Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken

Någon som kan tipsa om lämpligt lim för att limma bitar av liggunderlag mot kajakens insida för att få bättre stöd för knän?(Glasfiberkajak)
 
Lim till liggunderlag är svårt. Det beror även på vilket liggunderlag du har. Dom billiga blanka är vädigt svåra att limma. Kontaktlim funkar sådär... Biltema har billigt kontaktlim om du ska ha mycket.
 
Använder också smältlim

Jag har också goda erfarenheter av att använda smältlim för att limma just liggunderlagsbitar. Det sitter alldeles tillräckligt bra och är dessutom ganska lätt att helt avlägsna, om man skulle vilja det.

Har även limmat ihop flera bitar liggunderlag till en sits med vidhängande sidokuddar, till min kvinnans kajak, för att hon skulle sitta med bättre passform. Den konstruktionen har också fungerat bra, långt över förväntan.

hälsningar
Jens
 
Jag har knåpat ihop en gps-hållare till fördäcket av liggunderlagmaterial. Det har jag framgångsrikt limmat med nån nytt lim från Plastic Padding, det påminner lite om Liquisole.

Jag kan kolla vad det heter, men det är en liten svartgul tub och det heter Extreme Power eller nåt liknande förtroendeingivande. 39:- brukar det kosta, dvs billigare än Liquisole.
 
Jag har använt kontaktlim och limmat fast kardborreremsor på kajaken och liggunderlaget, detta för att kunna justera placeringen på liggunderlaget. Kontaktlimmet har fungerat mycket bra.

/Andreas
 
Tack alla!

Tack alla för många goda idéer! Kardborretejp som limmas var ju en smart idé..... det skall jag prova.
 
Man kan också använda s.k. monteringstejp, sitter som attan och kan vara ganska elak att få bort.

Finns hos clas ohlson: "Monteringstejp, dubbelhäftande skumtejp för permanent montering av speglar, krokar m.m. 19 mm x 5 m. Art.nr 36-1004"
 
Sicaflex eller silvertejp

SicaFlex funkar i alla lägen. Men det är svårt att få bort.

Jag tejpar fast mina billiga liggunderlag med silvertejp - det sitter bra, men är ändå ganska lätt att få bort. Och så är det ju billigt.

Ett tips är dock att inte tejpa utomhus så här års - klistret har en tendens att inte fästa på insidan av kajaken i temperaturer under 15 grader.

/micke
 
Limma lagom..

Jag tycker att både kontakt- och smältlim funkar utmärkt, även silvertejp är ok (inte lika snyggt kanske) men det lättaste är att prova sig fram.
Ett tips bara att inte vara för frikostig med limmet. Förr eller senare vill man antagligen ta bort liggunderlaget. Antingen för att det är slitet, börjar lukta konstigt (jo det har en benägenhet att göra det tyvärr, särskilt i saltvatten), justera placeringen - eller kanske nästa ägare inte vill ha det där.
Och då brukar man alltid stå o svära över att någon var så flitig med limtuben..
/ Ulf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.