Liggunderlag längre än tält.

Det är inte särskilt mycket om liggunderlaget skulle kasa ner en aning under natten. Är väggarna i fotände och huvudände inte vertikala eller lutar utåt, utan - som på de flesta tält- lutar inåt, så förlorar du dessutom ett antal "längdcentimeter" när du lyfts upp en bit från marken av liggunderlaget.

Det verkar betydligt vettigare att förlänga med t.ex. ett sittunderlag under fötterna.
Det är sant, det blir ju väldigt små marginaler hur som helst. Jag har som sagt själv aldrig haft ett uppblåsbart liggunderlag men borde man inte kunna vika liggunderlaget så ca 15-25 cm försvinner? Har ändå ryggan vid huvudet så då borde den kunna agera liggunderlagspress?

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk

Min röst på Synmat 7 MW även om det är tyngre än UL versionen. Vanliga Synmat har inbyggd pump och 5 års garanti medan UL versionen kräver pumpåse och bara har 2 års garanti. UL versionen verkar även ha mer problem med delaminering av tuberna vilket kan förklara att de inte törs sätta lika lång garanti på dessa.
Okej bra input! Då blir det det tyngre för bättre hållbarhet och isolering. Det som huvudsakligen gör att jag drar mig för Exped generellt är de vertikala luftkuddarna. Känns som otroligt dålig design i mina ögon. Obekvämt och dålig isolering.

Vill så gärna ha en Nemo men dom är slut överallt(regular wide)

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips