Liggunderlag med liten packvolym

Även varit intresserad av dem i LW storlek men har inte heller sett någon review, det var lite snack om den på Trek-lite tror jag. Nya versionerna av Nemo Tensor har även en väldigt liten packvolym

Jag åkte och köpte ett. Det var ju några hundringar billigare än det Nemo Tensor jag var sugen på och lite mindre packvolym. Avsevärt mindre än mitt gamla Synmat. Ska bli kul att testa!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Detta liggunderlag är litet, men isoleringen duger bara ned till ~10°C. för mig. Det beror ju förstås på hur frusen man är.
Det är helt oisolerat så luften cirkulerar fritt därinne. Dvs det stjäl tvärtom extra mycket värme från kroppen genom konvektionsförluster.

Det är helt oisolerat så luften cirkulerar fritt därinne. Dvs det stjäl tvärtom extra mycket värme från kroppen genom konvektionsförluster.
Jo, själv har jag använt det under högsommarturer i södra Sverige - främst i Stockholms skärgård. I fjällen skulle jag inte använda det. Där kan nätterna vara för kalla även mitt i sommaren. Jag håller dock inte med om att det skulle bli kallare med liggunderlaget jämfört om man sover direkt på marken. Ner till 10°C är inget problem för mig med detta liggunderlag. Under 10°C kan fungera ibland. Under 5°C är definitivt för kallt.

(...) Jag håller dock inte med om att det skulle bli kallare med liggunderlaget jämfört om man sover direkt på marken. (..)
Nej, det menade jag inte heller, fuktig mark har väldigt hög värmelednigsförmåga :p
Men det är jämförbart med att sova i en hängmatta, vars undersida också gränsar till fritt cirkulerande luft. Och kan inte konkurrera med ens de tunnare skumplastunderlagen, som håller luften stilla i sina slutna celler.

Har du haft tid att testa det något? Lite intresserad av det jag också nu :)
Två nätter. Inte så mycket att säga än om liggunderlaget i sig. Det gör sitt jobb. :) En sak är att den medföljande packpåsen är i tightaste laget när man sen ska packa ihop, så jag kommer nog köra med en annan påse.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips