Liggunderlag med bredd?

Som det framgår i en annan tråd har mitt underlag gjort sitt.

Nu är jag på jakt efter ett nytt och tänkte ju rådfråga den bästa panelen som finns "Utsidans forum"!!!

Jag sover oftast i "fram stupa sidoläge" så jag behöver ett brett underlag ca 60 cm.

Jag har hittat dessa:

Artiach Microlite 190x60x3 860g 44,95 € + frakt (15,00 €)
Therm A Rest ProLite 4 Large 936g DKK 699,00 + frakt (DKK 230,00)
Helsport Tour Light long 198x66 cm 920g DKK 640,00 + frakt (DKK 230,00)

Fråga är om TaR är så mycket bättre?
 
Jag tycker dom självuppblåsande mattorna plötsrigt blev väldigt omoderna när downmaten kom :)

Tyvär så springer vikten iväg en del om man köper dlx modellen (193x65), landar på 1300 gram, jämnfört med 900 gram för en mindre (178x52) båda inkl påse

Men jäklar va sköna dom är!
Och min 7a blir otroligt liten när den är packad, kan vara värt att kolla på.
 
Big Agnes har ju också Air Core Insulated-serien, som har en 25"-modell som ligger precis över kilot. Jag tycker mitt fungerar ner till nollan och kanske någon grad till. Det är dessutom relativt billigt. Annars fungerar det ju också med ett oisolerat uppblåsbart plus ett jättetunnt cellplastunderlag (till exempel sådan där cellplast som större elektronik är insvept i i kartongen).

- Erik

Skulle ju också vilja ha en madrass men inte till priset av 1,3 kg

Har sneglat på denna Big Agnes Clearview Air Pad - Long
198,12x50,8x6,35 cm 480 gram

Men det känns mer som ett engångs sommarunderlag än ett för 3,5 säsong.
Kanske med en brandfilt under?
 
Big Agnes har ju också Air Core Insulated-serien, som har en 25"-modell som ligger precis över kilot. Jag tycker mitt fungerar ner till nollan och kanske någon grad till. Det är dessutom relativt billigt. Annars fungerar det ju också med ett oisolerat uppblåsbart plus ett jättetunnt cellplastunderlag (till exempel sådan där cellplast som större elektronik är insvept i i kartongen).

- Erik

Jag hittade ingen direktlänk till 25" bredden men den finns på Big Agnes 652 gram
 
Hur stor sovsäck har du egentligen?

Hur jag än vrider och vänder mig så finns det inte utrymme i sovsäcken för att hamna utanför min TaR prolite,kanske om jag ligger i vinkel.Men då behövs ju ett bredare tält också.


peter
 
bred om axlarna?

Jag höll på att säga att det inte är jag utan armarna, men de är ju jag det:)

Tycker alltid att mina armar hamnar utanför. Är ca 50 cm bred! Det fungerar ju om man klarar av att sova blixtstilla på rygg men inte på mage med armarna under huvudet.

Hittade en till madrass

Jag vill ju ha komfort med bredd men skaplig vikt!

Någon som provat de föreslagna underlagen?

Hur mycket issolering behövs för att det ska bli ett 4 säsongers istället för tre?

Kan det fungera med en Förstahjälpenfilt emellan mig och madrass eller mark o madrass? Den skall ju reflektera 90% av kroppsvärmen, innebär detta att den även reflekterar bort 90% av mark kylan?
 
Jag höll på att säga att det inte är jag utan armarna, men de är ju jag det:)

Tycker alltid att mina armar hamnar utanför. Är ca 50 cm bred! Det fungerar ju om man klarar av att sova blixtstilla på rygg men inte på mage med armarna under huvudet.

Hittade en till madrass

Jag vill ju ha komfort med bredd men skaplig vikt!

Någon som provat de föreslagna underlagen?

Hur mycket issolering behövs för att det ska bli ett 4 säsongers istället för tre?

Kan det fungera med en Förstahjälpenfilt emellan mig och madrass eller mark o madrass? Den skall ju reflektera 90% av kroppsvärmen, innebär detta att den även reflekterar bort 90% av mark kylan?

Du får stanna hemma,så där går ju inte att hålla på att flänga runt med armarna hur som helst. :)

Vill du ha ett bekvämt 4-säsongsunderlag är det cellplast som gäller,ett 5 cm tjockt ovanpå räcker.Oavsett fabrikat på dessa madrasser är det minusgrader i luften som de fylls med.

En räddningsfilt är en räddningsfilt och ingen leksak,har du inget annat så är den bra.Den reflekterar strålningsvärmen men leder igenom.


peter
 
Tankar om bredd/tjocklek

Med ett tjockare underlag är risken att du ligger bredvid mindre än med ett tunt. Om armbågen sticker ut någon cm på tt 2.5 cm underlag så tar den i tältbottnen, men med ett 5 cm klarar man sig. Det är iallfall min efarenhet, det är stor skillnad på tjejens 3.8 cm och mitt på 5 cm.
 
Du får stanna hemma,så där går ju inte att hålla på att flänga runt med armarna hur som helst. :)

Vill du ha ett bekvämt 4-säsongsunderlag är det cellplast som gäller,ett 5 cm tjockt ovanpå räcker.Oavsett fabrikat på dessa madrasser är det minusgrader i luften som de fylls med.
peter
Du menar väl ett cellplastunderlag ovanpå det uppblåsbaraunderlaget som skulle bli ett på 5 cm? Bara så jag inte går och köper ett 5 cm tjockt cellplastunderlag;)
En räddningsfilt är en räddningsfilt och ingen leksak,har du inget annat så är den bra.Den reflekterar strålningsvärmen men leder igenom.


peter

Kanske skulle ha startat en ny tråd i ämnet DIY angående filten. Självklart skulle jag inte använda filten i sjv-väskan utan en extrafilt jag "råkade" köpa :)
 
Har själv en exped synmat 7 och vill man ha bredare/större så finns 7:an i dlx utförande, 193x65. DLX väger in på 1,1 kg och 7:an på 900. Såg efter "provliggning" ingen anledning att gå upp till 9:an ligger inte igenom 7:an hur jag än ligger. Att det dessutom överträffar alla Thermarest och andra självuppblåsbara underlag jag haft och legat på vad gäller komfort gör inte saken sämre, god nattsömn är ju värt 100 gram mer tycker i alla fall jag... Men i.o.f.s. är det mest paddling för min del, mer sällan vandring.

Den inbyggda pumpen är också kanon och ska man inte köra riktig "hardcore" vintercamping räcker ju synmat långt, -17 säger exped själva.

/Rickard
 
Du menar väl ett cellplastunderlag ovanpå det uppblåsbaraunderlaget som skulle bli ett på 5 cm? Bara så jag inte går och köper ett 5 cm tjockt cellplastunderlag;)

Jo,blev ett litet fel. 5 mm's cellplast ska det vara.


Kanske skulle ha startat en ny tråd i ämnet DIY angående filten. Självklart skulle jag inte använda filten i sjv-väskan utan en extrafilt jag "råkade" köpa :)

Självklart. :)


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.