Lek på isflak

Blir man så om man bor i stan? ;)
Nej, skämt åsido,,hoppas dom har förstått hur dumt dom betett sej och andra med liknande ideer låter bli.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Du kan väl inte mena det där sebastian... Anar den klassiska utsidan hätskheten.

Ungar gör dumma saker ibland. Enkelt.

/sulan.

samme83; sa:
Du kan väl inte mena det där sebastian... Anar den klassiska utsidan hätskheten.

Ungar gör dumma saker ibland. Enkelt.

/sulan.

Hmmm:
asko.jpg

Alla är vi barn ibland. Is är - spännande.

En djup hemlighet...

Aardwolf; sa:
Been there done that. Iofs så är jag från Malmö och det var ute på Ribban jag gjorde det :)

Vallentunasjön, Täby. 8 år. Isdubbar okänt begrepp. Kläderna torkades i pannrummet. Gud förbjude barn göra sånt (särskilt mina!)!!

[Jo - pojkarna har redan jumpat sig över en av Riddarfjärdens isrännor. Flaken bar. Skyddsänglarna har fullt upp vissa perioder...]

Lekte på isflaken vid skolan i Waxholm när jag var liten. En kille tog en stör o sköt iväg isflaket mot botten. Plötsligt så var det djupt, han drev ut på fjärden. Rektor funderade ett tag. Ingen Vaxholsmbåt inne i stan. Polisbåt och brandbåt ännu ej sjösatta, inga taxibåtar.... Vad finns kvar? Vägverkets 60 m långa bilfärja fick göra en avstickare till norra fjärden o plocka upp en ungdom från isflak.

Risken är väl just att isflaket flyter iväg.. och att man inte hoppar av i tid.
Annars kan nog de flesta ungdomar ta sig upp ur en simbassäng/iskant utan isdubbar(det måste vara hyfsat tjock is för att man ska kunna hoppa på isflak..), är man långt från värmen kan förstås våta kläder bli ett problem.
Tycker själv att det är mycket värre när ungdomar(och vuxna) ger sig ut på tunna isar, utan kunskap och utrustning. Kanske utlockade av förbi passerande långfärdsskridskoåkare?

/Fredrik Bäck

Man eller mammut?

Kul att ungarna får sina namn i tidningen. Snacka om att ha en stor ajabaja-stämpel i pannan några år :)

På min tid var vattnet inte djupare än en halvmeter och hemmet inte längre bort än hundra meter när man klev (stampade) genom isen :)

Angående det där med piloter... jag brukar säga "Är du en man eller en mammut" när jag är på väg att göra dumdristiga saker.

Mammutar är jävligt stora, håriga och tuffa. Men också jävligt döda. Jag är hellre en man.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips