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
BadCash MSR Hubba vs. Go Lite Shangri La Bo och sova 3
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
danne_doppsko Thermarest Trail Lite på vintern? Bo och sova 24
snokke Thermarest Pro Lite 4 regular, lite luft? Bo och sova 5
Pukan Min pappa är lite... Bo och sova 16
manke Hjälp, för lite... Bo och sova 5
BOBen dry lite Bo och sova 0
Carslöv Lite mera synpunkter önskas. Bo och sova 1
wilhelm-tell TNF Stormbreak 2 (bilder) Bo och sova 18
Shpongle Akut hjälp med tält!! BILDER Bo och sova 9
Oskar R. Northstars WBT 3 tält, bilder? Bo och sova 3
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
patwes Bilder Isbjörn Jan Mayen Bo och sova 8
andy69 Bilder på Alla tält..Kanonbilder Bo och sova 5
ala Korrekt uppsättning av tunneltält- med bilder Bo och sova 16
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...