Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld

Att ta med sig ved för en vecka är ohållbart. Jag tror TS tänkte köra bensin då. Att plocka döda kvistar på vägen klart görbart. För att smälta snö på vintern blir det bra drygt göra, även om det går i snällare väder.

Ett intressant kombinerat sprit- och vedkök är Caldera cone ti-tri. För klent för vintern kanske. Vet ej.

Inlägget skrivet med mobil

Jag använder en 1l Tatonka kastrull på öppen eld och den går bra att använda tillsammans med valfritt kök också. Tycker det riktigt bra grejer med rimlig vikt, även om de inte har hällpip eller spärr för locket vid leverans.

Så om man verkligen vill ha ett set för alla tillfällen tror jag det är ett bra alternativ.

Men ärligt talat tar jag med mig lättviktskastruller med värmeväxlare om jag ska vara ute lite längre utan tillgång till eld. Ett extra set kastruller behöver inte kosta skjortan och gör ganska stor skillnad i vikt och volym om man räknar både på kastrull och minskad bränsleåtgång.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Och vad är problemet med en sotig trangia kastrull av aluminium? Jag kör samma kastruller med eller utan hänke. Stekpanna eller kaffepanna, allt över öppen eld eller med brännare. Jag gör ingen majbrasa just där maten ska tillagas så med lite försiktighet så funkar det med tång och handskar.
Själva Trangiaköket kan tom funka som pinnvedskök som jag beskrev tidigare.
Löst sot är lätt att ta bort med fuktad trasa. Ingrott tjärsot får vara kvar. Vill jag ha bort det går det fort med lite diskvatten och stålull.

Har inte riktigt förstått varför man måste ha en hel uppsättning kastruller bara för att man lagar mat över öppen eld.
Men jag vet inte allt, så någon får gärna förklara. 😊

Fjällbjörk går att elda även om det är färskt då den innehåller vax för att klara av det hårda klimatet.
Att en död kvist är blöt betyder inte att den är blöt rakt igenom.

Att ta med sig ved för en vecka är ohållbart. Jag tror TS tänkte köra bensin då. Att plocka döda kvistar på vägen klart görbart. För att smälta snö på vintern blir det bra drygt göra, även om det går i snällare väder.

Ett intressant kombinerat sprit- och vedkök är Caldera cone ti-tri. För klent för vintern kanske. Vet ej.

Inlägget skrivet med mobil

Jag har haft med snuskburk och spritbrännare för snösmältning när det varit väldigt kallt som komplement till gasköket.

Detta har då rullat på E85 eller ved.Är det väldigt kallt så är E85 ok(man kan även göra E95 eller så med hjälp av t-doja om det inte är -20 , visst det sotar men det gör ved också.
Brännaren kommer dock igång fort.

hejsan.
oki
till öppen eld funkar rostfritt bäst .
det tål torrkokning, det tål stryk .
att använda rostfritt funkar marginell sämre tidsmässigt än aluminium.
rostfritt är lite tyngre än aluminium och teflon men man slipper kanske alzhaimers och teflonminne...
mitt val är givet... :)........ ditt val är upp till dej...
vänligen nils

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips