Leatherman, va fan, ska dom rosta?...

Nja..stöldgods låter väl lite väl häftigt. Att ett företag skule göra sig skyldiga till häleri vill man väl i alla fall inte tro. Men en variant är väl att prata med SmartClub och helt enkelt fråga, köra med raka puckar så att säga. Är dom säkra på att det är riktiga grejer dom säljer. Alternativt ta kontakt med de som importerar Leatherman i Sverige.

Outside Scandinavia AB
Långgatan 56
SE 822 30 Alfta

Tel: 0271-121 00
(Int +46 271 121 00)
Fax: 0271- 101 87
(Int +46 271 101 87)
e-post:info@leatherman.se
http://www.leatherman.se

Där får vi nog alla svar på våra undringar.

Mvh
Per
 
Rostfritt, finns det?

Citerar lite från Leatherman.se:

Det ska ju vara rostfritt stål - hur kommer det sig då att jag har rostfläckar på mitt verktyg?
Inget stål är riktigt rostfritt. Det vore faktiskt riktigare att kalla rostfritt stål korrosions avvisande. För det är just vad det är; motståndskraftigt mot korrosionsangrepp (rost). Korrosion kan uppstå om man inte sköter stål på rätt sätt, speciellt i extrema miljöer, exempelvis i durken på en träbåt på västkusten. Inte ens min rostfria diskbänk klarar sig från rostfläckar om jag inte håller efter dem. Kolla in våra tips och skötselråd. Rost & korrosion
Alla Leatherman produkter är tillverkade i 100% förstklassigt rostfritt stål. (Undantag: Bits för Tool-Adaptern som är i verktygsstål). Men rostfritt stål är ju inte helt rostfritt (jämför rostfria diskbänkar). Rostfritt stål är korrosions resistent - dvs. mer eller mindre motståndskraftigt mot rostangrepp. Beroende på mixen av metall-legeringar kan rostfritt stål vara mycket korrosionsresistent och ganska mjukt (som köksknivar) eller något mindre korrosionsresistent och tämligen hårt. Våra verktyg är av det senare slaget. Så ditt verktygs komponenter är starka och knivbladen behåller skärpan under lång tid. Följaktligen kan rostfläckar uppstå om man inte sköter verktyget tillräckligt omsorgsfullt. En Leatherman bör, med jämna intervaller, rengöras, torkas och oljas in igen för att undvika rost och korrosion. Underhållet är extra viktigt om man använder sitt verktyg i fuktiga eller rent marina miljöer. Efter rengöring - olja in områdena kring pivoterna (tapparn) med tunn rostskyddsolja, som är fuktutdrivande. Putsa miss-färgade ytor med en putsduk eller icke metalliskt slipmedel (typ Scotchbrite).


Nu väntar vi bara med spänning på utredningen kring det låga priset på Smart Club...

Strmbrg,
 
98 spänn låter onekligen billigt, men det finns ju som sagt inget "rostfritt" stål - oavsett priset.

Ordet "rostfritt" är vardagssvenska och en marknadsföringsfloskel.
Jag tror att facktermen är "rosttrögt stål". Stålet rostar inte så länge man inte pajar materialets skyddande "passiva" oxidskikt som skapas när stålets krom reagerar med luft.
Får man till exempel in ett spån av vanligt stål i det rosttröga stålets yta så kommer det att bli ett rostangrepp eftersom oxidskiktet då inte kan återskapas där.

Så egentligen borde man inte använda sin multitång till att knipsa ståltråd med .
Det bästa och det naturliga vore ju om en tång för 1200 kr bestod av verktygsstål som faktiskt tålde lika mycket som en avbitare för 49 kr på Clas Ohlson.
 
Jag brukar ha med mig avbitaren för 49 kr när jag riskerar att träffa på alltför nitiska taggtrådsbyggare. Antingen får de bygga stege över eller göra det rimligt högt, eller så kapar jag en tråd för dem.
 
Leatherman Wave från Smart Club

Jag köpte min Wave från Smart Club för 695 kr. Runt femtio stycken förvarades inlåsta i ett glasskåp i affären. Förpackningen var inte den gängse (?) kartongen, utan av typen pappskiva med utbuktande plasthölje (till synes autentiska logotyper, färger och texter). Detta tyder antingen på att partiet bestod av kopior eller att det var parallellimporterat.

Jag köpte även ett exemplar till en vän, som blivit av med sin förra, garanterat äkta, Wave. Varken han eller jag bedömer att det rör sig om kopior. Oavsett vad är tången definitivt värd 695 kr sett till kvaliteten.
 
695 spänn för en Wave är BILLIGT...usch vad lurad jag måste blivit som gav nästan 1300 pix för min.
 
Vidarebefordrar min lilla kommunikation med Leatherman i Sverige...;


Hej

Det pågår f n en diskussion på Utsidans forum angående Leatherman Micra.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14271&pagenumber=1

En kille har köpt denna via SmartClub för 98 spänn. Normalpriset vad jag vet är avsevärt högre. Micran börjar rosta och vi undrar varför. Kolla gärna diskussionen och gör ett inlägg, alternativt svara mig så jag kan vidarebefodra till forumet.

Med vänlig hälsning
Per





Hej Per !

Vi vet (och även Leatherman) att man kan köpa Micra så billigt på SmartClub.
Dessa kommer inte från oss (Svenska agenten), förmodligen kommer de in i Norge till något vrakpris på något sätt.
"Problemet" för de människor som köpt verktygen på SmartClub blir ju att de inte kan göra anspråk på en garanti reparation här hos oss. Man får helt enkelt vända sig till SmartClub om det blir något problem med verktyget.
Jag skickar även ditt mail till vår Leatherman säljare , Mats Hagsten, han har semester just nu men han kanske vill svara han med.

Ha de bra i solen
// Veronica
 
Parallellimport

Priset på Leatherman har alltid varit mycket högt i Sverige. Hos REI kostar micra $29 och wave $72, det går säkert att få tag i dem billigare än så i USA. Visst finns det i detta fall (och i MÅNGA andra fall) utrymme för parallellimport, även om det kan vara omständigt.

Jämför gärna med diskussion om kajakimport från estland eller meindlkängor från tyskland.

http://www.rei.com/cgi-bin/rei/searchc.pl?stat=7889&query=leatherman

jämför det med priset på Friluftsbolaget

http://www.friluftsbolaget.se/shop/productgroup.asp?ladda=6&itemlevel=1&sid=42&garbo=&tacos=&oldId=6
[Ändrat av KLAGER 2002-07-31 kl 09:27]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Banankontakt Tång på leatherman wave Utrustning allmänt 23
mikeon Leatherman E302 - någon som testat? Utrustning allmänt 1
mattiasland Underhåll av Leatherman Utrustning allmänt 27
Haddock Prisskillnad på Leatherman? Utrustning allmänt 3
Krux Leatherman Juice Utrustning allmänt 4
thomalin Leatherman Wave som Glappar...OK? Utrustning allmänt 5
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
Snørrbjørg Fotogenlykta; hur ska lågan se ut. Utrustning allmänt 5
Almgren NU ska Trangiat ut Utrustning allmänt 25
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Glännman Ska mina fötter frysa även denna vinter ? Utrustning allmänt 48
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
akahl Ska börja paddla-vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Teusa Julklapp till föräldrarna som ska till Antarktis?? Utrustning allmänt 11
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.