Liggunderlag kallt eller varmt?

Köp ett tjockt plast-underlag istället o satsa på annan sovsäck. Sparar vikt, pengar o slipper reparera.

Vore ju grymt att komma undan med en billig peng, men menar du dessa liggunderlag som man rullar ihop, typ skumplast liknande? Jag vet inte varför jag är emot dem men jag hatar när saker och ting är utanpå ryggsäcken, hade planerat att få plats med allt inne ryggsäcken (säkert en smaksak). Finns det något substitut till Exped med samma komprimerings möjligheter? Neoair nämndes, hur känns dem?

Tack för alla svar, bättre att få det rätt från början så jag slipper bli sur ute på fjället :p

såg precis detta http://www.facewest.co.uk/Thermarest-NeoAir-XLite.html
kan det vara mer "driftsäkert" än Expeden?
 
Vore ju grymt att komma undan med en billig peng, men menar du dessa liggunderlag som man rullar ihop, typ skumplast liknande? Jag vet inte varför jag är emot dem men jag hatar när saker och ting är utanpå ryggsäcken, hade planerat att få plats med allt inne ryggsäcken (säkert en smaksak). Finns det något substitut till Exped med samma komprimerings möjligheter? Neoair nämndes, hur känns dem?

Tack för alla svar, bättre att få det rätt från början så jag slipper bli sur ute på fjället :p

såg precis detta http://www.facewest.co.uk/Thermarest-NeoAir-XLite.html
kan det vara mer "driftsäkert" än Expeden?

REI är ett bra ställe att hitta recensioner på olika produkter, du hittar recensioner på både Thermarest och Exped mm (några exempel):
http://www.rei.com/product/829851/therm-a-rest-neoair-xlite-sleeping-pad
http://www.rei.com/product/780362/exped-downmat-7-air-pad-with-pump
http://www.rei.com/product/811907/exped-synmat-ul-7-air-pad

Konstruktionen mellan Neoair (Thermarest) och Exped är lite olika viket kan påverka problemet med att limningarna internt separerar. Dock är de som alla uppblåsbara liggunderlag känsliga för punktering utifrån, och ju lättare liggunderlaget är desto tunnare material är de tillverkade i. De allra lättaste uppblåsbara liggunderlaget har en närmast folietunn väv. Tips är att gå till någon lokal butik och känna själv.
 
Hej.
Jag har ett Thermarest NeoAir XTherm och är jättenöjd.
Klarar temperaturer under 0 på tjälad mark.
Väger drygt 4 hg och packas till en "litersflaska"
Som de flesta luftfyllda madrasser bör de endast användas i tältet för lång livslängd.

Här är en onlineshop med bra pris:

http://www.alloutdoor.co.uk/sleepin...marest-neoair-xtherm-camping-mat-reguler-.htm

Lycka till :)

/ Magnus

Riktigt bra! Ska definitivt se över detta liggunderlag. Att det ska vara så dyrt här i Sverige, egentligen vill man ju unna den svenska ekonomiska tillväxten men som student så blir det billigaste utbud som gäller :)
 
Misstänker att OP börjar få kläm på det hela, speciellt att det inte finns något universellt rätt svar. Materielval handlar alltid om kompromisser; vikt, isoleringsförmåga, komfort, driftsäkerhet, kostnad m.fl. Oftast i kombination med andra delar av din utrustning, vill du spara t.ex. vikt på din ryggsäck för att kunna ta ett tyngre men mer komfortabelt liggunderlag?

Det enda jag absolut skulle avråda ifrån är en gammal klassisk uppblåsbar luftmadrass utan isolerande material inuti eftersom det släpper genom din kroppsvärme hur bra som helst. :)
 
REI är ett bra ställe att hitta recensioner på olika produkter, du hittar recensioner på både Thermarest och Exped mm (några exempel):
http://www.rei.com/product/829851/therm-a-rest-neoair-xlite-sleeping-pad
http://www.rei.com/product/780362/exped-downmat-7-air-pad-with-pump
http://www.rei.com/product/811907/exped-synmat-ul-7-air-pad

Konstruktionen mellan Neoair (Thermarest) och Exped är lite olika viket kan påverka problemet med att limningarna internt separerar. Dock är de som alla uppblåsbara liggunderlag känsliga för punktering utifrån, och ju lättare liggunderlaget är desto tunnare material är de tillverkade i. De allra lättaste uppblåsbara liggunderlaget har en närmast folietunn väv. Tips är att gå till någon lokal butik och känna själv.

