Lindblomskniven, flip eller flop

Hittade något som heter Lindblomskniven. Ser ut som en direkt kopia av moraknivar men med misstänkt kinesiskt stuk på texten på bladet. Är det något att ha eller samma skit som Biltemas knivar?

Tycker nog att de skiljer sig från Moras modeller men de är knappast svensktillverkade, fast det påstår de iofs inte heller. Om de är svensktillverkade så verkar det konstigt att lindblomskniven endast har två anställda.
Men de ser faktiskt ut att vara av samma modell som Biltemas "slidkniv" och den är inget vidare trevlig. En billig skräpkniv för arbete som inte kräver kvalitet eller känsla åt något håll.

Har dock inte använt mig av just Lindbloms "moraknivar" så de kan vara bättre. Men deras isolerknivar har jag brukat en del och de har varit helt ok.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lindblomsknivar är tillverkade i Kina i ett kinesiskt SS/EN 715 rostfritt stål, HRC 58-60.

Kolstålsknivarna är i motsvarande kinesiskt kolstål med liknande hårdhet. Ingen av serierna har en direkt noggrann kvalitetskontroll, typ svenska eller japanska tillverkare.

Ergonomin är sisådär. Personligen så köper jag hellre en vanlig mora i stället för 10 kinesiska kopior ;).

~Paul~

Blom & Lindblom,var väl en firma i Eskilstuna som gjorde knivar på 50 och 60 talet. Är det samma namn eller bara en tilfällighet?

Moraknivar finns redan i allehanda prisklasser. För ca. 250 kr får man en bra allroundkniv för utelivet - Bushcraft Forest. Varför stödja en kinesisk diktatur när man kan köpa svenskt?

Givetvis finns det naiva argumentet att ekonomisk utveckling leder till demokrati, varför man ska gynna handel med diktaturer. Inte mycket talar för den tesen, emellertid... se t.ex. det under 1900-talet stormrika Saudi-Arabien. Varför är det inte en superdemokrati, om det nu har varit så rikt?

Hattmakaren och DePaul. Ibland provar jag hitta en egen vinkling på ett ämne även om jag är i det stora hela överens bara för att bredda analysen och göra lite debatt spännande. Den här gången lägger jag mig helt platt och tycker exakt som ni.

Bosse

Jag lutar åt flop

Lindblomskniven, flip eller flop

Jag hittade följande på tradera:
++++++++++++
+ "Linblomskniven". Världens bästa kniv? 6 st för 198:-.
+ "Linblomskniven". Världens bästa kniv?
+
+ En av de bästa knivar Du kan hitta. Oumbärligt verktyg för snickare,
+,tråsnidare, knep & knop.
+ Vi säljer nu 6 st för 198:-. Ordinarie pris: 70:-/st
+ + + + + + + +

Vilket ger ett pris om 33 kr/st.

Morakniv basic 511 kostar 39 kr st hos Slöjddetaljer.se
Du får 10 för 350:-
Den finns säkert billigare någonstans.

Jag vet vilken jag väljer!

/John

Få Utsidans nyhetsbrev