Letar ryggsäck till 11-åring

Tänkte försöka hitta något bra på begagnatmarknaden, men vill undvika ryggsäckar som är tunga redan innan man börjat packa dem. Vi siktar på några dagar långa turer och inte jättelånga vandringar, så kanske 40-50 luftigt packade liter vore bra. Några tips på lämpliga modeller?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag köpte en Haglöfs Nejd 65 som kombinationssäck till dottern 11år för vandring och för mig till skidåkning 2,4 kg men jag räknar med att hon växer. Den har ett mittenband och åtstramningsband så man kan flytta tyngdpunkten om det är lite i den.

Jag har en Lundhags Dovre 40 JR hängande i förrådet. Det var en bra säck när barnen var i tio-trettonårsåldern, funkar nog för äldre barn än så om de inte är alltför långa. En sådan kan rekommenderas om du hittar den, kan finnas begagnat, den tillverkas inte längre vad jag vet. Den jag har är i mycket bra skick och jag kan eventuellt tänka mig att sälja den om du är intresserad.

Lundhags dovre jr

Jag köpte Lundhags dovre jr 40L på XXL i höstas till min dotter 7 år den väger "bara" 1 kg, den var ganska stor till henne.
Så det är ett bra tips.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips