Hittade denna video som har engelska texter där han jämför med en tidigare version av Nemo Tensor.
Liggunderlag med liten packvolym
- Trådstartare Aldebaran
- Start datum
Även varit intresserad av dem i LW storlek men har inte heller sett någon review, det var lite snack om den på Trek-lite tror jag. Nya versionerna av Nemo Tensor har även en väldigt liten packvolym
Det är helt oisolerat så luften cirkulerar fritt därinne. Dvs det stjäl tvärtom extra mycket värme från kroppen genom konvektionsförluster.Detta liggunderlag är litet, men isoleringen duger bara ned till ~10°C. för mig. Det beror ju förstås på hur frusen man är.
![]()
UltraLight Backpacking Air Sleeping Mat
UltraLight Air Sleeping Mat for your next Backpacking Trip ✔ Climate-neutral shipping ✔ Buy now online at Sea to Summit! ⛺.seatosummit.eu
Jo, själv har jag använt det under högsommarturer i södra Sverige - främst i Stockholms skärgård. I fjällen skulle jag inte använda det. Där kan nätterna vara för kalla även mitt i sommaren. Jag håller dock inte med om att det skulle bli kallare med liggunderlaget jämfört om man sover direkt på marken. Ner till 10°C är inget problem för mig med detta liggunderlag. Under 10°C kan fungera ibland. Under 5°C är definitivt för kallt.Det är helt oisolerat så luften cirkulerar fritt därinne. Dvs det stjäl tvärtom extra mycket värme från kroppen genom konvektionsförluster.
Nej, det menade jag inte heller, fuktig mark har väldigt hög värmelednigsförmåga(...) Jag håller dock inte med om att det skulle bli kallare med liggunderlaget jämfört om man sover direkt på marken. (..)
Har du haft tid att testa det något? Lite intresserad av det jag också nuJag åkte och köpte ett. Det var ju några hundringar billigare än det Nemo Tensor jag var sugen på och lite mindre packvolym. Avsevärt mindre än mitt gamla Synmat. Ska bli kul att testa!
Två nätter. Inte så mycket att säga än om liggunderlaget i sig. Det gör sitt jobb.Har du haft tid att testa det något? Lite intresserad av det jag också nu![]()