REI är även en bra butik att handla från. Sover väldigt bra på mitt NeoAir (gamla versionen). Knepet är att blåsa upp dem mycket mindre än vad man först tror behövs. Jag är stor, tung och sover på sidan.

Fick du den servicen till Sverige eller bor/bodde du i USA?

Till Sverige. Tullen krävde mig dock på de vanliga 220kr för hantering.
 
REI är även en bra butik att handla från. .

Kan bara hålla med:). Brukar vara givet att titta förbi närmaste REI butik varje gång jag är i USA, dessutom rejält bra medlemsrabatter och återbäring.
Moontrail, Backcountrygear och REI är favoriter att handla ifrån i USA. Väljer man de första två och skeppar till annan adress i USA där man kan plocka upp sakerna (för Moontrail utanför Texas) slipper man dessutom amerikansk sales tax och får oftast fri frakt. REI är etablerad med butiker i fler delstater så svårare att slippa sales tax.
 
Kan bara hålla med:). Brukar vara givet att titta förbi närmaste REI butik varje gång jag är i USA, dessutom rejält bra medlemsrabatter och återbäring.
Moontrail, Backcountrygear och REI är favoriter att handla ifrån i USA. Väljer man de första två och skeppar till annan adress i USA där man kan plocka upp sakerna (för Moontrail utanför Texas) slipper man dessutom amerikansk sales tax och får oftast fri frakt. REI är etablerad med butiker i fler delstater så svårare att slippa sales tax.

Låt oss säga då om jag skulle vilja beställa hem till Sverige? Blir det inte väldigt mycket utgifter på tull och framförallt momsen? Det är ju så orättvist billigt i usa men ska man beställa hem saker så blir det ju dyrt ändå. Låt oss säga ett liggunderlag för 800 kr (omvärderat från dollar) tull kanske 4 % =>832, plus moms => 1040 dvs 240 kr tull och moms, sen brukar frakten vara dyr. Tanken har slagit mig flera gånger men vet inte om det är värt det? Kom lite utanför ämnet, dock en mycket intressant punkt, speciellt för en student :p

som sagt innan läggs en administrationsavgift på allt också :(
 
Om du beställer ett liggunderlag från USA så får du räkna med 12% tull (=sk konfekterad vara)+25% moms på totalsumman av varukostnad och frakt. Dessutom brukar Posten ta 100kr för tullklareringen per paket.
Kolla även att varan får skickas till Europa då vissa tillverkare inte tillåter butiker i USA att skeppa deras varor till Europa.
 
Tänkte bara säga att jag nu köpt ett liggunderlag. Det blev ett Exped Downmat 5 lite, precis som jag var inne på från början. Tanken är att jag får helt enkelt vara lite extra försiktig och bara använda det inne i tältet :p Jag återkommer med en utvärdering om hur liggunderlaget presterar.

Tack för hjälpen allihop!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
mattias1jonsson Liggunderlag Fjällvandring 22
niclaslemmy Liggunderlag EJ uppblåsbart Fjällvandring 6
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
hästtjejen Uppblåsbart liggunderlag från Phoxx? Fjällvandring 2
träninginorr Uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 6
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
mkruse Beslutsvånda - Liggunderlag Fjällvandring 7
jwagmo Liggunderlag? Fjällvandring 8
springer jr liggunderlag Fjällvandring 8
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
hereinsweden sovsäck & uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 12
hikemike Panik, behöver liggunderlag till Sarekresa! Fjällvandring 3
magwo Dubbla liggunderlag eller luftmadrass? Fjällvandring 11
Sarala ThermaRest uppblåsbara liggunderlag Fjällvandring 36
jakobg EXPED liggunderlag, någon som vet mer? Fjällvandring 1
ya´ksa liggunderlag typ therm-a-rest Fjällvandring 5
Rodluvan Glömda liggunderlag.. Fjällvandring 14
mikaellowgren Liggunderlag. Fjällvandring 1
cloud76 För kallt i tältet? Fjällvandring 11
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Hur kallt är det i grövelsjöfjällen nu? Fjällvandring 4
ansun Kallt v. 38 i Sarek? Fjällvandring 2
P.D För kallt med Rävens MT ? Fjällvandring 0
Duracellkaninen När är det så kallt att gummi fryser och stål brister? Fjällvandring 1
Kallt i fjällen! Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.