Liggunderlag som stol

För några dagar sedan hittade jag i källarförrådet en ganska gammal grej från therm a rest , en konstruktion av pinnar och väv, som kan användas som stol tillsammans med ett uppblåsbart liggunderlag. Dock är mitt nuvarande underlag för brett för detta, 60 cm, lite smalare fotända.
Har nu googlat runt lite utan att hitta någon liknande konstruktion. Någon som vet mera.
Vill också minnas att jag för något år sedan något som påminner om enkla campingstolar, men betydligt lägre (=baken nästan i marken) och ganska lågt ryggstöd. Någon som känner igen detta?
 
Menar du att det är ok att inte ha ben på stolen?
I så fall kan du säkert hitta ett sätt att rigga liggunderlag + ryggsäck till en skön fåtölj. Släpp ur hälften av luften i liggunderlaget innan du börjar vika det så blir det bättre.
Jag har även fått bra resultat av att trä en tröja över det vikta underlaget för att hålla ihop det och för att få skönare yta.
Kan ta lite tid att få till det men sen är det bara att göra lika dant varje gång.
 
Tänk bara på att trycket i liggunderlaget ökar när det används som stol och risken för delaminering i kanalerna ökar. Jag skulle nog skippa detta med finare underlag eller på längre turer när det innebär rejäla problem med trasigt underlag.
 
Klipp till en lagom stor bit gammaldax skumliggunderlag som passar i stolen är utmärkt. Punkteingssäkert och kan läggas under det ordinarie underlaget i tältet. Även en bra reserv om luftunderlaget får punka.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...