Letar ryggsäck till 11-åring

Tänkte försöka hitta något bra på begagnatmarknaden, men vill undvika ryggsäckar som är tunga redan innan man börjat packa dem. Vi siktar på några dagar långa turer och inte jättelånga vandringar, så kanske 40-50 luftigt packade liter vore bra. Några tips på lämpliga modeller?

Jag köpte en Haglöfs Nejd 65 som kombinationssäck till dottern 11år för vandring och för mig till skidåkning 2,4 kg men jag räknar med att hon växer. Den har ett mittenband och åtstramningsband så man kan flytta tyngdpunkten om det är lite i den.

Jag har en Lundhags Dovre 40 JR hängande i förrådet. Det var en bra säck när barnen var i tio-trettonårsåldern, funkar nog för äldre barn än så om de inte är alltför långa. En sådan kan rekommenderas om du hittar den, kan finnas begagnat, den tillverkas inte längre vad jag vet. Den jag har är i mycket bra skick och jag kan eventuellt tänka mig att sälja den om du är intresserad.

Lundhags dovre jr

Jag köpte Lundhags dovre jr 40L på XXL i höstas till min dotter 7 år den väger "bara" 1 kg, den var ganska stor till henne.
Så det är ett bra tips.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.