Liggunderlag?

Får jag fråga varför ni rekommenderar downmat före synmat?

Har för mig att synmat 9 motsvarar downmat 7 i isolering men har bättre komfort, vikt och pris.

Eller har jag missat nåt? :)

Hur är det att packa ihop en Synmat?
Downmat som jag har, är väldigt lätt att få ihop.
Blir inte större en min Thermarest men mycket enklare att packa

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
Hur är det att packa ihop en Synmat?
Downmat som jag har, är väldigt lätt att få ihop.
Blir inte större en min Thermarest men mycket enklare att packa

Har haft två Thermarest tidigare och har ett Downmat 9 men Synmaten är absolut enklast att packa ihop.

Visa mig var syntetmaterial slår dun när det gäller vikt, volym och isoleringsförmåga till samma eller lägre pris...

Jag har aldrig påstått att syntetmaterial slår dun vad gäller isoleringsförmåga eller volym.

Däremot påstår jag att Synmat är lättare än Downmat samt har mindre packvolym om man jämför motsvarande modeller.
Fördelen med downmat är att den klarar några grader kallare, om man behöver det.
Synmat 7 klarar -17, downmat 7 klarar -24.
Downmat i 9cm tjocklek fanns inte när jag köpte, så ville jag ha maximal komfort fick jag välja synmat 9 LW. Synmat 9 klarar -25.

Några jämförelser:
Downmat 7 M
Storlek 183x52x7
Vikt 880g
Packstorlek 23x16 cm

Synmat 7 M
Storlek 183x52x7
Vikt 860g
Packstorlek 21x15 cm

Synmat 7 är alltså både mindre att packa och lättare fast samma storlek uppblåst.
(Men klarar "bara" -17)

Ja men är det lättare och har mindre volym till priset?

Ja. Synmat är billigare, packar mindre och lättare.

Ord. pris synmat 7M 1399:-
Ord. pris downmat 7M 1899:-

Det var ju därför jag inte förstod varför alla rekommenderade downmat före synmat, om man nu inte uttryckligen ska ut när det är kallare än -17.

Jag har alltid med ett vanligt cellplastunderlag, dels som extra skydd under madrassen för att minimera punkarisken, men också för att det är smidigare vid raster m.m. Hur mycket det gör i isoleringsförmåga vet jag inte, men nog borde Synmat7 klara lite mer än -17 då...

avslutad210712

Gäst
Är din Downmat med backventiler och inbyggd pump?

Jag har en av varje. Köpte två innan de kom med pump och den ena krackelerade invändigt vilket innebar att båda ventilerna fylldes med dun vilket i sin tur innebar att underlagen inte gick att tömma. Som tur är på en pulkafärd och sista morgonen så det gick att tas sig till bilen. Fick ett nytt med pump så därav skillnaden.

Hur mycket det gör i isoleringsförmåga vet jag inte, men nog borde Synmat7 klara lite mer än -17 då...

Men hur är det med att inte ha den fullt uppblåst?
Med Thermarestet som jag hade så var man ju tvungen att ha den uppblåst max för att få max isolering, men då försvann ju komforten.
Är det då inte så med dunet att det isolerar bra även om man inte blåser upp max?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips