Liggunderlag

Efter att ha nästintill frusit ihjäl nu i helgen så har jag insett att jag nog borde köpa mig ett nytt liggunderlag för när jag fick låna ett extra så blev det genast bättre.

Så nu är min fråga, vilket bra och lätt liggunderlag kan man få som student med begränsad kassa? Användningsområdet kommer vara varierat, allt från att sova inomhus, vindskydd under våren till hopp om att det blir en vandring i fjällen till sommaren.

Ett i cellplast funkar för att hålla värmen..... Lätt, billigt och funktionellt.... Däremot inte så bekvämt att sova på.

Sent from da Phone!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gå till en butik och kolla vad en rulle sådant här väger. Våg finns säkert i butiken... ;)
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Bubbelplast-868640/
Bubbelplast av den lite tjockare och styvare sorten (med släta utsidor) väger lite drygt 40 g/m2, den mjuka sladdriga kring 25-30.

Hoppas TS tar detta förslag på fullt allvar! Jag brukar använda bubbelplast i stenigare terräng som kombinerad tillskottsisolering och "footprint" under mitt tältgolv. Den blir ju rätt så åtgången, men håller för ett par veckors tur. Med bubbelplast under tältgolvet klarar jag mig fint ner till några minusgrader med 6 mm evazote (160 g).

Bubbelplast av storblåstypen. Den varma årstiden fungerar även lätta luftmadrasser.
Jula har ett 20 mm liggunderlag för ca 130:- det pallar och jämnar ut, funkar även på vintern.
Kungens 14 mm behövs det två av då och höftgrop bör grävas.
go tur

Håller med om att ett 14 mm från CO är svårslaget i kombinationen pris mot prestanda. Jag har haft många övernattningar på ett liknande liggunderlag.

Det jag vill varna för är tabben jag gjorde med att köpa en Everest luftmadrass på 50 mm. Min tanke var, lättare och mindre plats i packningen samt mjukare att ligga på. Jo det stämde, men vad jag inte tänkt på var att isoleringen mot marken var mycket sämre, Det var en mycket kall natt :-(
På sommar vandringar funkade den dock bra.

Det jag vill varna för är tabben jag gjorde med att köpa en Everest luftmadrass på 50 mm. Min tanke var, lättare och mindre plats i packningen samt mjukare att ligga på. Jo det stämde, men vad jag inte tänkt på var att isoleringen mot marken var mycket sämre, Det var en mycket kall natt :-(
På sommar vandringar funkade den dock bra.

Jag hade tänkt köpa det, men eftersom det var slut överallt förra sommaren blev jag sur och köpte ett av Expeds synmat istället. I efterhand var det nog klokt.
Om du undviker basicserien så är dalarna mellan cylindrarna lägre så mattan blir jämnare. Jag har sovit på mitt i minusgrader utan att känna nån kyla. Det är ju bara det... det kostar 5 gånger mer än Everests luftmadrass :( Har man pengarna så är det dock helt klart värt det!

Cellplastunderlag var mkt bra som student, :). Billigt, tåligt, lätt o varmt.

Numera kombinerat m en luftmadrass utan syntet eller dunfyllning, den är kall m bra m cellplastunderlaget. I våras köpte jag ett dunfyllt underlag också, men det var nog långt utanför studentbudget.

Här e ett som jag gillar.
http://www.jula.se/liggunderlag-956087

Jag vill ha liggunderlag som är 60 cm breda, tycker 55 och framför allt 50 cm är för smalt.

Liggunderlaget på Jula är tjockt och mjukt ja, men håller knappast mer än en tur enligt mina och mina vänners erfarenheter....
Men det är stora problem med Julas liggunderlag på 2 cm är plastisk deformation, dvs trycker man ihop det så stannar det ihoptryckt. Provade klämma på det i butiken, det blev en grop i liggunderlaget där jag tryckt med tummen och det tog ett bra tag innan en gropen var borta, det stannar med andra ord komprimerat efter avlastning...

Det på Clas Olsson på 1,4 cm isolerar betydligt bättre fram marken, ingen plastisk deformation och går inte sönder av att man lägger det på granris i ett vindskydd en natt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips