Liggunderlag med liten packvolym

Börjar vara snart vara dags att byta ut mitt sommarliggunderlag, ett Exped Synmat och jag vill ha så liten packvolym som möjligt. Jag kollar på Thermarest NeoAir UberLite som specar 15x9cm och Nemo Tensor UL som specar 20x7,5cm. Finns det någon fler kandidat på hellångt uppblåsbart underlag med liknande liten packvolym?
 
Börjar vara snart vara dags att byta ut mitt sommarliggunderlag, ett Exped Synmat och jag vill ha så liten packvolym som möjligt. Jag kollar på Thermarest NeoAir UberLite som specar 15x9cm och Nemo Tensor UL som specar 20x7,5cm. Finns det någon fler kandidat på hellångt uppblåsbart underlag med liknande liten packvolym?
Thermarest och Nemo är så små pga att de använder reflekterande film istället för fyllning och tror att de är ensamma om det. Så du har nog hittat de minsta alternativen redan (om du inte vill ha en ren luftmadrass utan isolering förstås).

Jag använder Thermarest (en annan lite mer isolerande modell än den du kikar på) och en viktig sak att tänka på om du fastnar för therma är att köpa den senaste versionen eftersom den är tyst när man ligger på den. Äldre versioner prasslar som chipspåsar vid minsta rörelse.

//J
 
Jag kommer att testa en halvkropps OMM Duomat, för en övernattning bara. Mest för att den redan finns i rygg/löparsäcken, en OMM Classic 25. Viktigast med liggunderlag är att den isolerar mot marken.
 
Det här "konstiga" https://www.klymit.eu/products/inertia-x-lite™-sleeping-pad kanske ?
Har inte testat själv, bara stått i en butik och tittat tveksamt på en tidigare modell.
Har sett dom, men helst skulle man vilja testa, det ser lite väl knasigt ut! Men litet verkar det ju bli!
Thermarest och Nemo är så små pga att de använder reflekterande film istället för fyllning och tror att de är ensamma om det. Så du har nog hittat de minsta alternativen redan (om du inte vill ha en ren luftmadrass utan isolering förstås).

Jag använder Thermarest (en annan lite mer isolerande modell än den du kikar på) och en viktig sak att tänka på om du fastnar för therma är att köpa den senaste versionen eftersom den är tyst när man ligger på den. Äldre versioner prasslar som chipspåsar vid minsta rörelse.

//J
Tack, chipspåsar vill man ju inte ligga på tänker jag! Länge sen jag haft ett Thermarest. Just nu lutar det mot Nemo men jag ska kolla runt lite.

Jag kommer att testa en halvkropps OMM Duomat, för en övernattning bara. Mest för att den redan finns i rygg/löparsäcken, en OMM Classic 25. Viktigast med liggunderlag är att den isolerar mot marken.
Det är lite väl minimalistiskt. :) Isoleringen för det behov jag har nu klarar det mesta och är det kallare har jag andra. Den stela gubbryggen behöver dock aningens mer komfort!
 
Har sett dom, men helst skulle man vilja testa, det ser lite väl knasigt ut! Men litet verkar det ju bli!
De kanske inte är så varma, men det är ju inte alltid man behöver ha så varmt heller. Jag förmodar att du inte vill kombinera det uppbåsbara med cellplast med tanke på volymen..

Men jag kan säga att jag har den korta versionen av X frame. Det tar mindre plats än en halvlitersflaska och väger 172g! Men det har jag inne i sovsäcken så det hålls ju varmt därinne. Vet inte hur det hade fungerat att ha ett hellångt.

Bekvämligheten är kanske inte perfekt, men helt okej. Testade nyligen att sova på det på ett trägolv. Hade endast cellplast på samma golv veckan innan och blev väldigt trött i ryggen. Med X frame kändes ryggen prima nästa dag.

Kan också nämna att x frame inte alls är anpassat till just min längd så det blir ju inte riktigt så bra som det kunde blivit kanske men det funkar ändå tydligen.

Om du ändå vill ha någon form av cellplast som skydd eller rastskydd så kan jag passa på att tipsa om att Slöjddetaljer säljer ett litet 2mm evafoam som inte väger mycket och inte heller tar stor plats (det är dock 60x100cm bara). Och flightcases.se säljer ett plastazote som väger ännu mindre och är "hur stort som helst" dvs du får klippa en lagom bit. Dessa kostar under 100kr och tar som sagt inte så stor plats.
 
Viktigt att kolla på r-value enligt ASTM också. Jänkarna har ju en tendens att typ dubbla R-värdet så en liten cykelslang slang från klymit ser ut att vara jämförbart med Expeds dunmadrasser...
Ett Synmat har ett r-value (astm) på typ 3 vilket är redigt varmare än rena luftmadrasser. Isoleringen i liggunderlaget är sanslöst mycket bättre ur packvolym sett än sovsäcken. Så mitt tips är att att även om det lockar inte snåla på de få kubikcentimeter det handlar om...
 
Viktigt att kolla på r-value enligt ASTM också. Jänkarna har ju en tendens att typ dubbla R-värdet så en liten cykelslang slang från klymit ser ut att vara jämförbart med Expeds dunmadrasser...
Ett Synmat har ett r-value (astm) på typ 3 vilket är redigt varmare än rena luftmadrasser. Isoleringen i liggunderlaget är sanslöst mycket bättre ur packvolym sett än sovsäcken. Så mitt tips är att att även om det lockar inte snåla på de få kubikcentimeter det handlar om...
Bra input!

Klymit är väl kända för att vara lite väl positiva med sina R-värden. När det gäller deras madrasser med hål i, och även de som inte har hål men ändå breda svetsfogar, så är tanken att sovsäcken ska fluffa sig i utrymmena och hjälpa till med isoleringen. Det går säkert att få till bra på ett standardiserat test men hur det fungerar i praktiken beror ju på hur man sover och vad man har för sovsäck.

Tricket som jag använder med det korta x-frame är ju att ha det inne i sovsäcken, då hålls det absolut vamt av sovsäcken (funkar bra åtmistone ner till några plusgrader). Men i allmänhet är jag skeptisk till klymits höga r-värden.
 
De kanske inte är så varma, men det är ju inte alltid man behöver ha så varmt heller. Jag förmodar att du inte vill kombinera det uppbåsbara med cellplast med tanke på volymen..

Men jag kan säga att jag har den korta versionen av X frame. Det tar mindre plats än en halvlitersflaska och väger 172g! Men det har jag inne i sovsäcken så det hålls ju varmt därinne. Vet inte hur det hade fungerat att ha ett hellångt.

Bekvämligheten är kanske inte perfekt, men helt okej. Testade nyligen att sova på det på ett trägolv. Hade endast cellplast på samma golv veckan innan och blev väldigt trött i ryggen. Med X frame kändes ryggen prima nästa dag.

Kan också nämna att x frame inte alls är anpassat till just min längd så det blir ju inte riktigt så bra som det kunde blivit kanske men det funkar ändå tydligen.

Om du ändå vill ha någon form av cellplast som skydd eller rastskydd så kan jag passa på att tipsa om att Slöjddetaljer säljer ett litet 2mm evafoam som inte väger mycket och inte heller tar stor plats (det är dock 60x100cm bara). Och flightcases.se säljer ett plastazote som väger ännu mindre och är "hur stort som helst" dvs du får klippa en lagom bit. Dessa kostar under 100kr och tar som sagt inte så stor plats.
Kanske borde kolla lite närmare på dom och förtränga att de ser lite fåniga ut! :) Kommer inte ha någon cellplast nu utan primärt är det liten packvolym och hyfsat bekvämt som är kraven. Jag kommer främst ha det för bikepackingturer då volymen är viktigast, i andra hand för vandring (och då brukar jag ha med en bit cellplast också). Temperaturmässigt spelar det mindre roll, det kommer nog på sin höjd närma sig nollan och det kommer vara ovanligt.
Viktigt att kolla på r-value enligt ASTM också. Jänkarna har ju en tendens att typ dubbla R-värdet så en liten cykelslang slang från klymit ser ut att vara jämförbart med Expeds dunmadrasser...
Ett Synmat har ett r-value (astm) på typ 3 vilket är redigt varmare än rena luftmadrasser. Isoleringen i liggunderlaget är sanslöst mycket bättre ur packvolym sett än sovsäcken. Så mitt tips är att att även om det lockar inte snåla på de få kubikcentimeter det handlar om...
Tack för input, bra att ha i bakhuvudet! Just nu ser jag dock inte temperaturen som det gränssättande utan vill ha ett som tar liten plats, varje cm3 är viktig. Jag är väldigt ofrusen av mig också och har annan utrustning ända ner till rena vinterturer. Dock inget i andra änden av skalan. :)
Ser att Nemo Tensor har ett specat r-värde på 2,8 och även om det är en glädjesiffra så kan jag inte tänka mig att det inte skulle funka för mina behov, det behöver inte vara lika varmt som mitt synmat.

De första 20-25 åren eller så av mitt outdoor-liv var jag lyckligt ovetande om r-värdet och körde under hela 90 och fram till 08 eller 09 med ett av de första thermaresten som jag köpte 92 men det var rätt tungt så oftast körde jag med ett ridgerest, även under höstturer i Sarek.
 
Jag kommer att testa en halvkropps OMM Duomat, för en övernattning bara. Mest för att den redan finns i rygg/löparsäcken, en OMM Classic 25. Viktigast med liggunderlag är att den isolerar mot marken.
Ser att det kanske är överspelat, men kollade av eget intresse och blev lite förvånad att den med 800 mm längd och (vad ja kan räkna mig till) 3.75 mm tjocklek väger mer än min hellånga och 8 mm tjocka Multimat (175 g).

Man kan lätt göra vikanvisningar i Multimat och använda den på samma sätt - det gör jag i min alpina ramlösa ryggsäck. Och alltså få lite rimligare sovkomfort till något lägre vikt (men en aning högre volym).

Det blir lite tjockt att stoppa hela Multimat i ryggsäcken, men man kan dela den, så en del blir en lagom tjock ryggsäckförstyvning och återstoden en sittdyna. Då slipper man riva upp stöd-delen ur ryggsäcken varje gång man vill rasta. Sen till natten kopplar man ihop delarna med typ kardborre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.